Annons

Photoshop 6 med XP = falskt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jojje

Avslutat medlemskap
Iaf för mig. Hela datorn startar om efter ett tag när man gör något. Finns det någon uppgradering som någon vet om?
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Är du säker på att det är photoshop som skapar problemet då?

Jag har xp och photoshop 6.0.1 och det fungerar fint.. ?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Inte PS...Förmodligen någon hårdvara som inte trivs med XP. Grafikkortet kanske. Skriv gärna vad du har för hårdvara i datorn.
 

Jojje

Avslutat medlemskap
Hårdvara.

AMD 1,4ghz, 256mb sdram pc133, Voodoo 3 3000 TV-out, 40gb samt en 10gb HD, Thunderbird 266 moderkort.
 

Ingo

Aktiv medlem
Vad exakt är problemet? (beskriv mera) Låser sig datorn? Hur ser skärmen ut? Startar den om av sig självt o s v?

PS 6 är oftast väldigt stabilt, och det borde vara ett av de program som M$ har testat med XP (skicka foton överallt och arbeta med digitala bilder OS:et). Precis som flera föregående tror jag på grafikkortet. Är dock inte haj på XP, så risken finns att jag har kallat något vid fel namn, men här kommer några genereall idéer:

"riskfria" först :D

Finns det IRQ-konflikter i datorn eller andra problem (titta under maskinvarukonfig eller nåt, och leta efter överkryssade komponenter och utropstecken)

Har du rätt drivisar (nyaste inte alltid bäst/stabilast)? Ladda ner fler XP-drivers (om det finns) och prova. Om du spar alla du hittar under olika kataloger är det lätt att testa flera och se om någon funkar bättre

Testa att ställa ner hårdvaruaccelerationen på grafikkortet steg för steg för att se om problemet försvinner. (Ger knackig prestanda i allmänhet, men man ser om problemet är grafikkortsrelaterat)

Uppdatera alla andra drivrutiner inklusive DirectX till senaste i hopp om att något annat orsakar ett fel. (Inte helt omöjligt, särskilt med en "gammal" komponent någonstans)

De inte helt riskfri lösningarna i slumpmässig ordning: (gör helt klart på egen risk) :cool:

Uppdatera bioset på moderkortet (AGP-porten kan tjafsa) respektive grafikkortet.

Lämn in "eländet" på garanti-lagning eller fråga polaren som är dataproffs.

Sista desperat åtgärd:

Kanske grafikkortet blir varmt och räknar fel (för dålig kylning i boxen, pajad fläkt e.d.). Pröva att ta bort det snygga grå höljet och kör med öppen box, och/eller limma dit några extra kylflänsar på kretsarna enligt parollen - om kretsen är varm -> kylfäns!

Kanske kan något tips vara något att ha.

/Ingo
 

julgus

Aktiv medlem
inga problem hos mig heller.. däremot innan uppgradering. Win ME var/är verkligen dåligt.

Däremot är jag så j***vla besviken på MS att de tog bort PWS, IIS från Home Edition.. den finns till alla andra versioner av Windows verkar det som..men inte till HomeEdition. Svaret från MS är att jag måste köpa Prof edition men det finns ingen uppgradering att tillgå, från Home till Prof.. så jag måste sälja HomeEdition själv o sen köpa Prof edition.. om jag nu vill göra det.. prof kostar 3 ksek..

nån annan som vet någon webserver som rullar under XP som medger att jag kan test asp script lokalt.. förvisso helt från ämnet men nån nämnde ju XP inledningsvis..

en fråga kanske för herrarna/damerna som skapat denna site!

mvh
Johan
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad skall poängen vara med att installera XP då? Är det inte bara att går tillbaks till w2k och köra IIS5? tidigare hängde jag med i cirkusen men efter alla problem med drivrutiner och sånt har jag som policy att ligga minst en version efter. Uppgraderar gör jag när jag behöver för att ny mjukvara kräver det.
 

julgus

Aktiv medlem
jimh skrev:
Vad skall poängen vara med att installera XP då? Är det inte bara att går tillbaks till w2k och köra IIS5? tidigare hängde jag med i cirkusen men efter alla problem med drivrutiner och sånt har jag som policy att ligga minst en version efter. Uppgraderar gör jag när jag behöver för att ny mjukvara kräver det.
jo, om man hade W2k och falla tillbaka till ja.. nu hade jag ME innan och Xp är rejält mycket bättre utom just i detta fall då det är rejält sämre. XP har generellt fungerat exemplariskt (tyvärr, vore bättre för oss konsumenter på sikt om det inte hade gjort det)

mvh
Johan
 

Jeppe

Aktiv medlem
Joel!

AMD och Via chippet som du har på ditt Moderkort är förmodligen problemet.

Besök www.viatech.com

De har en patch till AMD/VIA

I värsta fall får du installera om allting och INNAN du gör något annat så ska du installera de senaste 4in1 drivisarna för VIA.
 

akeols

Ny medlem
Hej!

Har du prövat med att högerklicka på .exe filen. Valt 'egenskaper', sen kompatibilitets-läge.
Därefter valt t.ex. Win98.

Bara undrar.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Åke: Inte alls så.. PS 6 skall fungerar i XP så det är ingen bra lösning på problemet. Nää VIA och AMD tillsammans krånglar jättemycket. Man måste installera allt i rätt ordning annars kan det bli strul.





/Jag har bara 3 laster i livet....
Datorer
Fotografering
Lösgodis
Synd att 2 av dom ska vara så infernaliskt dyra
:(
 
ANNONS