Annons

Canon 50/1,8 STM till sport?

Produkter
(logga in för att koppla)

hag391

Aktiv medlem
Känner mig förvirrad för när man frågar om inomhus sportfoto (ridhus) på budget så säger en del att finns bara en 50mm/1.8 medan andra säger aldrig i livet att den funkar till sportfoto

Vad säger ni?
 

xeizo

Aktiv medlem
Är väl lite kort brännvidd ifall du vill komma nära dina objekt, annars fungerar det förstås fint.
 

Smw

Aktiv medlem
Känner mig förvirrad för när man frågar om inomhus sportfoto (ridhus) på budget så säger en del att finns bara en 50mm/1.8 medan andra säger aldrig i livet att den funkar till sportfoto

Vad säger ni?
Hej !

Stm-motorn är tyst och trevlig, dock lite långsam, så lämpliga sporter
för den är väl shack, golf, bridge odyl. Detsamma gäller nog även
den med "vanlig" motor, men den låter nog mer.

Det kan nog gå, men skärpemissarna blir nog rätt många, en optik
med usm motor är nog att föredra.



//MW
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett 50/1,8 finkar fint i ett ridhus OM du kan gå nära.
Så det beror på vad du har tillåtelse att göra.
En tävling så är det väl uteslutet att man får stå i banan men vid träning så är det knappast ett problem.
O kan du hästar så vet du hur du vänjer dem vid kameran.
 

hag391

Aktiv medlem
Skulle definitivt behöva bättre kamera (canon 1100d) och objektiv (canon 55-250 4-5.6 is, canon 15-55 3.5-5.6 och sigma 28-80 3.5-5.6 ll) men lever man på 75% sjukpension får man göra så gott de går.

Hoppar in som tävlingsfotograf på lokala hästtävlingar när klubben frågar då de är svårt att hitta fotografer av förklarliga orsaker. Utomhus räcker grejorna betydligt längre än väntat (dock hänger inte fokusen alltid med) men när de kommer till ridhus är de så klart jäkligare.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag är ingen van hästfotograf men hästar är trots allt stora och rör sig förutsägbart så det bör gå att få till det med enklare utrustning.

Problemet är väl som du är inne på att fota inne i ridhuset där det är mörkt. Det handlar dock mer om ljusstyrka än autofokusens prestanda. Därför kommer nog ett 50/1.8 hjälpa dig ganska mycket jämfört med det du har idag.

Begagnade 50/1.8 brukar vara lätta att hitta. Kostar under 1000-lappen så det behöver inte spräcka budgeten.

Ett alternativ är att gå på 85/1.8 men då blir det lite mer pengar. Finns något till salu i köp&sälj såg jag för några tusenlappar tror jag.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja 5.6 i ett ridhus är inte mycket o komma med.
Det är mörka miljöer.
Det du egentligen vill ha är ett 135/2,0 men de kostar ca 10 papp nya.
85/1,8 är väl det som får räknas som budgettele med betoning på tele.
Vilken brännvidd du vill ha kan du enkelt testa med det du har.
Bara o ställa in det du vill ha i sökaren o titta efter vilken brännvidd du valt.
Jag tror inte du blir nöjd med ett 50/1,8 om du sitter på läktaren.
Men om du får tillåtelse att stå i kanten på manegen och stå still där så KAN det funka.

Kan du låna objektiv av ngn o bjuda på fikabröd som betalning?
 

hag391

Aktiv medlem
Har gjort de inomhus en gång och de här va hur de såg ut direkt ur kameran vid mörkaste delen. Då fick jag va på banan och antar lika igen

Kameran i sig är egentligen långt ifrån de jag skulle behöva men kommer längre än väntat genom att bara fota manuellt

Stillastående i ridhuset är ju så klart mkt bättre men svårt att fota hoppning utan hästarna rör sig 😂
 

Bilagor

hag391

Aktiv medlem
För att en häst ska se så bra ut som möjligt brukar 200 va bäst men de finns inte på kartan att plånboken räcker till ett ljusstarkt sånt tyvärr
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
He he he 200/2,0 är ett FANTASTISKT objektiv.
300/2,8 oxå
Ibland kan jag låna dem men jag håller med dig.
Jag skulle inte heller hosta upp de pengarna.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej !

Stm-motorn är tyst och trevlig, dock lite långsam, så lämpliga sporter
för den är väl shack, golf, bridge odyl. Detsamma gäller nog även
den med "vanlig" motor, men den låter nog mer.

Det kan nog gå, men skärpemissarna blir nog rätt många, en optik
med usm motor är nog att föredra.

//MW
Problemet med autofokushastigheten i 50/1,8 eller 50/1,4 beror inte på fokusmptorn. Det beror på att hela tunga linspaketet flyttas. Objektiv där endast de mindre linselementen flyttas, rear focus eller internfokus, fokuserar i regel snabbare. Därför fokuserar t ex 85/1,8 snabbare. Det handlar inte om USM, eller STM eller mikromotor här utan vad som skall flyttas, även om, i samma objrktiv en cirkulär USM fokuserar snabbare än en vanlig mikromotor. Därtill kommer, med samma objektiv, ett dyrare kamerahus med bättre AF system fokusera snabbare, åtminstone följa bättre.
 
ANNONS