Annons

Köpa färdig märkesdator vs. bygga med lösa komponenter

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Märkesdatorer kör i regel inte med standardlösningar utan har egendesignade moderkort, nätdelar, kylsystem etc. Om dessa delar krånglar så går det inte att köpa dessa "över disk" lika enkelt. Köper du en märkesdator kan det vara klokt att överväga ett "care pack" om det inte är för dyrt.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Hur allvarlig du är med länken vet jag inte, men för en pc till bildbehandling är det väl bättre med 1X250GB SSD som C och en 2 eller 4GB disk för bilder.
"12 GB (1x8 GB + 1x4 GB) minne & 1 TB SATA hårddisk"
Undrar om det inte är bättre med en 12GB och om 3-4 år kompletera med en till istället för att slänga 4GB minnet och köpa en 8a till.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Jag överväger att köpa en fördig märkesdator t. ex.
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=F9N99EA&opt=UUW&sel=PCDT

Men tycker även att det är roligt att bygga en själv (ja, jag har gjort det förrut), men vad missar jag med avseende på presanda, flexibilitet, framtida uppgraderingr etc med att köpa en färdig dator?

Era kommentarer mottages tacksamt.
Jag skulle definitivt överväga att bygga en själv. Om du gjort det förr så fixar du det utan vidare. Jag har byggt mina två senaste själv utan problem. Man får större kontroll och flexibilitet. Vill man vara säker på att delarna är kompatibla kan man titta på Dustins paketbyggsatser (min senaste är därifrån). Dessutom och inte minst viktigt: är det billigare - mer prestanda för pengarna och man kan välja operativsystem själv.

Nackdelen som jag ser det är väl just att det är lite jobb med att bygga (men det tyckte du ju var roligt). Dustin är väldigt lätta att ha att göra med om det skulle bli problem. En portabel usb-disk som gick sönder behövde jag inte ens skicka tillbaka - jag fick en ny och större eftersom den gamla i samma färg var slut. Det för att jag skulle få en i samma färg!
/T
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag överväger att köpa en fördig märkesdator t. ex.
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=F9N99EA&opt=UUW&sel=PCDT

Men tycker även att det är roligt att bygga en själv (ja, jag har gjort det förrut), men vad missar jag med avseende på presanda, flexibilitet, framtida uppgraderingr etc med att köpa en färdig dator?

Era kommentarer mottages tacksamt.
Det blir, av egna erfarenheter, lätt mycket dyrare att bygga själv när man börjar botanisera i vilka komponenter som kan ge ännu bättre prestanda osv. Men det är roligt om man gillar det.

Köper man färdig dator till fast pris, då är ju allt klart och förmodligen upphäver man garantin om man börjar meka själv med en sådan. Det är heller inte säkert att det finns plats för flera diskar och större kylare, tillräcklig effekt från nätaggregat etc. vid en eventuell framtida uppgradering.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Det blir, av egna erfarenheter, lätt mycket dyrare att bygga själv när man börjar botanisera i vilka komponenter som kan ge ännu bättre prestanda osv. Men det är roligt om man gillar det.

Köper man färdig dator till fast pris, då är ju allt klart och förmodligen upphäver man garantin om man börjar meka själv med en sådan. Det är heller inte säkert att det finns plats för flera diskar och större kylare, tillräcklig effekt från nätaggregat etc. vid en eventuell framtida uppgradering.
Fast när det gäller Dustins byggsatser är de billigare än motsvarande färdiga. Sedan kan det väl hända att det finns andra med motsvarande prestanda som är billigare hos någon annan leverantör, det vet jag inte. Jag har oxå för mig att det finns en viss valfrihet hos Dustin att välja komponenter.
 

P.Gillner

Aktiv medlem
Jag skulle definitivt överväga att bygga en själv. Om du gjort det förr så fixar du det utan vidare. Jag har byggt mina två senaste själv utan problem. Man får större kontroll och flexibilitet. Vill man vara säker på att delarna är kompatibla kan man titta på Dustins paketbyggsatser (min senaste är därifrån). Dessutom och inte minst viktigt: är det billigare - mer prestanda för pengarna och man kan välja operativsystem själv.

Nackdelen som jag ser det är väl just att det är lite jobb med att bygga (men det tyckte du ju var roligt). Dustin är väldigt lätta att ha att göra med om det skulle bli problem. En portabel usb-disk som gick sönder behövde jag inte ens skicka tillbaka - jag fick en ny och större eftersom den gamla i samma färg var slut. Det för att jag skulle få en i samma färg!
/T
Jag har dock aldrigt byggt en dator för bildbehandling förrut. Har du någon bra/prisvärd specification och val av komponenter?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Inet eller komplett är 2 bra ställen att börja.
på tex komplett kan du välja mellan färdiga förslag att utgå ifrån. Ta den som ligger närmast det du tänkt dig. Sedan klickar du på konfigurera.
Nu kan du välja till och bort hur mycket du vill.
En tydlig fördel är att det du kan välja till eller bort verkligen funkar tillsammans.
De är säkert likadant hos Inet.
 

alfin

Aktiv medlem
Det är ett bra alternativ att börja så om man vet vad som gäller. Annars är man lika utlämnad till deras val som man är om man väljer en märkesdator. Jag har sett konfigurationer de säljer, där de uppenbart valt sämre komponenter för att spara några hundralappar på slutpriset.

Sweclockers.se brukar ta fram olika datorkonfigurationer årligen där komponentvalet garanterat fungerar tillsammans och där de ingående komponenterna är optimerade till varandra. En bätte start i mitt tycke än Dustins, Inets eller Kompletts kommersiella färdigförslag.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Jag har dock aldrigt byggt en dator för bildbehandling förrut. Har du någon bra/prisvärd specification och val av komponenter?
Tyvärr inte, jag är inte speciellt uppdaterad eftersom min nu snart sju år gamla dator fortfarande funkar bra för den bildbehandling jag gör:

Intel core 2 Duo 3.17 GHz, 4GB minne, SSD-systemdisk och tre hårddiskar 1-2 TB. XP och Win7. Det flyter fortfarande på bra konstigt nog. Win7 skulle nog må bra av lite mer minne, men XP kan ju inte hantera mer än 2^32 byte (ca 4.3 GB), i alla fall inte 32-bitarsversionen. Trots det upplevs Win7 som snabbare (ja, jag har kvar XP eftersom vissa gamla program inte funkar i Win7).
 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag överväger att köpa en fördig märkesdator t. ex.
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=F9N99EA&opt=UUW&sel=PCDT

Men tycker även att det är roligt att bygga en själv (ja, jag har gjort det förrut), men vad missar jag med avseende på presanda, flexibilitet, framtida uppgraderingr etc med att köpa en färdig dator?

Era kommentarer mottages tacksamt.
Hej!

Du har fått in många bra synpunkter från olika håll redan, det enda jag skulle vilja lägga till är att en tydlig skillnad mellan att köpa en färdig dator och själv bygga en är supporten. Köper du en dator från t.ex. Dell, Fujitsu, HP eller liknande så har du ett eller några års support - hur bra den är och hur länge den varar beror lite av vad du betalar. Många av tillverkarna har olika nivåer och ibland kan man rakt upp och ned köpa till mer/bättre/längre support. I de allra billigaste modellerna handlar det ofta om support från stället du köpt datorn (butiken/butikskedjan).

Bygger du en egen dator och lägger in ett OEM-operativsystem så är det du själv som är supporten. Men är du någorlunda händig på att skruva och googla är detta sällan ett problem.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej!

Du har fått in många bra synpunkter från olika håll redan, det enda jag skulle vilja lägga till är att en tydlig skillnad mellan att köpa en färdig dator och själv bygga en är supporten. Köper du en dator från t.ex. Dell, Fujitsu, HP eller liknande så har du ett eller några års support - hur bra den är och hur länge den varar beror lite av vad du betalar...
Finns normalt sett som tillval hos Inet och Komplett oxå.
jag satte ihop datorn på kompletts hemsida och sedan mailade jag en massa frågor till deras support. Lite byttes ut och sedan ett par mail till. Lite urbyte och till sist ringde jag och pratade med dem. Funkar kanonbra.
en funktion som jag uppskattar men som jag inte ens visste vad det var för något när datorn levererades är en docka. Ovanpå datorn finns endocka i chassit. Himla smidigt när man vill dra en säkerhetskopia. Bara att trycka i en disk och starta datorn.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
En sista kommentar bara: jag upplevde ett STORT lyft i snabbhet när jag bytte min systemdisk till en SSD-disk, kostade inte mycket heller. Så det kan jag verkligen rekommendera. Möjligen var min gamla systemdisk inte så snabb, men jag tror SSD-diskar slår alla mekaniska diskar i snabbhet. Enda nackdelen är väl att de nog har kortare livslängd (ett begränsat antal skriv/läscykler man kan göra), vad det betyder i praktiken vet jag inte. Däremot blir de inte defragmenterade enligt vad jag hört eftersom de mer liknar RAM-minnen än sekventiella minnen som vanliga diskar är.

Angående backup: med min SSD följde en adapter och CD med vilka man lätt gör en kopia av hela disken till en annan SSD. Tar ca 30-45 minuter.
 

eskil23

Aktiv medlem
Har man lust och möjlighet så tycker jag absolut att bygga eget är det bästa alternativet. Då får man det man vill ha och slipper betala för sådant som man inte behöver. När jag köper datorer på jobbet gör jag det genom att avropa på ramavtal. Antingen svär jag över att det inte finns någon dator som fyller kraven eller så suckar jag över hur många skattekronor jag måste bränna på ovesäntligheter för att få en dator som klarar vissa specifika krav. När det gäller min egen dator så värderar jag mina pengar mer och min arbetstid mindre.
 

Ventures

Aktiv medlem
SSD-diskar slår alla mekaniska diskar i snabbhet. Enda nackdelen är väl att de nog har kortare livslängd (ett begränsat antal skriv/läscykler man kan göra), vad det betyder i praktiken vet jag inte. .
Är det någon som kört slut på sin SSD? Jag tror det är ett "icke-problem" för normalanvändaren.
Jag har visserligen redan bytt ut min första C:-SSD p.g.a. att jag tyckte den var för liten. D:-SSD går fortfarande och den nya C: hinner bytas mot större innan den tar slut.
 

alfin

Aktiv medlem
Är det någon som kört slut på sin SSD? Jag tror det är ett "icke-problem" för normalanvändaren.
Jag har visserligen redan bytt ut min första C:-SSD p.g.a. att jag tyckte den var för liten. D:-SSD går fortfarande och den nya C: hinner bytas mot större innan den tar slut.
Hur länge har du kört dina SSD:er? Jag har snurrdiskar som gått sedan januari 2004. Snart 11 år gamla...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tidigt tillverkade ssd hade problem. Men de fixades ganska omgående.
Det man kan garantera är att förr eller senare så går de garanterat sönder.
1 vecka eller 15 år
frågan är bara hur du vill ha det förberett när det händer.
Som man bäddar får man ligga.
 
ANNONS