Annons

Gamla blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Hejsan!

(Jag hoppas att jag har lagt tråden i rätt avdelning.)

En nybörjarfråga gällande blixtar: Hur vet man om gamla blixtar passar med ens nya kamera? Jag har precis köpt en X-T1:a och tänkte leka lite med gamla billigare blixtar. Jag använder redan gamla objektiv.

Det jag främst tänker på är ljusmätning, synkning och passform i blixtskon... tror jag.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Inget svar på själva frågan men tänk på att äldre blixtrar kan ha en väldigt hög synkspänning som riskerar att grilla elektroniken på en modern kamera. Så det är yttetligare en aspekt att ha hålla koll på.
 

KarlE

Aktiv medlem
Jag har hört att man aldrig ska sätta på,en gammal blixt på en ny kamera om man inte vet att den är avsedd för just den kameran. Har själv en gammal Sunpack nikon blixt och trodde i minenfald att den skull funka på en Nikon digitalkamera, dessbättre frågade jag först annars hade jag förstört kameran
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag använder ett flertal Sunpak och Nissinblixtar från 80.-talet till mina digitalkameror, och har gjort så i över tio år.
Det första man måste kolla är spänningen över centrumstiftet och sidokontakten på skon. Den ska inte överstiga 12 V. Det tål i alla fall mina Olympus och Pentaxkameror. Andra digitalkameror kanske tål mindre, kolla manualen. Mätinstrumentet ska vara högohmigt för att inte belasta blixten, då kan märvärdet bli för lågt. Det jag använder har ett inre motstånd på 20 000 Ohm/V
En del av de här gamla blixtarna har varit dedicerade till andra kameror av äldre modell från 70-. och 80-talet. Det innebär vanligen att när blixten är uppladdad så ställer den om kamerans tid och bländare på t.ex en Canon A1 eller visar en indikering i sökaren i kameror av andra fabrikat.
Jag har helt enkelt kopplat bort eller tagit bort de små stiften som sitter runt centrumstiftet så att de inte ska orska problem med digitalkamerorna.
Med "customläget" på kamerorna ställer jag in 1/100 och bl 56 eller 8 snabbt och låter blixtarna sköta exponeringen, de har ju en inbyggd automatik för det. Sedan är det bara att juster exponerinen med bländaren.
Nissinblixtarna har väldigt bra automatik och Sunpakblixtarna som jag har kan i manuellt läge justeras från 1/1 till 1/16 -dels effekt ungefär som enkla studioblixtar och jag använder dem också ibland på det viset tillsammans med paraplyer. En blixt med ledtal 36 på full effekt motsvarar ungefär en studioblixt på ca 80 Ws. Det är en grov jämförelse.
 

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Åh tusan. Då kanske jag ska lugna mig lite i detta fallet.

Tackar för varningarna! De kan ha sparat mig ett antal tusenlappar. =)

Däremot kanske jag ger mig på att mixtra med gamla blixtar framöver. Olika frankenprojekt är alltid roliga, om man vet vad man gör eller åtminstone inte är rädd att förstöra något.
 

AWid

Aktiv medlem
Åh tusan. Då kanske jag ska lugna mig lite i detta fallet.

Tackar för varningarna! De kan ha sparat mig ett antal tusenlappar. =)

Däremot kanske jag ger mig på att mixtra med gamla blixtar framöver. Olika frankenprojekt är alltid roliga, om man vet vad man gör eller åtminstone inte är rädd att förstöra något.
Här är en lista med data för gamla blixtar. Möjligen kan du hitta din där också. Du kan säkert även hitta vad din kamera pallar för om du googlar runt lite. Kontakta annars importören.
 

Urr

Aktiv medlem
Jag brukar göra som så att jag använder en fotocell, som jag kopplar till gamla blixtar. Sedan vrider jag ner kamerans inbyggda blixt som bara används för att tända den externa. Funkar utmärkt för studiobruk, men jag har alltså inte blixten i blixtskon alls.
 

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Tack Awid och Urr.

Är det en sån här du menar med fotocell, Urr?
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=6967

Om jag fattar det hela rätt har den en liten ljussensor som märker kamerans blixt och då aktiverar blixten som jag har satt i skon...

(Kan ju säga att jag är nybörjare gällande allt som gäller kameror, alltså inte bara blixtar.)
 

bildsten

Aktiv medlem
X-T1 har ingen inbyggd blixt vad jag vet utan det följer med en liten lös sak som du sätter i skon på kameran. Den kan ställas in att skippa förblixt och alltså användas för att t.ex. trigga studioblixtar eller annan extern blixt med hjälp av en sådan liten kub som Urr föreslår. Men då får du ha den vid sidan om, som en slags studioblixt.
Jag har en sådan kub och andra liknande prylar men använder oftast en s.k. IR-blixt för att lösa ut övriga blixtar, alternativt en av mina Sunpak nedställd på lägsta effekt och vinklad bort från motivet om ljuset från den inte är önskvärt.
Jag tittade lite efter IR-blixtar på nätet men de verkar inte finnas kvar hos mina vanligaste leverantörer, inte ens hos Kaffebrus som brukar ha det mesta i den här vägen.
 

elgenper

Aktiv medlem
Hejsan!

(Jag hoppas att jag har lagt tråden i rätt avdelning.)

En nybörjarfråga gällande blixtar: Hur vet man om gamla blixtar passar med ens nya kamera? Jag har precis köpt en X-T1:a och tänkte leka lite med gamla billigare blixtar. Jag använder redan gamla objektiv.

Det jag främst tänker på är ljusmätning, synkning och passform i blixtskon... tror jag.
Det här kanske kan hjälpa något. TTL-mätning eller strålgångsautomatik kan du nog glömma, men blixtens egna autolägen bör ju fungera - och ärligt talat är det inte särskilt svårt med ledtal i manuellt bländarläge heller, särskilt när man kan se resultatet av en provbild direkt. XT1 har ju dessutom en riktig PC-kontakt för blixtkabel, så det mesta går att anpassa rent fysiskt.

PS Såg att Anders förekom mig med samma länk... DS
 

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Jag tackar för svaren. Då kan jag köpa billiga gamla blixtar om jag hittar och prova med en sån där fotocell, utan att vara rädd att kameran ska haverera.

elgenper: Ja, just det ja. Den har ju faktiskt ett sånt där gammalt uttag, så det kan man kanske leka med.
 
ANNONS