Annons

Vildsvinsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Siggesson

Medlem
Hej

Jag bor utomlands men kommer hem en vecka över jul och tänkte fota lite vildsvin vid en matningsstation jag känner till. Har talat med markägaren och det var inga problem. Jag undrar om det är någon som har några tips på hur man skall gå till väga eller har några generella tips. Har tänkt att sätta upp ett kamoflagenät och vänta... Lite oroligt att det kommer bli sjukt kallt dock men det får man väl köpa... :)
 

casting

Aktiv medlem
Själv tycker jag att bilder från åtlar ofta blir lite tråkiga. Om du har möjlighet att reka så brukar det finnas en eller två ganska tydliga "vägar" till åteln, då kan man hellre sätta sig där och få en roligare miljö. Men det är inte lika "safe" förstås.
Egentligen finns det mer eller mindre bara en sak att tänka på när man fotar vildsvin. Vinden! Dom har grymt luktsinne, så gå inte ens på fel sida åteln precis innan dom kommer. Annars är dom banne mig lite halvblinda, så bara man fotar mot vinden så går det utmärkt att bara sitta där :) Man brukar inte ens behöva vara så noggrann med kamoflage tycker jag.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Riktigt. Alla vet vi vilket helt ofattbart känsligt luktsinne som hundarna har utvecklat - deras luktsensorarea är 7.000 (!) gånger större än vad vi människor har (de har fixat denna extremt stora area genom att inte nöja sig med en mer eller mindre slät yta (som vi) utan genom att istället ha en som är extremt veckad och "skrynklig".

Men "nassarnas" luktsinne lär vara ännu bättre... :)

Fast även dessa fantomer har närmast nästäppa jämfört med de verkliga virtuoserna, som man hittar bland insekter. Vissa fjärilar kan lukta sig fram till en hona på 1-2 km avstånd. Det räcker med en eller två luktmolekyler för att hanen ska gå igång ...
.
 
ANNONS