Annons

UV-filter och polfilter samtidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Kort fråga.
Jag har ett UV-filter på mitt Nikon Nikon AF-S DX 18-140/3.5-5.6G ED VR, mest som skydd för den riktiga linsen.
Hur gör jag när jag ska använda gråfilter eller polfilter, måste jag då först skruva av UV-filtret för att undvika att filtrena sticker ut för mycket och orsakar ofrivillig vinjettering?
 

cls

Aktiv medlem
Kort fråga.
Jag har ett UV-filter på mitt Nikon Nikon AF-S DX 18-140/3.5-5.6G ED VR, mest som skydd för den riktiga linsen.
Hur gör jag när jag ska använda gråfilter eller polfilter, måste jag då först skruva av UV-filtret för att undvika att filtrena sticker ut för mycket och orsakar ofrivillig vinjettering?
Hej, om du har dubbla filter så är det troligt att det blir onödig vinjettering eller t.o.m. synlig filterring i den kortare änden av zoomintervallet, för lite längre brännvidder kommer det inte att märkas. (Så blir det i alla fall när jag använder dubbla filter på en 17-55-zoom. Det ena av mina filter är lågprofilfilter medan polfiltret är relativt grovt. ) Det klart enklaste är ju att testa hur det blir med ditt objektiv och dina filter.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Enklast är att aldrig skruva på UV filtret, utom i de fall du fotograferar med film vid havet eller på hög höjd. UV filter är ömtåliga och slås lätt sönder och skärvor kan skada ditt objektiv. Teckna försäkring mot skador istället.

Om du trots allt väljer att använda UV filter, skruva av det ifall du använder andra filter.
 

eskil23

Aktiv medlem
Vinjettering är egentligen bara ett problem mellan 18 och ungefär 24 mm. Däremot får man andra problem med dubbla filter (samma problem som med UV-filter, fast dubbelt så mycket).
 

iSolen.se

Guest
Kort fråga.
Jag har ett UV-filter på mitt Nikon Nikon AF-S DX 18-140/3.5-5.6G ED VR, mest som skydd för den riktiga linsen.
Hur gör jag när jag ska använda gråfilter eller polfilter, måste jag då först skruva av UV-filtret för att undvika att filtrena sticker ut för mycket och orsakar ofrivillig vinjettering?
Fyra glasytor som påverkar resultatet eller två...

Du bestämmer :)

Skruva av UV-filtret och spara det längs ner i kameraväskan till den dagen du ska fota motorcross :)
 
ANNONS