Annons

Arbetsflöde: från order till pengar på kontot?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taskete

Ny medlem
Hur gör ni efter att ha blivit kontaktade till att slutligen ha pengarna på kontot.

Har börjat trilla in lite jobb och jag undrar hur jag ska göra.

---------------------
De ringer/mailar och ett möte bokas. Har ni personliga möten före varje påbörjat fotojobb?

Under mötet presenterar jag de olika prispaketen jag erbjuder och de väljer något. Ska det skrivas en offert eller en orderbekräftelse?

Jag kommer dit och fotar i detta fallet lägenheten. Ska det skrivas på något innan? Kanske ett kontrakt om de priser och bilder vi har kommit överrens om? Jag har skrivit kontrakt tidigare men vill bara veta hur ni gör.

Jag drar hem och redigerar bilder. Ska jag skicka bilderna direkt och faktura? Vilken är den bästa sättet att få betalt på som fotograf?

Tack på förhand
Marcus
 

Svardet

Aktiv medlem
Jag är ju ingen yrkesfotograf så från den aspekten låter jag andra svara, men jag arbetar mycket med just offerter och kontrakt och kan väl säga följande:

Du kan aldrig ersätta värdet av att ha ett väl skrivet och påskrivet kontrakt, är det något tjafsande så kan man alltid hänvisa tillbaka till kontraktet!

Sedan säljaren i mig skulle nog vilja träffa dem för att kunna visa portfolio eller dylikt och även sälja in mina tjänster, och sak samma om andra fotografer inte gör det, då är det ju du som är den där personliga fotografen som faktiskt tar dig tid att möta kunden, eller hur?

Om de är intresserade och ni kommer överens under mötet vad de vill beställa så kan du säga att du återkommer med ett kontrakt till dem (och specificera när de kan tänka sig få det), en bra idé kan också vara att ha med dig ett schablonkontrakt som de kan få titta på och ställa frågor på när du ändå träffar dem, så slipper du onödig email/telefonkorrespondens :)

I kontraktet skulle jag nog vilja ha något i stil med:
* de tjänster ni har beslutat om (även inklusive antal bilder de ska få)
* datum för fotografering och datum för leverans
* eventuella tilläggskostnader
* dina generella villkor (till exempel regler för avbokning, missnöjda med bilder etc.)

Det var väl ungefär det jag kom på så här vid 05:50 på morgonen :) Men det är alltid bra att vara övertydlig så att du slipper problem längre fram! Till exempel var tydlig med att till exempel det är X antal bilder som ingår, att de kan vänta sig bilderna X antal dagar efter fotograferingen, att de har rätt att göra X antal ändringar om de inte är nöjda utan kostnad etc. då vet dem vad de får och du har varit tydlig från början och det är en mycket enklare sits att vara i än att ha missnöjda kunder som känner sig lurade för att du inte var tydlig och öppen :)

Mvh

Mattias
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Skillnaden mellan offert och avtal är bara vem som har undertecknat den.
Du som leverantör överlämnar en offert som du har skrivit under. Om köparen accepterar erbjudandet och dess villkor direkt i sittande möte så skriver han också under. Därmed har ni ett avtal. Vill han hellre fundera tar han med sig offerten hem.
Så funkar många andra konsultaffärer.

Petter ...
 

snap01

Aktiv medlem
Hur gör ni efter att ha blivit kontaktade till att slutligen ha pengarna på kontot.

Har börjat trilla in lite jobb och jag undrar hur jag ska göra.

---------------------
De ringer/mailar och ett möte bokas. Har ni personliga möten före varje påbörjat fotojobb?

Under mötet presenterar jag de olika prispaketen jag erbjuder och de väljer något. Ska det skrivas en offert eller en orderbekräftelse?

Jag kommer dit och fotar i detta fallet lägenheten. Ska det skrivas på något innan? Kanske ett kontrakt om de priser och bilder vi har kommit överrens om? Jag har skrivit kontrakt tidigare men vill bara veta hur ni gör.

Jag drar hem och redigerar bilder. Ska jag skicka bilderna direkt och faktura? Vilken är den bästa sättet att få betalt på som fotograf?

Tack på förhand
Marcus



du skriver att i detta fall har du fotograferat en lägenhet. I dom flesta fall om du ska komma in någonstans så gäller det att ha en portfolio o vid det mötet bör du ha din prislista med dig där det står klart o tydligt vad som gäller. Godkänner dom dig o accepterar dina priser så är det bara att (vänta) in jobben. Jag brukar fakturera en gång i månaden att skicka fakturor för småjobb hela tiden skapar bara onödigt jobb för både dig o mäklarbyrån. Jag undrar har du överhuvud taget pratat med någon mäklarfirma? När dom bokar så antingen ringer dom upp dig,sms,mailar o frågor om du kan fota ett objekt tex nästa måndag o frågar om du har möjlighet, du återkommer med vilka tider du kan o ni passar i hop det med alla berörda parter.

I mäklarbranschen är det i 99% av fallen leverans dagen efter om det inte är på fredan fotograferingen sker då är det oftast måndag annars kan du prova att prata o fråga kunden ;-)
Om det gäller ett fotojobb som är större o det inte troligen kommer in fler från på en månad så kan du fakturera så fort det är gjort. Vid alla fotojobb tycker jag det är bra med underlag en offert på vad man kommit överens men vid mäklarjobb så behöver du göra det när du börjar o den dan du justerar dina priser sedan rullar det på.
 
ANNONS