Annons

Problem med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Varför fortsätter du inte med Bridge och ACR istället för LR om du ändå inte använder filhanteringsfunktionerna fullt ut i LR? Bridge kan också skapa nyckelord, samlingar och smarta samlingar, om än inte lika effektivt som databasen i LR. Enda problemet är som jag ser det att skulle du i framtiden vilja gå över till LR, så är det inte helt enkelt att få över allt från Bridge.
Lightroom har en delfinesser som jag vill ha, framför allt möjligheten till 2 skärmar samt att det är enkelt att ta fram bilder för FB och fotosidan. Men visst så tycker jag att Lightroom stökar till det lite också. Funderar fortfarande på hur jag skall göra.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Inte lätt att ge råd när man som jag är helt frälst av Lightroom, men jag gör ändå ett försök.

Jag tycker dina gamla bilder ska ligga kvar i den struktur du har! Strunta i att försöka få in dem i LR! Börja på helt ny kula, dvs en ny, tom databas för de bilder du tar fr o m nu. Importera dem med hjälp av LR till en ny mapp, kanske kallad Bilder2014, och låt LR lägga dem i datummappar. Var noga med att du ger dina nya bilder nyckelord, eftersom det är, som jag ser det, det allra viktigaste för att du ska hitta dina bilder i framtiden. Nyckelorden gör att du inte behöver sortera och flytta om bland bilderna.

När du kört på detta vis ett tag och känner dig bekväm med att "tänka som LR" kan du om du vill successivt importera även dina gamla bilder till LR. En mapp i taget, kanske? Bilderna kan (ska!) ligga kvar på sina gamla platser och om du då ger även dem nyckelord kommer allt att bli toppen :)
 

reboot81

Aktiv medlem
…Photoshop startade alltid med dom inställningar som programmet stängdes i. Medan Lightroom återgick till något standardläge.…
Mitt LR startar alltid på samma sätt som jag lämnade det (med ett undantag att jag inte kan ångra med Ctrl/⌘ + Z)

LR ger det bästa av två världar - fil/mapp struktur på bilderna och/eller nyckelord/samlings-struktur.
Jag kan både hitta en bild med nyckelord eller genom att bläddra bland mapparna.

Näst efter internet håller jag LR som det verktyg jag har mest nytta av på datorn.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Mitt LR startar alltid på samma sätt som jag lämnade det (med ett undantag att jag inte kan ångra med Ctrl/⌘ + Z)

LR ger det bästa av två världar - fil/mapp struktur på bilderna och/eller nyckelord/samlings-struktur.
Jag kan både hitta en bild med nyckelord eller genom att bläddra bland mapparna.

Näst efter internet håller jag LR som det verktyg jag har mest nytta av på datorn.
Vet inte hur det är nu, men tidigare importerade jag bilder till mappen diverse. Men nästa gång jag importerade så hamnade bilderna i 2013 om jag inte bytte mapp innan importen. Blev en smula rörigt.
 

Ventures

Aktiv medlem
.

Näst efter internet håller jag LR som det verktyg jag har mest nytta av på datorn.
Håller med. Jag gör även alla (99.95%) redigeringar i LR.

Mappstrukturen i datorn är G:\bilder\år\månad. Importen sker direkt till disken från kameran/minneskortet till rätt undermapp. Därefter importerar jag bilderna till LR som får samma mappstruktur som på disken.
Alla nya bilder hamnar där de hör hemma i LR och inga bildfiler flyttas på disken.
Med i genomsnitt 1000 bilder i månaden blir månadsmapparna inte för stora.
Allt eftersom bilderna kommer ini LR ges de nyckelord och samtliga bilder blir då sökbara på alla tänkbara sätt. Jag tycker det funkar helt perfekt. Behövs andra grupperingar, t.ex. "bröllopet" använder jag Samlingar.

Lrcat-filen är mycket värdefull, eftersom det är där allt jag gjort i LR ligger, så den gör jag gärna backup på och förvarar separat. Mappstrukturen på hårddisken får inte förändras om man vill undvika kaos. Det går förstås att ändra i efterhand, men då bör man ha koll på vad man gör.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Vet inte hur det är nu, men tidigare importerade jag bilder till mappen diverse. Men nästa gång jag importerade så hamnade bilderna i 2013 om jag inte bytte mapp innan importen. Blev en smula rörigt.
Jo, även jag måste för säkerhets skull kolla i högra delen av importdelen så att bilderna hamnar i rätt mapp vid import. Någon enstaka gång händer det att inte rätt mapp, i mitt fall Bilder/Årsvis/2014/oktober, om jag skulle importera bilder idag, är ikryssad sen förra importen.
 

alfin

Aktiv medlem
Bättre att du skapar en Import Presets längst ner i importfönstret där du sparar alla inställningar för den aktuella kameran du importerar bilder ifrån, så slipper du oroa dig för om allt är rätt inställt.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Tack för allatips. Får kanske ge Lightroom en chans till då vissa saker är snabbare med Lightroom.

Men först så måste jag lista ut hur jag skall få det att fungera igen. Har bara en testversion på 30 dagar nu. Och hjälp från Adobe existerar inte.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Nej, har provat det också. Klickar jag på Ladda ner Lightroom så hamnar jag på min sida i Creative Cloud som säger att jag har Lightroom 5 installerad och att den är uppdaterad. Jag har Lightroom 5,6 nerladdad i datorn, men det har blivit en testversion som upphör om 3 veckor.
Men av någon anledning så har Photoshop och Bridge försvunnit från Installerade appar trots att dom fungrerar på datorn.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Har mailat Adobe men får inte oväntat, inget svar. Men har hitta en stor mängd användare med samma problem. Adobes kundtjänst/support är inte värdigt ett dadaföretag.
 

aasaboe

Aktiv medlem
När jag började med CC när det var nytt hade jag problem som jag behövde hjälp med, och svor över Adobes obefintliga support och närvaro över huvud taget, ringa var rena farsen. Så kom jag att tänka på att jag sett någonting om Adobe på Facebook, tänkte att det kan väl inte vara rätt väg, men klickade mig dit ändå. Mindre än en halvtimme senare var alla konto- och prenumerationsproblem lösta.

Om det funkar lika bra nu vet jag inte, men det kan ju vara värt ett försök. Invänta svar från någon Adobe-anställd, sedan sköts dialogen privat.

https://www.facebook.com/adobecreativecloud?fref=ts
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Nu har jag bara 13 dagar kvar innan Lightroom stannar. Men att ta betalt fungerar för Adobe.
Har visserligen hittat ett svar på min fråga till Adobe, men gillar inte svaret.

Svar: Run the cleaner tool and try again.

Känner mig inte säker på hur jag skall göra detta trots en lång beskrivning.
Jag skall bl a "Back up files stored in Adobe Product directories, including custom plug-ins or profiles you have installed."

Är det någon annan som provat detta och kan förklara hur jag gör?
 

reboot81

Aktiv medlem
Nu har jag bara 13 dagar kvar innan Lightroom stannar. Men att ta betalt fungerar för Adobe.
Har visserligen hittat ett svar på min fråga till Adobe, men gillar inte svaret.

Svar: Run the cleaner tool and try again.

Känner mig inte säker på hur jag skall göra detta trots en lång beskrivning.
Jag skall bl a "Back up files stored in Adobe Product directories, including custom plug-ins or profiles you have installed."

Är det någon annan som provat detta och kan förklara hur jag gör?
Ursäkta mig, men jag förstår inte vad som strular för dig? Är det vart filerna hamnar vid import?

Sökvägarna till alla LR-filer finner du på länken här.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Ursäkta mig, men jag förstår inte vad som strular för dig? Är det vart filerna hamnar vid import?

Sökvägarna till alla LR-filer finner du på länken här.
Städade min c:/ disk. Hade 3 versioner av Lightroom. Tog bort 2 och sedan blev Lightroom en testversion på 30 dagar.
Går jag till Creative cloud, Apps, så har jag Photoshop CC (2014), Bridge CC och Lightroom 5 nerladdade och uppdaterade. Men Lightroom i datorn är en testversion som stannar om 13 dagar.
Av någon anledning så försvann PS och Bridge från Creative cloud, Apps, för en vecka sedan men det gick bra att installera dom igen.
På Adobes sidor kan man se att jag inte är ensam om problemet. Har bra kontakt med Adobes servrar. Dom tog betalningen igår.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Omregistrering

Städade min c:/ disk. Hade 3 versioner av Lightroom. Tog bort 2 och sedan blev Lightroom en testversion på 30 dagar.
Går jag till Creative cloud, Apps, så har jag Photoshop CC (2014), Bridge CC och Lightroom 5 nerladdade och uppdaterade. Men Lightroom i datorn är en testversion som stannar om 13 dagar.
Av någon anledning så försvann PS och Bridge från Creative cloud, Apps, för en vecka sedan men det gick bra att installera dom igen.
På Adobes sidor kan man se att jag inte är ensam om problemet. Har bra kontakt med Adobes servrar. Dom tog betalningen igår.
Hej
Om de är uppdateringen som är kvar på datorn kan du ju registrera den en gång till via Hjälp fliken - Lightroom-registrering. Då måste du även ha produktkoden för original installationen.
Jag har ominstallerat LR 5.6 med hjälp av 30 dagars versionen å sen bara registrerat om den.

ThomasR
 
ANNONS