Annons

Portfolioalbum - uppladdning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har inte haft ngn portfolio tidigare, men har nu lagt upp en. På prov har jag lagt in ett album men känner mig osäker på om jag gör rätt, det känns omständligt.

I vanliga fall när jag laddar upp bilder till mina album på FS går jag direkt från LR, med den (ganska) nya funktionen är det ju busenkelt - jag har bilderna i RAW-format på datorn och laddar upp direkt från LR utan ngn konvertering över huvud taget och i färdigt (bildbehandlat) skick. Inte behöver jag bekymra mig om storleken heller, mitt största format är 4000x6000 pixlar och det är bara att köra

När jag laddar upp till bloggarna däremot exporterar jag först bilderna som jag ska ha med i bloggen till jpeg-format (väljer alltid kvalitet 80 %) om jag inte har speciella hänsyn att ta och bryr mig inte om bildstorleken då heller

Till galleriet däremot får bilderna vara max 1024x1024 pixlar vilket bara det känns konstigt, jag antar de flesta liksom jag tänker sig lägga eller redan har lagt sina bästa bilder där - varför ska just dom vara mindre än alla "vanliga" bilder jag lägger upp? Alltså exporterar jag först ut dom bilderna jag vill ha i ett portfolio-album från LR med anpassad storlek 1024x1024 pixlar till jpeg-format och lägger dom på datorn nånstans innan jag så från mitt blivande portfolio album på Min sida laddar upp dom. Har jag fattat detta rätt eller går det att göra på ngt annat sätt?
 
ANNONS