Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Har precis ersatt min Nokia 808 med en Lumia 1020, och rent allmänt känns det som ett lyft att byta Symbian mot WP. Vad gäller kameran, som ju är det intressanta på det här forumet, är jag inte odelat positiv.

Att uppstartstiden och tiden mellan varje bild är (för) lång visste jag ju på förhand och bestämde mig för att jag kan leva med. Likaså de problem med vitbalansen jag hört talas om. Att den överdriver färger (saturation = färgmättnad?) jämfört med 808 hade jag också hört, men upplever som värre än jag hade trott. Var ute i höstskogen och fotade. Mossa som i verkligheten hade en dov grön färg lyser illgrönt. Nu fotade jag mest på auto men ändå. Kan man justera detta på något sätt?

En negativ sak som jag inte hade hört talas om innan mitt köp var att man inte kan pausa när man filmar. Hur kan det vara möjligt att denna funktion saknas?!

1020 har en autofokus som enligt mig är snabb för att vara en mobil men långsam om man jämför med en DSLR. Sätter du fokus genom att tryck ner avtryckaren halvvägs har du sedan ingen lagg alls som går att mäta. Sedan tar det dock ett litet tag en innan man ser bilden och telefonen är redo att ta nästa kort.

/Karl
Sist men inte minst. Fördröjningen mellan det att jag trycker ner kameraknappen till det att bilden tas, minst 0,5 s! När jag fotar barnen, som i vanlig ordning rör på sig, får jag aldrig den bild jag "tar", utan jag fångar en senare situation som jag får försöka förutse bäst jag kan.

"ingen lagg alls som går att mäta" Falumas, då har vi inte samma telefon. Jag hittade följande inlägg på dpreview;


"Re: What is the shutter lag of Nokia 1020?
In reply to bigley Ling, Aug 8, 2013

I got the result:
In very good lightning condition:
Iphone 5 is about 0.2 sec
my Nokia N8 about 0.3 sec
Nokia 808 about 0.4 sec.
Nokia 1020 0.8 sec.

0.8 sec. Nokia 1020's focusing is a deal breaker for me, but I have to try the manual focus, which is instant. How intuitive is the manual focusing?"

Nu ska jag säga att jag precis har fått telefonen, och att jag fokuserar på det negativa jag hittat. Överlag tror jag säkert att jag kommer att bli nöjd. Jag orkade inte vänta på en eventuell uppföljare till 1020, och 1 990 kr ska den alla gånger vara värd!
 

Falumas

Aktiv medlem
Har precis ersatt min Nokia 808 med en Lumia 1020, och rent allmänt känns det som ett lyft att byta Symbian mot WP. Vad gäller kameran, som ju är det intressanta på det här forumet, är jag inte odelat positiv.

Att uppstartstiden och tiden mellan varje bild är (för) lång visste jag ju på förhand och bestämde mig för att jag kan leva med. Likaså de problem med vitbalansen jag hört talas om. Att den överdriver färger (saturation = färgmättnad?) jämfört med 808 hade jag också hört, men upplever som värre än jag hade trott. Var ute i höstskogen och fotade. Mossa som i verkligheten hade en dov grön färg lyser illgrönt. Nu fotade jag mest på auto men ändå. Kan man justera detta på något sätt?

En negativ sak som jag inte hade hört talas om innan mitt köp var att man inte kan pausa när man filmar. Hur kan det vara möjligt att denna funktion saknas?!



Sist men inte minst. Fördröjningen mellan det att jag trycker ner kameraknappen till det att bilden tas, minst 0,5 s! När jag fotar barnen, som i vanlig ordning rör på sig, får jag aldrig den bild jag "tar", utan jag fångar en senare situation som jag får försöka förutse bäst jag kan.

"ingen lagg alls som går att mäta" Falumas, då har vi inte samma telefon. Jag hittade följande inlägg på dpreview;


"Re: What is the shutter lag of Nokia 1020?
In reply to bigley Ling, Aug 8, 2013

I got the result:
In very good lightning condition:
Iphone 5 is about 0.2 sec
my Nokia N8 about 0.3 sec
Nokia 808 about 0.4 sec.
Nokia 1020 0.8 sec.

0.8 sec. Nokia 1020's focusing is a deal breaker for me, but I have to try the manual focus, which is instant. How intuitive is the manual focusing?"

Nu ska jag säga att jag precis har fått telefonen, och att jag fokuserar på det negativa jag hittat. Överlag tror jag säkert att jag kommer att bli nöjd. Jag orkade inte vänta på en eventuell uppföljare till 1020, och 1 990 kr ska den alla gånger vara värd!
Enklast är att du fotograferar RAW, då kan du sätta färgmättnaden precis som du vill. Telefonen har också en ok RAW-hanterare inbyggd så fotograferar du RAW, kan du sätta ner färgmättnaden manuellt i telefonen.
Tryck på bilden uppe i högra hörnet efter att du tagit bilden, tryck sedan på pennan (redigera), sedan på skjutreglagen (förbättra), sedan har du ett V längst till höger det är färgmättnaden. Där kan du också lyfta skuggor, ändra exponeringen, skärpa och ändra vitbalansen.
Jag upplever dock att jag för det mesta får dra upp färgmättnaden. Det enda du kan sätta innan du fotograferar är vitbalansen gällande detta.

Både dessa foton har fått ganska mycket mer färgmättnad i bearbetningen.
https://500px.com/photo/86100841/mythen-in-clouds-by-karl-gilén
https://500px.com/photo/48866144/old-firestation-falun-by-karl-gilén

men det kan säkerligen finnas situationer då kameran sätter för mycket färgmättnad.

Pausa i filmningen tror jag inte går, då får du sätta ihop flera filmer till en.

Fokuseringen kan nog ta en halvsekend. Om du däremot fokuserar och sedan trycker av har du noll lagg. 0,8sek måste vara med någon gammal firmware av telefonen.

/Karl
 

Clevinger

Aktiv medlem
Fokuseringen kan nog ta en halvsekend. Om du däremot fokuserar och sedan trycker av har du noll lagg. 0,8sek måste vara med någon gammal firmware av telefonen.

/Karl
Jag började med att installera 8.1, så jag utgår från att telefonen är uppdaterad. Jag fokuserar genom att trycka ner halvvägs, och det blir definitivt lagg som inte är försumbart. Använder Nokia Camera i autoläge.

Kan det vara någon inställning eller något annat jag gör fel, eller är det så illa att jag måste reklamera?
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag började med att installera 8.1, så jag utgår från att telefonen är uppdaterad. Jag fokuserar genom att trycka ner halvvägs, och det blir definitivt lagg som inte är försumbart. Använder Nokia Camera i autoläge.

Kan det vara någon inställning eller något annat jag gör fel, eller är det så illa att jag måste reklamera?
Fokuseringen tar säkerligen en halv sekund. Det kommer du inte undan, men har du lagg efter att ha fokuserat genom att trycka halvvägs när du trycker ner helt är det säkerligen något som är fel.

Du kan ju annars prova att fokusera manuellt, har du lagg då är det något som inte är rätt. (dra ringen med en kamera i längst till höger åt vänster så är det näst vänstraste reglaget fokusen, längst ner är auto dra upp den lite så är det manuellt)

/Karl
 

Hankki

Aktiv medlem
Jag har också upplevd en viss fördröjning från tryck till bild så jag gjorde ett absolut idiotsäkert test, eller så är testaren säkert idiot :).
Jag fokuserade färdigt och flyttade kameran i sidled över en linjal med ca 10 cm/s och knäppte av när 10 cm var mitt i rutan och på bilden, som blev väldigt suddig, kan man se 10 och 20 cm markeringarna eftersom de är kraftigare och mitten av bilden ligger runt 15 cm så det tyder på runt 0,5s fördröjning. Samma resultat två ggr efter varann.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Själv testade jag genom att rulla en boll mot en vägg och knäppa en bild när bollen var på väg mot mig. Jämförde Lumia 1020, Nokia 808 och Nikon D90. Förfokuserade på en bestämd punkt med samtliga kameror.

D90 - inget synbart lagg alls!
1020/808 - rejält lagg på båda (jag blev överraskad av att 808 på sin höjd var marginellt bättre)

Svårt att uppskatta i tid eftersom jag inte känner till bollens hastighet, men trots att den rullade ganska sakta hann den ofta helt ur bild när jag använde mobilerna...
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tog några bilder igår med manuell fokusering och blixt. Blixten kom direkt när jag tryckte av. Kunde inte märka någon lagg alls. Så jag skulle tippa på att det inte var mer än 0.1sek.

Imorgon har jag lite tid för test. Skall spela in en film med min Nikon 1 kamera med 400fps (var frame motsvarar då 0.0025sek eller 2.5 tusendels sekund) på det sättet så borde man kunna se 1020s lagg.
Jag kör iofs med beta-versionen av Nokia Camera, men vad jag förstått är Beta och den vanliga för tillfället de samma.

Är det mörkt så blir slutartiden ganska lång (vilket inte är lagg men påverkar testen ni gjort), prova i bra ljus eller med blixt.

/Karl
 

Clevinger

Aktiv medlem
Jag gjorde mitt test med blixt. Den rullande bollen "frös" precis som den ska, men bollen var som sagt inte på samma ställe som när jag tryckte av. Ska försöka förfina testet så att jag bättre kan uppskatta tiden för lagget. Ska även testa med manuell fokusering.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag gjorde mitt test med blixt. Den rullande bollen "frös" precis som den ska, men bollen var som sagt inte på samma ställe som när jag tryckte av. Ska försöka förfina testet så att jag bättre kan uppskatta tiden för lagget. Ska även testa med manuell fokusering.
Ja, fokuseringen med autofokus tar säkerligen 0.5sek. Det är ju kontrastfokusering* och inte fasfokusering* som en DSLR har. Sedan är säkerligen inte 1020s kontrastfokusering den snabbaste kontrastfokuseringen, men för mig har den inte varit störande långsam även när jag fotograferat mina barn vilket säkerligen är 80% av mina bilder med telefonen. Det enda jag stör mig på är uppstarten som tar 2-3sek vilket ibland kan kännas som en evighet.

1020s har dock en bra bildstabilisator och stor för sensor för att vara mobil, den brukar därför ofta föredra långa slutartider vilket inte är optimalt för rörliga motiv. Fotograferar man rörliga objektiv är det ofta att föredra att sätta slutartiden manuellt (för barn kanske 1/100), då drar den upp ISOt eller använder blixt.

* Kontrastfokusering får jaga runt tills fokuseringen sitter.
Fasfokusering som en DSLR har kan se hur mycket fel åt vilket håll fokusen är och sedan göra en korrigering, möjligtvis kontrollera att den är rätt och möjligtvis finkorrigera och det är givetvis snabbare.
Så vitt jag vet kör alla mobiler med kontrastfokusering, men en snabbare sensor, en snabbare processor och en bättre algoritm än vad 1020 har kan göra jobbet lite snabbare.

/Karl
 

Clevinger

Aktiv medlem
Ja, fokuseringen med autofokus tar säkerligen 0.5sek.
Fast det är inte den tiden jag pratar om. Jag har inga problem med att det tar lite tid för kameran att fokusera, men när den väl har hittat fokus skulle jag önska att bilden togs samtidigt som jag trycker av. I bollexemplet fokuserade jag på en punkt där jag på förhand hade bestämt att jag skulle trycka av när bollen passerade, höll kameraknappen halvt nedtryckt för att behålla fokus, och tryckte sedan av när bollen passerade punkten.

Allt detta sagt med reservation för att jag inte till 100 procent förstått hur min 1020 funkar ännu.

Jag ska också säga att jag såklart inte förväntar mig att en mobiltelefon ska kunna klara allt som en systemkamera klarar, men om det är något fel på just mitt ex av Lumia 1020 så vill jag ju veta det.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag gjorde idag en film som jag kunde mäta laggen på.

Jag fick det till 0.34s mellan avtryck tills slutaren slår igen. Bilden hade en 1/21seks (ca 0.05sek) exponering så laggen blir 0.29s.

Detta var med manuell fokusering.

https://onedrive.live.com/redir?resid=D34774FAAD73B80B!64475&authkey=!ACmZQEtoRtr8U4Q&ithint=video,MOV

Filmen på länken ovan är filmad med en Nikon 1 i 400fps, den spelas upp med 25fps. Min tidigaste bedömning (väldigt svårt att se) är att avtrycket är fullbordat i den 8 rutan den 16sekunden i filmen och den 21sekunden i 19 rutan slår slutaren igen. Vilket ger.

Avtrycket skulle även kunna vara fullbordat så sent som den 17sekunden i den 18:de rutan. Vilket skulle ge 0.9s lägre lagg.

Laggen = (12+25*5)/400 - 1/21 = 0.29488095s
12 skillnaden i rutor på sekunden
25 fps i uppspelning
5 sekunders skillnad i filmen
400 fps i filmningen
1/21 exponering på bilden som togs.

/Karl
 

nonno

Aktiv medlem
1020 - still going strong?

I helgen var vi ett gäng till Skansen på julmarknad. Vid 16-tiden skulle vi åka hem, men ljusslingorna som slingrade sig ned för berget vid entrén var ju bara tvunget att fotograferas. Med grundinställningar stod vi 4 st på rad och fotograferade med våra mobiler. Det var iPhone6+, iPhone5S, senaste Samsung Galaxy Note och slutligen Lumia 1020. När vi var färdiga och tittade på resultaten, bad de övriga tre mig att mms:a över min bild, för den blev faktiskt bäst. :)))
/Nonno
 

Clevinger

Aktiv medlem
För första gången i mitt liv har jag spräckt glaset på en mobil. En meters fall med glaset neråt på en vass sten... Någon som vet var man enklast (och till ett rimligt pris) kan byta glas på en 1020?
 

AFJ

Aktiv medlem
För första gången i mitt liv har jag spräckt glaset på en mobil. En meters fall med glaset neråt på en vass sten... Någon som vet var man enklast (och till ett rimligt pris) kan byta glas på en 1020?
I höstas lyckades jag också spräcka mitt glas - rejält. Har säkert tappat den 30 gånger utan att något hänt, men den här gången var oturen framme. Lyckades dämpa fallet med foten innan den föll i asfalten så jag trodde det skulle vara lugnt men till min besvikelse var den rejält spräckt. Telefonen funkade i någon vecka, men sedan gav den upp helt och hålet. Ingen bild alls på displayen.

De ställen som jag sett tar 2.000:- för byte av display. I dyraste laget tycker jag så nu har jag en annan lur i avvaktan på att jag skall komma mig för att lämna in den - eller att Microsoft släpper en ny motsvarande modell - om det nu sker...
 

Clevinger

Aktiv medlem
Mytrendyphone,1710 kr, och några som heter O.Five mobilservice, 1599 kr, var vad jag hittade vid en snabb sökning. Har drulleförsäkring men Trygg Hansa vill ha 1500 kr i självrisk...

Får trösta mig med att jag köpte telefonen för halva priset, 1990 kr på Elgiganten.
 

Segedahl

Aktiv medlem
Mytrendphone är lite speciella... ta nåt annat företag om Ni kan.
Själv väntar jag på uppföljaren till 1020'n =)
Hoppas på minst 5" och SD-kort.

God fortsättning!
 

Clevinger

Aktiv medlem
Det blev Mobilkoden på Södermalm. Som ny för 1799. Kan rekommendera stället.

Nu vill jag ha ett bra skydd. Butiken där jag lagade displayen hade en plånboksvariant från "Celly" som såg ok ut, men dom hade ingen inne just nu för 1020. Vad använder ni andra 1020-ägare, om något?
 
ANNONS