Annons

Fototips Teneriffa/ la gomera

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
På norra Teneriffa finns tex:

- La Orotava, med gamla stadsdelar (och kanske främst La casa de los balcones)
- Icod/Garachico, gamla städer med mycket kultur
- Las cumbres de Tegueste, snygg natur


På södra Tenereiffa finns tex:
- Barrance del infierno, en ravin med öns enda vattenfall. Ingången kan dock vara avstängd om vädret kräver det.
- Vilaflor, öns högsta (jag är lite osäker) by
- Masca, en by som till för ~50 år sedan inte hade väganslutning till resten av ön


Om du gillar naturfoto kan du tillbringa flera dagar utan att lämna nordöstra hörnet på ön, det är höga berg och djupa dalar där. Det finns vandringsleder lite överallt där, men bli inte förvånad om du möter getter på leden... Formellt sett finns det inte allemansrätt på samma sätt som i Sverige, men jag har aldrig blivit hindrad att gå på stigar.

Sen är ju ön just en ö, det finns hur många variationer på temat hav-möter-land som helst. Minnet börjar blekna, men jag vill minnas att det på södra delen av ön finns något som kallas "Los organos" som ser ut som enorma rör till en kyrkorgel, fast i sten.

Slutligen finns ju nationalparken mitt i ön, med Teide som huvudattraktion. Miljön där uppe är speciell, och väl värd ett besök. Ett hett tips är att ta med massor med vatten, för luften är väldigt torr.
 
På norra Teneriffa finns tex:



- La Orotava, med gamla stadsdelar (och kanske främst La casa de los balcones)

- Icod/Garachico, gamla städer med mycket kultur

- Las cumbres de Tegueste, snygg natur





På södra Tenereiffa finns tex:

- Barrance del infierno, en ravin med öns enda vattenfall. Ingången kan dock vara avstängd om vädret kräver det.

- Vilaflor, öns högsta (jag är lite osäker) by

- Masca, en by som till för ~50 år sedan inte hade väganslutning till resten av ön





Om du gillar naturfoto kan du tillbringa flera dagar utan att lämna nordöstra hörnet på ön, det är höga berg och djupa dalar där. Det finns vandringsleder lite överallt där, men bli inte förvånad om du möter getter på leden... Formellt sett finns det inte allemansrätt på samma sätt som i Sverige, men jag har aldrig blivit hindrad att gå på stigar.



Sen är ju ön just en ö, det finns hur många variationer på temat hav-möter-land som helst. Minnet börjar blekna, men jag vill minnas att det på södra delen av ön finns något som kallas "Los organos" som ser ut som enorma rör till en kyrkorgel, fast i sten.



Slutligen finns ju nationalparken mitt i ön, med Teide som huvudattraktion. Miljön där uppe är speciell, och väl värd ett besök. Ett hett tips är att ta med massor med vatten, för luften är väldigt torr.

Tackar så varmt för alla tips! På teide har jag redan varit, och de är som du säger väldigt specieltt miljö. Verkligen mån likt. Vattenfallet och Masca ska definitivt besökas! Återigen tack för tipsen. :)
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om du gillar månliknande landskap finns det ett litet område som heter "El paisaje lunar", och namnet betyder just "månlandskapet". Vad jag minns krävdes det en timmes promenad, men det kan det vara värt.

Generellt är det annars ett tips att försöka undvika alla turistområden så mycket som möjligt.
 

bildsten

Aktiv medlem
Du har fått tips om byn Masca. Dit kommer du från staden Santiago del Teide på en riktig slingerväg. Gå från kyrkan i byn ner i Mascadalen mot havet. Ett fantastiskt landskap. Det finns organiserade vandringar med transport till Masca och sedan båtresa till Los Gigantes.

Åk till Villaflor och fortsätt uppåt till La Boca och stanna till vid trevägskorset och gå upp en bit på kalderan och se landskapet. Och här finns mera:
http://www.skandiklubb.org/
Leta under artiklar, där finns det tips.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Mycket värde tips ser det ut som, tack allihopa! Någon som har något specifikt på La Gomera?
har varit på La Gomera och åkte runt med bil. Finns en urskog längst upp och ibland åkte vi in bland molnen. Finns möjligheter till fina naturbilder

På ett ställe har det varit en skogsbrand. Träden är svarta och marken skarpt och mättat med en gul vegetation. Hade jag förstått att det skulle bli så bra bilder från området hade jag stannat och fotat många fler timmar

Det växer många blommor utefter vägarna och man kan få fina perspektiv med blommor som förgrund och havet i bakgrunden

Finns många vackra stränder. Hittade flera med vågor som slog upp och där jag använde lång slutartid

Du kommer att hinna med att se detta. Ön är ju inte så stor

Ska kolla med orter etc och ev återkomma med länk till de bilder vi tog och vart
//LGN
 
har varit på La Gomera och åkte runt med bil. Finns en urskog längst upp och ibland åkte vi in bland molnen. Finns möjligheter till fina naturbilder



På ett ställe har det varit en skogsbrand. Träden är svarta och marken skarpt och mättat med en gul vegetation. Hade jag förstått att det skulle bli så bra bilder från området hade jag stannat och fotat många fler timmar



Det växer många blommor utefter vägarna och man kan få fina perspektiv med blommor som förgrund och havet i bakgrunden



Finns många vackra stränder. Hittade flera med vågor som slog upp och där jag använde lång slutartid



Du kommer att hinna med att se detta. Ön är ju inte så stor



Ska kolla med orter etc och ev återkomma med länk till de bilder vi tog och vart

//LGN

Jätte hyggligt! Är riktigt taggad till att få till några fina bilder nu när man hör möjligheterna. Vi åker på lördag natt, spännande ska det bli...!
 
ANNONS