Annons

Fågelidentifikation

jono

Aktiv medlem
Hybrid Gräsand

Denna är en av två med ungefärlig samma teckning som jag såg idag i en flock Gräsänder ca 200 st
strax norr Karlstad, den andra hade ett något större vitt bröst. Misstänker att den är en hybrid av Gräsand men med vad ?

/ Jonas
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Denna är en av två med ungefärlig samma teckning som jag såg idag i en flock Gräsänder ca 200 st
strax norr Karlstad, den andra hade ett något större vitt bröst. Misstänker att den är en hybrid av Gräsand men med vad ?

/ Jonas
det är en domestiserad gräsand. dvs har gener från ngn tamanka.
så någon igentlig hybrid är det inte. dessa varianter är mkt vanliga!
Med vänlig hälsning peter
 

jono

Aktiv medlem
det är en domestiserad gräsand. dvs har gener från ngn tamanka.
så någon igentlig hybrid är det inte. dessa varianter är mkt vanliga!
Med vänlig hälsning peter
Tack för snabbt svar, man blir konfunderad när man träffar på ser dom. Teckning och form stämmer inte med något i Fågelboken.

/ Jonas
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hur som helst

De finns inte med eftersom blandningar mellan tamanka (som är en domesticerad form av gräsand) och gräsand kan se ut på många olika sätt. Om så vore fallet skulle fågelboken bli väldigt tjock utan någon mening;) Vissa hybrider, t.ex. mellan vilda mindre dykänder finns dock med i bättre fågelböcker som "Fågelguiden". Hybrider mellan vilda arter och tamvarianter finns nästan aldrig med eftersom variationerna skulle göra det meningslöst med att ha dem med. (fast nägra exempel kanske skulle vara bra ändå)
 

Tbirder

Aktiv medlem
Tog för givet att denna var en ormvråk men sen hittade jag allt fler likheter med fjällvråken. Så vad är det en orm/börringevråk eller fjällvråk?
Detta är en ljus ormvråk. Det man enklast kan se det på är stjärten, som hos fjällvråken alltid är vit med ett eller flera mörka ändband. Den mörka stjärten på denna fågel kan bara vara ormvråk. Huvudets vita färg är också en ledtråd. Hos fjällvråkar med ljust huvud går färgen mot beige-gult eller grått.

Det är rätt som Benny skriver att fjällvråken har fjäderbeklädda tarser, men tarserna är benens nedre del och de syns inte på bilden. De så kallade byxorna som syns har även ormvråken.

Mvh Toni
 

Orre

Avslutat medlemskap
Detta är en ljus ormvråk. Det man enklast kan se det på är stjärten, som hos fjällvråken alltid är vit med ett eller flera mörka ändband. Den mörka stjärten på denna fågel kan bara vara ormvråk. Huvudets vita färg är också en ledtråd. Hos fjällvråkar med ljust huvud går färgen mot beige-gult eller grått.

Det är rätt som Benny skriver att fjällvråken har fjäderbeklädda tarser, men tarserna är benens nedre del och de syns inte på bilden. De så kallade byxorna som syns har även ormvråken.

Mvh Toni
Ahaa, tack för det. Nu lärde man sig nåt igen.

//Benny
 

gavia

Aktiv medlem
Fotograferade denna fågel i Alterälven, Norr om Piteå idag. Gissar att det är en Trut - en juvenil? Eller? Vilken sort?
Jag är absolut ingen trut expert. men jag ska våga mig på en liten text iaf.

med tanke på tid på året och lokal. samt att jag tycker näbben är alltför klen för trut så säger jag fiskmås.
det är inte en juvenil, som oftast betyder att den är född i år (ingen bra defenition igentligen) men denna mås är född 2013. den har kvar en del av sina ungfågel fjädrar de bruna på sidorna, men börjar få en del grå dito på ryggen. detta ser man inte hos en fågel som är född i år.

så i vår värld fiskmås 2k

vi får väl se om ngn säger emot?!

Med vänlig hälsning peter
 

Bondetorp

Medlem
Tack för svaret. Jag har försökt läsa lite på nätet om trutar och måsar - och det verkar inte helt enkelt att skilja olika arter, årstidsdräkter och åldrar åt. Själv är jag helt okunnig inom detta så jag är tacksam för svar även från den som inte är bergsäker.
 

gavia

Aktiv medlem
Tack för svaret. Jag har försökt läsa lite på nätet om trutar och måsar - och det verkar inte helt enkelt att skilja olika arter, årstidsdräkter och åldrar åt. Själv är jag helt okunnig inom detta så jag är tacksam för svar även från den som inte är bergsäker.
igentligen är jag bergsäker, men tala inte om det för ngn .... schhh

pb
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Nötskrikan rensar gräsmattan på solrosfrön

Matar småfåglarna med solrosfrön, som jag strör ut på gräsmattan.
Nötväckan kommer 3-5 gånger om dagen och "proppar" i sig solrosfrön.
Har en gång räknat de frön den plockar i sig - det kan vara upp till 40-50 st.
Kan det verkligen stämma att den kan få med sig så mycket solrosfrön?
Andra småfåglar tar ett frö, skalar och sväljer, kommer tillbaka och tar ett till.
Fotodatum 15/9, tror inte den har ungar som den matar.
Min fråga är: Hamstrar nötväckan frö och flyger iväg. Spottar den ut fröna och äter i lugn och ro??
Någon som vet?
håhå
 

Bilagor

HÅHÅ

Aktiv medlem
Tack för svar, menar du att nötskrikan spottar ut 40-50 solrosfrön och gömmer dem för framtida bruk, men hur kan den få med sig så mycket??
Den kan väl inte ha dem i näbben - var gör den av fröna?? Nötskrikan har varit och hämtat frön i men än 3 veckor - det borde ha blivit en ansenlig mängd frön - mer än den någonsin kan ha nytta av!!
håhå
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kräva

Fåglar har en säck som kallas kräva innan magen där de samlar mat som de ger till ungarna eller för att transportera stora mängder mat. Nötskrikan är inget undantag. Tror nog att de kan få plats med några hundra frön utan problem. Har sett nötskrikor med krävan så fylld av ekollon att bulan på halsen varit stor som en tennisboll. Sedan hör det till saken att de förmodligen inte hittar alla sina gömställen. Men om de har en massa (hundratals) gömställen i hela sitt revir så lär det fungera bra ändå när födotillgången tryter. Många mesar gör samma sak vid fågelborden.
 
ANNONS