Annons

Märklig grön linje i redigerad bild..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Den enda skillnaden (förutom olika kamerahus) är att jag har beskurit bilden med den gröna linjen i DPP..vilket jag nog aldrig faktiskt har gjort tidigare. Mitt normala arbetssätt är att grovjustera i DPP för att sedan konvertera bilden till TIFF i sin helhet. Beskära brukar jag sedan alltid göra i Photoshop. Kanske ska testa att konvertera om bilden jag fick grön linje på UTAN att beskära den i DPP för att se om resultatet blir annorlunda..!?

Återkommer..
OK, nu har jag testat och kan konstatera att det inte har någon betydelse ifall man först beskär filen/bilden i DPP eller inte. Grön linje uppstår i alla fall. Nu till och med med inslag av rött!

Vet inte om man vågar dra slutsatsen om att det verkar ha något att göra med Canon 6D!? Det pekar åt det hållet, tycker jag.
 

forstheim

Aktiv medlem
Ingen grön linje uppstod på bilden nedanför nu när jag redigerade den i PaintShop Pro. Den är också tagen med 6D och konverterad i Canon DPP. Objektivet som har använts för vinterbilden är ett Canon STM 40/2.8 pancake medan bilden med den gröna linjen togs med ett Tamron 90/2.8 Macro. Kanske kan ha en viss betydelse för fenoments uppkomst..!?

Antar att det nu är dags att leta upp en bild som är tagen med kombinationen 50D + Tamron 90/2.8 Macro för att se vad som händer då vid redigering i PaintShop Pro.. ;-)
 

Bilagor

forstheim

Aktiv medlem
Antar att det nu är dags att leta upp en bild som är tagen med kombinationen 50D + Tamron 90/2.8 Macro för att se vad som händer då vid redigering i PaintShop Pro.. ;-)
Det hände ingenting; d.v.s. ingen linje uppstod med den kombinationen. Så hittills har det bara visat sig att den gröna linjen har uppstått på två av mina bilder - båda tagna vid samma tillfälle..
 

forstheim

Aktiv medlem
Ja, jag fortsätter med mitt konstaterande och konstaterar nu att det inte heller har att göra med att bilden tagits med ett högt ISO-tal (ISO 2500). För på en annan bild tagen med 6D på ISO 2000 uppstod inte fenomenet när jag nyss drog ner storleken på den. Onekligen mycket skumt det här.. ;-)
 

forstheim

Aktiv medlem
Testade nu att göra RAW-konverteringen av trådens "ursprungsbild" direkt i PaintShop Pro och det blev ingen skillnad mot att göra den i Canons DPP. Även den här gången uppstod linjen.

Alltså....

- Det verkar inte bero på vilken RAW-konverterare som använts
- Inte heller verkar objektivet som använts ha någon direktinverkan
- Det är inte enbart ett specifikt kamerahus som man kan säga är orsaken
- Att höga ISO-tal använts har ingen betydelse
- Att beskära före eller efter RAW-konverteringen har gjorts spelar ingen roll
- Det spelar heller ingen roll hur mycket man storleksjusterar en bild
- Det är med all säkerhet inte direkt relaterat till att man använder Live View
- Det finns inte någon koppling mellan Canon 6D och dcraw

Så vad kan det bero på tro?

Kanske är förklaringen så enkel som att det bara handlar om att det blivit något tillfälligt fel när filen lagrades på minneskortet vid det aktuella fototillfället? I så fall hände det minst två gånger eftersom det är minst två bilder från samma fotosession som är drabbade. Dessutom borde man ju se linjen även innan själva bilden storleksförändras i så fall. Tål att funderas vidare på.. ;-)
 
Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
Okej..jag tror att jag är någonting på spåren nu! :)

Hur otroligt det än låter så verkar det bara vara bilder som är tagna i stående format som drabbas - oavsett om det är 6D:n eller om det är 50D:n som använts! I alla fall har jag än så länge bara lyckats se den mystiska linjen på bilder tagna i stående format...
 

martinator

Aktiv medlem
Det hade kanske varit en idé att lägga upp en RAW för att se om någon annan kan återskap detta problem. Det kan ju ligga i ditt arbetsflöde och genom att prova andra program (adobe CC tex) så kan man utesluta att det är kameran och optiken...

/
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag upptäckte för ett par timmar sedan vad som var fel..eller snarare hur man gör så att man slipper "linjen".. :)

Linjen uppstod ju alltid för mig när jag storleksförändrade stående bilder i PaintShop Pro. Aldrig liggande bilder eller i andra program än PSP. Med resize-verktyget uppe kan man dock bocka i rutan "Advanced settings"..och väljer man sedan "Smart Size" i stället för det förinställda "Bilinear" som resample settings så uppkommer inte den färgade linjen!

Jag vet inte varför det blir rätt efter den inställningsändringen eller vad det är för skillnad på smart size och bilinear..men själva linjen slipper man i alla fall! :)
 
ANNONS