Annons

Göra EGEN fotobok (binda själv)

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag har gått igenom de vanliga print-on-demand företagen (tex lulu och Blurb) och är så långt ifrån nöjd man kan vara.

Det finns säkert andra företag, men jag känner att jag vill ha full kontroll på bildernas kvalité.

Därför har jag bundit egna fotoböcker, men pga då jag vill ha hardcover och att boken ska kunna ligga platt måste man självklart ha ett papper som är dubbelt så stort som boken.

Så min fråga är vet ni något matt papper som antingen är helt vitt på baksidan, så det ser ut som man bara inte har skrivit ut på båda sidorna eller finns det dubbelsidiga matta papper som är större än A4 (jag vill helst göra en bok som är A4 eller större).

/ Marcus
 

61397

Avslutat medlemskap
det finns ju sätt att binda i hop en bok så att arkstorleken blir lika stor som sidan. Antingen om du syr i hop sidorna och tejpar en rygg alternativt gör nån form av spiralbindning (wire-o)

Det första alternativet borde man kunna göra ruggigt snyggt, men det kommer bli en hel del pill o pyssel...
/FLiP
 

FrePe

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag förstod frågan riktigt men pappers storleken du är ute efter borde bli A3+ som du viker och skär ner till A4 för att kunna få utfallande bilder.
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Ja, jag skrev kanske lite dumt. Men som du säger är jag ute efter minst A3 i dubbelsidigt matt papper.

/ Marcus
 

Photosession

Aktiv medlem
Ett hett tips är att du tar kontakt med ett tryckeri för att få ett papper som du kan printa på bägge sidor.
Dom har som regel ett stort urval med olika typer papper och färger.
 

BenHur

Aktiv medlem
Tetenal har ett mycket trevligt dubbelsidigt papper. Prova det! Så gott som säker på att det finns i A3+.
 

Brummelisa

Aktiv medlem
det finns ju sätt att binda i hop en bok så att arkstorleken blir lika stor som sidan. Antingen om du syr i hop sidorna och tejpar en rygg alternativt gör nån form av spiralbindning (wire-o)

Det första alternativet borde man kunna göra ruggigt snyggt, men det kommer bli en hel del pill o pyssel...
/FLiP
Jag hänger inte riktigt med på hur du menar att man binder ihop sidorna. Idagsläget har jag bundit ihop sidor som man viker (det är så man binder böcker), men menar du att det finns ett annat sätt där man binder ihop lösa blad med varandra (och då inte binda i mitten där man har vikt dem)?

/ Marcus
 

BenHur

Aktiv medlem
Det går ju alldeles utmärkt att limma bokryggen på traditionellt sätt och sen göra en hård pärm som också limmas fast. Inte så svårt som det låter.
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Det går ju alldeles utmärkt att limma bokryggen på traditionellt sätt och sen göra en hård pärm som också limmas fast. Inte så svårt som det låter.
Om du menar att man lägger sidorna i en stor hög och limmar bara på kanten (eventuellt sågar man ner små vikar så limmet kommer djpare) har jag känslan att det blir svårt att öppna boken utan att den knäcks.

Jag har provat att göra böcker på det sättet, då hade jag visserligen inte PVA-lim som jag har nu utan ett annat lim som också rekommenderades på de sidor jag har hittat.

Jag vill dock helst kunna lägga boken platt när man läser och då funkar det inte.

/ Marcus
 

BenHur

Aktiv medlem
Om du menar att man lägger sidorna i en stor hög och limmar bara på kanten (eventuellt sågar man ner små vikar så limmet kommer djpare) har jag känslan att det blir svårt att öppna boken utan att den knäcks.

Jag har provat att göra böcker på det sättet, då hade jag visserligen inte PVA-lim som jag har nu utan ett annat lim som också rekommenderades på de sidor jag har hittat.

Jag vill dock helst kunna lägga boken platt när man läser och då funkar det inte.

/ Marcus
Tja, de professionella bokbindarna har gjort så i hundratals år. Men det är klart att det kan ha fel.
 

Tapani

Aktiv medlem
Om du menar att man lägger sidorna i en stor hög och limmar bara på kanten (eventuellt sågar man ner små vikar så limmet kommer djpare) har jag känslan att det blir svårt att öppna boken utan att den knäcks.

Jag har provat att göra böcker på det sättet, då hade jag visserligen inte PVA-lim som jag har nu utan ett annat lim som också rekommenderades på de sidor jag har hittat.

Jag vill dock helst kunna lägga boken platt när man läser och då funkar det inte.

/ Marcus
Har du länkar till sidor om bokbinderi det låter verkligen intressant att kunna göra sin egen bok
/Leo
 

Mesch

Aktiv medlem
Tja, de professionella bokbindarna har gjort så i hundratals år. Men det är klart att det kan ha fel.
Limmade ryggar är inte en teknik som är hundratals år. Det är relativt nytt fattigmansalternativ(pocketböcker).
"Riktiga" böcker har sydda ryggar, det är bokbindarna gjort i hundratals år. (De hade hetat boklimmare annars)
 
ANNONS