Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbt objektiv till DMC-GM1

Produkter
(logga in för att koppla)

cajsasto

Medlem
Om ett tag ska jag plåta under en konsert (förhoppningsvis kommer jag få en plats långt fram), och då har jag förstått att man ska använda ett snabbt objektiv.

Jag har tidigare på Canon och Pentax testat 50/1.8 objektiv men jag hittar inget liknande för min Panasonic 4/3. Visserligen har jag sett en del Olympus ända ner till 17/1,8 men dels är de dyra och dels vet jag inte om de är bra för ändamålet?

Tacksam för tips!
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Det finns ett Olympus 45/1,8, som torde funka. Motsvarar då 90 mm på 35mm. Fast det beror ju också på vilken vinkel du ska ha:Hela scenen? Separata musikerbilder? osv. Själv köpte jag nyligen Panasonics billiga 25/1,8 som jag tycker är prisvärt. Du kommer säkerligen få tips på dyrare gluggar i tråden...
 

cajsasto

Medlem
Tack för svar!

Tror inte att det blir aktuellt för att knäppa hela scenen utan mer enstaka musiker/artister. Och jag är inte intresserad av en superdyr glugg när jag är så grön som jag är när det gäller foto.

Kanske ska börja med att kika på Panasonics 25/1,8...
 
ANNONS