Annons

Motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Thordan

Aktiv medlem
Hej alla, kameran jag har använt ytterst sparsamt, men nu har jag blivit ombedd att putsa bort dammet från optiken för att ge mig ut och ta några "dokumentationsbilder" och förutsättningar för det är något jag inte har provat på tidigare. Jag ska in i en tunnel och fota av en evakueringsväg som med dagens nya teknik har grön ledbelysning strax framför dörren ut från tunneln. Ledbelysningen är ganska intensiv och ger då ett ordentligt motljus, men jag vill ju ha med vad som finns bakom listerna med ljus som är ungefär lika höga som dörrarna. Jag har en blixt som jag har köpt till det här uppdraget och är inte van med den. Kameran jag ska använda är en Canon D5 (lånad kamera) och blixten är en Canon 430EX. Några tips på hur jag ska få det här att bli bra på kort. Jag har bara en chans att ta dessa bilder. Så mycket har jag förstått att det måste bli blixten som trycker tillbaka motjuset.

//Thord
 

lumor_

Aktiv medlem
Trycker tillbaka är inte något som händer med ljuset.

Det som händer i motljus utan blixt är att när man försöker exponera motivet så att det blir lagom ljust kan motljuset bli alltför starkt så att det blir alltför dominerande eller ofta bränner ut delar av bilden (det blir helt vitt).

Om man i stället försöker undvika att motljuset tar över så mycket genom att använda kortare slutartid blir motivet underexponerat (alldeles för mörkt).

Med de senare inställningarna kommer blixten till nytta. Då belyser du motivet med blixten så att det inte längre är underexponerat.

Testa gärna att ta ett par bilder utan blixt med olika exponering så att du ser hur mycket av belysningens ljus som kommer med beroende på inställning. Testa dig fram till en inställning där belysningen syns ordentligt men inte bränner ut (eller bara bränner ut ytterst lite) där det är som ljusast. Resten av bilden bör då vara ganska så mörk. På med blixten och se hur blixtautomatiken reder ut det hela (exakt samma inställningar i övrigt).

Om det är ett mörkt ställe kan det vara bra att ha med stativ för att bli flexibel i inställningarna (då kan du ha jättelånga exponeringstider om det behövs) och slippa hög ISO.

EDIT: Eftersom du bara har en chans på platsen måste du testa hur man gör hemma först. Det är lätt att ordna motljussituationer t ex i ett rum med ett fönster som ljuskälla eller ett mörkt rum med en eller ett par lampor som bara belyser delar av rummet intensivt.
 

Thordan

Aktiv medlem
Provat lite

Nu har jag riggat lite här hemma. Jag har två stycken edtejper som ger i mitt tycke ett skarpt ljus så jag hängde upp dem och ställde ett motiv bakom. Nu är det här ett lite utrymme till skillnad mot verkligheten så blixten kunde med lätthet fylla "rummet" med ljus. Det blir sedan en mycket större volym som ska fyllas med ljus.
Jag tror i alla fall att det är runt slutartid 125 jag ska hålla mig.
Som ni kan se nedan så har jag först testat utan blixt och sedan ett antal olika slutartider med blixt och i det här experimentet blev då som sagt 125 det som gav bäst resultat.
 

Bilagor

Kijana

Aktiv medlem
Svårt att ge några tips utan att känna till miljön till fullo.
Men det som ger blixten räckvidd är ju inte bara kombinationen bländare och slutare i sig, utan även vilket ISO-värde du har inställt. Normalt skulle jag ju i en sådan här situation hålla det på ISO 100 för att undvika brus, fast den här gången handlar det ju inte om konstnärliga bilder med krav på högre estetik så dra upp ljuskänsligheten mot 800-1600 nå'nstans.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Med stativ ka du också ta två exponeringar ( och sätta ihop en ) . En för LED ljuset och en för tunneln. För den sista kan du också skärma av ledljuset genom att göra ett cirkulärt hål i ett svart pappersark som du håller framför kameran. ( om nu ledljuset är så starkt att det påverkar en onödigt stor del av bilden ).
 

lumor_

Aktiv medlem
Värt att tänka på när du blandar blixtljus med annat ljus om du är ovan vid det:

Höjt ISO ger mer ljushet till både blixtljus och annat ljus (nackdelen är mer brus).

Förlängd slutartid ger enbart mer ljushet till annat ljus, inte blixtlljuset (enda nackdelen är att det kan kräva stativ om tiderna blir långa).

Större bländaröppning ger mer ljushet till både blixtljus och annat ljus. Ger kortare skärpedjup.

Använd de olika parametrarna för att mixa ljuset till de mängder som blir lagom. Gissar att en tunnel kräver ganska mycket av blixten för att bli belyst. Tveka inte att höja ISO om det är din chans att få bilden rätt exponerad.
 

Thordan

Aktiv medlem
Tunnel

Det skulle vara bra om jag fick med att ledljuset, som är starkt, att det ljuset är klart grönt. Den som har åkt tåg på Botniabanan och dess tunnlar har nog sett det kraftiga gröna ljuset som flashar förbi utan för fönstret. Jag ska helt klart försöka ta två bilder för stativ är ett måste för jag är så dålig på att hålla kameran utan att skaka. Däremot fick jag chansen att testa blixten som jag inte använt förut i den korta tunneln under Hudiksvalls stadshotell och fick känslan av att den kommer att kunna fylla en stor "volym" med ljus.

//Thord
 

PMD

Aktiv medlem
Spännande uppdrag! Jag tror inte att jag har mer tips att komma med än de dom redan getts.

Berätta hur det gick sen när du har fotograferat i tunnlarna! Gärna med bildexempel.
 
ANNONS