Annons

Fairchild K-20 frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke2

Ny medlem
Hej alla glada!

Jag köpte igår en storformats kamera, en Fairchild K-20 aircraft camera.
Såvitt jag förstår ska den laddas med 4x5" (102x127 mm) film på rulle.

Är det någon som vet var man får tag på sådan, och vilket iso tal rekommenderar ni
om det finns olika att välja på. Även tacksam för tips på ställen där sådan film kan framkallas.

Kan tillägga att detta blir min första analoga kamera på många år. Jobbar dock med foto
av digitalt format dagligen och använder då canons systemkameror.

Tar givetvis tacksamt emot andra funderingar och tips kring ämnet!

MVH Joakim
 

Bilagor

Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Jag snokade runt lite på nätet, och såvitt jag kan se är det inte längre någon som tillverkar 5-tumsfilm. Runt 2008 fanns fortfarande sådan film från Kodak, och den kostade ungefär $400 per rulle.

Det ska dock vara möjligt att ladda den manuellt i mörkrum med 4x5" bladfilm. Lite omständigt förstås, men då kan du i alla fall testa om den fungerar :)
 

BenHur

Aktiv medlem
Vet inte om Flygvapnet helt har skrotat film som media för spaning. Spanings Viggen använde film, 70 mm kommer inte ihåg om det även fanns kameror för större format i dom. Draken och Lansen använde både 5 och 10 tums film. Lantmäteriets flygfoto är nog digitaliserat, men kan ju finnas folk där som vet... Bara ett uppslag!
 

Jocke2

Ny medlem
Hur svårt är det att ladda med annan filmbredd; är det ens möjligt?
Kanske dumma frågor jag ställer nu, men jag har arbetat väldigt mycket med digitalt foto och denna kameran blir min första analoga.

Verkar väldigt svårt att hitta 5x4 film
 
ANNONS