Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

leica kontra annat!

Produkter
(logga in för att koppla)

leica

Aktiv medlem
Ngn som har jämfört neg. tagna med leicakamera mot ex. Nikon,Canon?????Ngn skillnad?Jag tycker mig se det !Jag kan givetvis ha fel,men vill ändoch höra om ngn. annan har samma uppfattning som jag!!Jag har fotograferat mkt. med Leica M- kameror ,men numera enbart med H-blad!!;)
 

Pentapix

Aktiv medlem
Tyska kvalitén

Jämfört Leica vs. övriga? Jag har ej gjort några regelrätta test men på jobbet förekommer en del jämförelser. I det stora hela vill jag påstå att det inte är några stora skillnader mellan exempelvis en bra Leicaglugg och en bra Nikonglugg. Överlag tror jag att Leica håller det högsta snittet på sin optik, med Canons L-objektiv snuddande nära. Det klassiska "hörnskärpa & vinjettering" lägger man säkert stor vikt vid hos Leica. Jag är inte gammal i gemet men de skarpaste orginalen jag sett är tagna med Leica & Kodachrome 25, både M och R.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ronny, är det vid korta brännvidder som du ser bättre resultat med Leican? I så fall finns det en logisk förklaring:

En optimalt designad vidvinkelglugg ska ha sin bakre lins väldigt nära filmplanet. Men i en spegelreflexkamera kan man inte lägga optiken så himla nära, eftersom spegeln måste få plats. Alltså går det inte att designa en optimal vidvinkel för en spegelreflex. En mätsökarkamera, däremot, har inte den begränsningen. Alltså bör det gå att tillverka bättre vidvinkeloptik till en mätsökarkamera.

Om skillnaden är märkbar i praktiken? Ingen aning...
 
ANNONS