Annons

Att fotografera målningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Macaco

Aktiv medlem
Goddag.

Jag skall hjälpa min flickvän med att fotografera hennes oljemålningar inför ansökan till diverse konstskolor.

Nu undrar jag om det finns någon som har tips på vad man bör använda för film och ljussättning.

Tack på förhand!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Två ljuskällor i 45 graders vinkel brukar ge en bra reflexfri reprobelysning. Kör du färg måste du filtrera eller köra med blixtar.
 

Macaco

Aktiv medlem
Tack Jim.

Tack för ljussättningsinfo. Vet du något om vilken filmtyp man bör använda? Det är ganska kinkigt har jag för mig.
 

Micke H

Aktiv medlem
Jag skulle vilja tipsa om Kodaks Portra 160 NC, en finkornig negfilm som ger en naturlig färgåtergivning, tycker jag...
Men det är som det mesta här i livet, smaksak...
 

qlicken

Aktiv medlem
Ja du. Det är inte så lätt att svara på¨då jag inte vet vad du har för utrustning.

Men principen är reprofotografering, Alltså två fotolampor eller blixtrar med samma styrka i 45 graders vinkel mot motivet för att unvika reflexer. Och kameran placerad exakt mitt i motivet för att få raka kanter. Ett tipps.
Man kan använda en spegel, placera en spegel på motivets plats och rikta in kameran så du ser kamerans obektiv mitt i fokuseringsskivan, det är enklare än att använda vattenpass.

Har du ingen studio, kan du även fota ute i befinntligt ljus, men se upp med reflexer,bäst är att ha mörkt bakom ryggen och gärna en mulen dag.

Och det där med film? Dia eller neg.

Själv använder jag Kodak Ektar 25 framkallar själv ock kan därför kallibriera in de rätta färgerna vilket kan vara svårt att få på ett labb, det skiljer ju massor mellan labben.

Ja det är inte så lätt, men kämpa på och lycka till.
 

Macaco

Aktiv medlem
Tack alla...

... för era tips!

Vi kommer prova att använda både dia- och neg.film. På Kameradoktorn föreslog de Kodak Ectachrome E100 och Kodak Porta 160NC.

Skolorna har lite olika önskemål vad gäller formatet på ansökningsmaterial därav blandningen.

Dessutom kommer min flickvän få tillgång till en kortare kurs i reproduktion av målningar.

Jag återkommer med resultat och erfarenheter!

Vad gäller "qlickens" tips med spegel på motivets plats måste jag säga att detta verkar funka mycket bra. Smidigt!

Återigen tack!
 
ANNONS