Annons

GH4-köp 2017, fortfarande ett bra val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej! Är sugen på en bra kamera som klarar 4K och 1080 med hög bitrate. Har kikat runt på alla möjliga kameror, bla annat semi-pro segmentet från Canon (G20-G40), samt även någon 4K kamera från Panasonic.

Den sistnämnda verkar dock mer som en leksak med plojjiga effekter och inställningar mest genom menyer. Kom då att tänka på allt gott jag läst om GH4, och funderar på att slå till på en sådan. Dock står jag utan gluggar, utöver min 25mm f1.8. Saken är ju att med den kombon så blir ju inget bildstabiliserat. Hur är det om jag köper andra gluggar...det blir ju ingen stabilisering då heller, för det är väl bara Panasonic som har det i gluggarna?

Finns det någon annan variant för film som ni vill rekommendera, där det ev. finns stabilisering i huset och där den proffsiga känslan som verkar finnas i och på GH4 finns? Hur är det med andra DSLR-kameror, hur presterar de i fråga om att hänga med när man kör AF (även på telegluggar) osv?

Har stått och vägt alldeles för länge. Måste komma till skott, men vill inte göra ett felköp, vilket det varit nära några gånger.

Är GH4 fortfarande ett bra val. Det har ju kommit någon G7 och allt vad de heter. Vad diffar dessa två? Har kollat massa videos osv, men jag vill gärna höra ifrån någon som kanske testat de båda själv här på forumet. Lättar med uppföljande frågor osv...

Ha en go fortsatt helg!

Mvh Fredrik
 

PMD

Aktiv medlem
GH4 är väl inte ett sämre val idag än för ett år sen, tycker jag. Om något så är den ett bättre val i och med att priset är lägre.

Det är väl bara GH5 som är en bättre kamera i den klassen, och den är betydligt dyrare. Om pengar är oväsentliga så köper man förstås hellre GH5.

Panasonic G80 kan vara ett bra budgetval för video i 4K jämfört med GH5, men GH4 kostar ungefär lika mycket som G80, så man måste kolla ordentligt om det finns något superviktigt i G80 som gör att man hellre väljer den. G80 har inbyggd bildstabilisering vilket kan vara avgörande för en del.

En "DSLR" är, i mitt tycke, inte ett lika bra val för video som en spegelfri kamera, åtminstone inte om man videofilmar mycket handhållet. I det fallet tycker jag att en sökare är bekvämare att använda än en skärm (men jag är ingen videoentusiast, så det kanske finns anledning att tänka om där om man håller på mycket).
 

"klick"

Aktiv medlem
En av sakerna som GX80 saknar är extern micingång så den går (nog) bort för seriös video. Beror förstås på vad man vill filma, men den är i alla fall toppen för stillbild...
Ja det är sant, saknar även slutaringång annars hade jag slagit till då den går att hitta sjukt billigt just nu.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej! Tack för era svar. Jo, jag kräver micingång (tänkte köra Rödes nya Stereo pro version 2), och jag önskar...ja, eller kräver nog hörlursuttag med.

GH4 verkar vara ett bra val. Det ända jag känner mig lite kort på (kanske pga okunskap i ämnet) är vad jag kan använda för stabiliserade gluggar till den. Kör jag inte stativ för jämnan, så är ju en stabilisering att föredra, och den går ju alltid att stänga av så den inte får "ryck" när kameran står på stativ.

Tänkte börja med 14-140, som någon standardglugg. Men jag skulle även vilja testa 100-300. Finns väl två olika versioner där.

Någons om vet hur kamerans autfokus fungerar med en tele, eller om det alltid är läge att köra manuell AF? Tänker just på att följa flyg osv.

Äger ju en E-m10 från Olympus (ver 1). Har hört att E-M5 MkII skulle vara okej när det kommer till video, men jag förmodar att GH4 har ett bra övertag där med, dock vet jag inte vilka. Nämn gärna. =)

Att G80 har stabilisering är intressant. Frågan är bara vad jag *tappar* när jag väljer bort GH4, eller om det bara finns plus med att välja G80 istället? Lustigt nog så har jag missat G80 när jag kollat runt. Förmodar att jag blivit förvirrad av Panasonics modellbeteckningar.

Ha en go kväll.

Hälsningar,
Fredrik
 

Stornilufen

Ny medlem
G80

Jag valde nyligen G80:n framför GH4:an p.g.a. DualIS som ger ett otroligt mycket bättre resultat handhållen än utan bildstabilisering. Sedan är det vad jag förstår samma kvalité på som på GH4:an. Skillnaden är väl avsaknaden av LOG-profiler men det är helt irrelevant för mig. Ang hörlursingång går det att komma runt genom olika adaptrar (googla). Jag är f.ö. sjukt nöjd med det vädertätade 12-60 kitobjektivet och batterigreppet.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Jag valde nyligen G80:n framför GH4:an p.g.a. DualIS som ger ett otroligt mycket bättre resultat handhållen än utan bildstabilisering. Sedan är det vad jag förstår samma kvalité på som på GH4:an. Skillnaden är väl avsaknaden av LOG-profiler men det är helt irrelevant för mig. Ang hörlursingång går det att komma runt genom olika adaptrar (googla). Jag är f.ö. sjukt nöjd med det vädertätade 12-60 kitobjektivet och batterigreppet.
Hej. Jag gick faktiskt på exakt samma linje som du. Köpte i paket med 12-60 men priset på greppet skrämde iväg mig en bra bit. Är det värt sin peng?
 

Stornilufen

Ny medlem
Toppen! Nu betalade jag bara 1700 för greppet när Scandinavian photo sålde billigt. Skönt med extra batteritid och skönare tyngd i kameran men jag skulle aldrig betala 4000 (som det för det mesta kostar) för det!
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Toppen! Nu betalade jag bara 1700 för greppet när Scandinavian photo sålde billigt. Skönt med extra batteritid och skönare tyngd i kameran men jag skulle aldrig betala 4000 (som det för det mesta kostar) för det!
Nej, det låg verkligen otroligt högt i pris. Fick under en kort stund för mig att man på detta grepp även fick hörlursutgång, men så var icke fallet. Det löste ju Olympus trevligt på sitt grepp till E-M5 mkII.
 

Stornilufen

Ny medlem
Haha, jag hade för mig samma sak och när jag insåg att det inte fanns något hörlursuttag var jag ännu mindre benägen att hosta upp fyratusen, men 1700 känns helt klar ok! Pratade med dem i butik när jag köpte det och de sa att priserna kan variera något enormt beroende på efterfrågan så det kommer säkert något minst lika bra pris i framtiden. Btw, jag kan tipsa om den här killens online kurs i video på G80:n http://academy.dslrvideoshooter.com/courses/g85-video-guide
Matnyttiga tips tyckte jag.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Haha, jag hade för mig samma sak och när jag insåg att det inte fanns något hörlursuttag var jag ännu mindre benägen att hosta upp fyratusen, men 1700 känns helt klar ok! Pratade med dem i butik när jag köpte det och de sa att priserna kan variera något enormt beroende på efterfrågan så det kommer säkert något minst lika bra pris i framtiden. Btw, jag kan tipsa om den här killens online kurs i video på G80:n http://academy.dslrvideoshooter.com/courses/g85-video-guide
Matnyttiga tips tyckte jag.
Bra tips på länk där. Har sedan jag fick kameran snudd på överväldigats av alla inställningar (kommer från lilla E-M10) och har väl "nollat" systemet i kameran X antal gånger nu. På fotosidan är jag väl hyfsat klar med de flesta inställningar, men på videosidan är det lite sämre. Har bl a börjat kika på olika Cinematic-profiler. Finns mycket att lära.

Beträffande grepp, så kanske det blir i ett köp framöver. Men det får dröja lite till, så priserna går ner något.

Allt gott!
 
ANNONS