Annons

Nattbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu i höst arrangerar Göteborgs fotofestival workshops och exkursioner i naturfoto och kustfotografering på Vrångö i Göteborgs skärgård. www.goteborgsfotofestival.nu
Det finns också en idé om att arrangera en särskild weekend med fokus på fågelfotografering och/eller nattbild. Vad tror ni om intresset för det?
När man kommer iväg en bit från läckljuset nära städerna blir det ju ofta lite mer sting i bilderna.
Jag tar också gärna emot tips om bra optik för Canons och Nikons kameror för just nattfotografering.
Är det föresten någon som provat Lumix nya kamera med adapter för Canons linser?
 

AWid

Aktiv medlem
Jag tar också gärna emot tips om bra optik för Canons och Nikons kameror för just nattfotografering.
.....
Det går väl bra med vilka objektiv som helst. Samma kriterier gäller på natten som på dan, dvs vill man ha stor bildvinkel krävs vidvinkel etc och ofta gäller ju dyrare desto bättre precis som mitt på dan.
Men nattfoto kräver inga ljusstarka objektiv. Ofta vill man ändå blända ner ordentligt för att få rejält skärpedjup och lite "stjärneffekt" kring lampor och andra ljuspunkter. Längre slutartid spelar dessutom knappast någon roll eftersom det ändå krävs stativ. (Speciella krav finns naturligtvis vid "rörliga mål", t ex billycktor, norrsken, startrails etc)

Ett tips bara - skruva av UV-filtret. (Vilket man även bör göra på dan om man är rädd om bildkvaliteten).
Anders W
 
ANNONS