Annons

Sälja kameran till din nystartade enskilda firma!

Produkter
(logga in för att koppla)

Letheus

Medlem
NJA det beror väl helt på hur många klick man gör! Om man räknar med att kamerahuset bara ska hålla i tre år så =)
I alla fall enligt skatteverket själva, men de kanske har fel?

Och huvudsaken är återigen bara att jag kan ta upp det som en kostnad och göra ett eget uttag på summan.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
NJA det beror väl helt på hur många klick man gör! Om man räknar med att kamerahuset bara ska hålla i tre år så =)
I alla fall enligt skatteverket själva, men de kanske har fel?

Och huvudsaken är återigen bara att jag kan ta upp det som en kostnad och göra ett eget uttag på summan.
För att du ska kunna göra en "direktavskrivning" så måste du kunna "bevisa" för Skatteverket att kamerans "ekonomiska livslängd" är max tre år.
I praktiken är det därför bara press/sport-fotografer som kan använda den regeln.
I övriga fall är det, så långt jag kan förstå. Avskrivning på 5 år som gäller.
(Undantaget sådant som kostar under 22.250:- exkl moms 2015 och 22.000:- för 2014).

Vad det gäller det här med "råd" från handläggare på Skatteverket så kan du i verkliga livet få olika svar, från olika handläggare.
Varför du gör bäst i att både dubbel- och "trippel-kolla exakt vad som gäller.

Vad det gäller "antalet klick", så är ju det inte slutarens livslängd som är avgörande för hur lång livslängd kameran har i sådana här sammanhang.
Desto viktigare är det återstående värdet efter tre år.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
För att du ska kunna göra en "direktavskrivning" så måste du kunna "bevisa" för Skatteverket att kamerans "ekonomiska livslängd" är max tre år.
I praktiken är det därför bara press/sport-fotografer som kan använda den regeln.
I övriga fall är det, så långt jag kan förstå. Avskrivning på 5 år som gäller.
(Undantaget sådant som kostar under 22.250:- exkl moms 2015 och 22.000:- för 2014).

Vad det gäller det här med "råd" från handläggare på Skatteverket så kan du i verkliga livet få olika svar, från olika handläggare.
Varför du gör bäst i att både dubbel- och "trippel-kolla exakt vad som gäller.

Vad det gäller "antalet klick", så är ju det inte slutarens livslängd som är avgörande för hur lång livslängd kameran har i sådana här sammanhang.
Desto viktigare är det återstående värdet efter tre år.
Ja så år det, bevisbördan ligger på 'oss', inte på Skatteverket. Vad gäller rådet från handläggaren så kan det mycket väl vara som så att han/hon inte hade hela 'bilden' klart för sig när svaret gavs. Och det går definitivt inte att åberopa den handläggarens svar som någon ursäkt i en framtid om det skulle ställas på sin spets.

Sådant här bör man läsa, diskutera och nagelfara flera gångar innan man tror sig vara skapligt säker på vad som gäller. En Revisor är ett mycket bra komplement.
 

Letheus

Medlem
Men vadå? Är direktavskrivning samma som eget uttag? Så lät det inte på hon jag pratade med på skatteverket.

Är det inte samma sak spelar det ju ingen roll då det enda den här tråden handlar om är om jag kan lägga in kameran som en kostnad och göra ett eget uttag på summan kameran kostade mig när jag fått in fakturorna. Och detta var enligt damen på skatteverket möjligt.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Direktavskrivning eller ej har inget med eget uttag att göra. Att du får lyfta in kameran i företaget råder det ingen tvekan om, däremot så finns det anledning att fundera hur den skall lyftas in (bokföras).

Vad gäller eget uttag så spelar det ingen roll om du tar ut 1 krona eller 1 miljon kronor ur företaget, detta har ju inget samband med hur mycket du skall betala i sociala avgifter och skatt. Vad du skall betala i sociala avgifter och skatt baseras ju på Resultatet. Men det har du säkert koll på.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vad du skall betala i sociala avgifter och skatt baseras ju på Resultatet.
Precis! Och TS kan ju göra "uttag" på 29.000:- ur verksamheten oavsett kameraköpet eller inte. Själva uttaget får samma skattekonsekvens (noll).

Exempel:

Ponera att TS lyckas dra in 50.000:- för fotojobb ex moms i år och att enda kostnaden är kameran. Skriver han av kameran på 5 år så blir det till att betala skatt och avgifter på ca 45.000:-. Lyckas han hävda att livslängden är max 3 år så skall han betala skatt på ca 27.000:-

Om pengarna sedan står kvar på firmans konto eller sitter på hans privata konto påverkar egentligen inte skatten. (Möjligen vissa avsättningsregler)
 

Måns H

Aktiv medlem
Redovisningskonsult

Jag började F-skattandet genom att hitta en bra redovisningskonsult via min bank Handelsbanken.

Sen dess har jag haft redovisningskonsult hela tiden för att deklarera mm. Det har netto inte kostat nåt eller gått med plus jämfört med att deklarera själv. De några tusen om året det kostat har alltså vägts upp av att skattereglerna tillämpats på ett för mig gynnsamt sätt.
 

Letheus

Medlem
Jag började F-skattandet genom att hitta en bra redovisningskonsult via min bank Handelsbanken.

Sen dess har jag haft redovisningskonsult hela tiden för att deklarera mm. Det har netto inte kostat nåt eller gått med plus jämfört med att deklarera själv. De några tusen om året det kostat har alltså vägts upp av att skattereglerna tillämpats på ett för mig gynnsamt sätt.
Ja, känns mer och mer att det är vägen att gå faktiskt =)
 

Photocon

Aktiv medlem
Enl min gamla revisor sedan flera år gäller följande:

1/ Firman ska I PRICIP vara startad och registrerad när moms åberopas vid inköp till firman, Med "i princip" kan "planerad och ansökt om registrering" gälla.

2/ I annat fall (om varan redan är köpt för egna pengar) innan start ska den föras in i firman som EGEN INSÄTTNING inkl moms.

3/ Därtill enl värdering av vad varan anses vara värd datumet då den förs in i firman. Fast i den aktuella frågan är det inte relevant. Däremot om kameran är inköpt för kanske ett halvår eller år sedan.

4/ Enl både revisor och SKV:s skatterådgivningshandläggare torde det det vara mycket svårt att bevisa att en kamera för c:a 30.000:- är en förbrukningsinventarie som är värd värd 0:- efter 3 år. Den kommer att ha ett restvärde. Och både SKV och revisor anser i detta fall att en årlig avskrivning är det korrekta förfarandet.
Ett undantag vore kameror som används ofta och mycket av yrkesverksamma fotografer som plåtar exempelvis sport/action mm.

5/ Dessutom gäller principen om halva basbeloppet. Denna kamera kan inte dras av med hela beloppet.


6/ Det bästa rådet är att skaffa en revisor. Enl min erfarenhet är revisorn inte bara en utgift. De besitter kunskaper som även gör att man sparar pengar. Men det viktigaste är ju i slutänden att det hela blir rätt.
Firman betalar inte din kamera. Däremot betalar du den själv genom minskat resultat (pengar som kan betraktas som lön när alla avgifter är betalda)

Min firma är numera avvecklad, men jag hade aldrig klarat det så bra utan en kunnig revisor. Även om jag är bokföringskunnig.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
4/ Enl både revisor och SKV:s skatterådgivningshandläggare torde det det vara mycket svårt att bevisa att en kamera för c:a 30.000:- är en förbrukningsinventarie som är värd värd 0:- efter 3 år. Den kommer att ha ett restvärde. Och både SKV och revisor anser i detta fall att en årlig avskrivning är det korrekta förfarandet.
Ett undantag vore kameror som används ofta och mycket av yrkesverksamma fotografer som plåtar exempelvis sport/action mm.
...
Fast vad det gäller "Omedelbart avdrag" så är det ekonomisk livslängd som är nyckeln.

Skatteverket sa:
Inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får dras av redan samma år de skaffas till näringsverksamheten (så kallade korttids- eller treårsinventarier). Det är bolaget som i första hand ska visa att livslängden är högst tre år.
Källa:
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/svarpavanligafragor/balansposterochvardeminskningsavdrag/foretagbalansposterfaq/jagharkoptmaskinerochkontorsinventariersomskaanvandasiminnaringsverksamhethurskajagberaknaavdragetfordessainventarieinkop.5.18e1b10334ebe8bc8000117864.html

Definitionen av "ekonomisk livslängd"
Wikipedia sa:
Ekonomisk livslängd är den tid som en investering är, eller bedöms vara, företagsekonomiskt lönsam. Begreppet blandas ofta ihop med avskrivningstid, men det är inte samma sak. Det senare är en bokföringsterm, medan ekonomisk livslängd avser tillgångens faktiska lönsamhet. Begreppet är centralt för investeringskalkylering.
Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekonomisk_livslängd

Vad det gäller kameror så varierar den ekonomiska livslängden beroende på hur de används.
Såvida du inte huvudsakligen håller på med sport/press-foto så blir det nog svårt att övertyga Skatteverket om att den ekonomiska livslängden för en kamera är kortare än tre år.
 

Photocon

Aktiv medlem
Helt rätt, Daniel!

Det du skriver är ju ett förtydligande av min andemening. Men distinktionen mellan nollvärde och ekonomisk livslängd kan ju sägas vara lite svårdefinierbar.

Om inventarien inte är företagsekonomisk lönsam så saknar den ju värde för företaget. Så nollvärde kan vara adekvat uttryck.

Men ska vi spetsa till det lite så kan en inventarie vara ej företagsekonomisk lönsam att använda men ändå ha ett restvärde som företaget kan sälja och därmed höja resultatet.

Fast nu sysslar vi inte med hårklyverier. Jag håller med om vad du skriver. Det viktiga är ju att TS får hyfsat bra svar.
 

Perno

Ny medlem
Direktavdrag eller avskrivning

För att du ska kunna göra en "direktavskrivning" så måste du kunna "bevisa" för Skatteverket att kamerans "ekonomiska livslängd" är max tre år.
I praktiken är det därför bara press/sport-fotografer som kan använda den regeln.
I övriga fall är det, så långt jag kan förstå. Avskrivning på 5 år som gäller.
(Undantaget sådant som kostar under 22.250:- exkl moms 2015 och 22.000:- för 2014).

Vad det gäller det här med "råd" från handläggare på Skatteverket så kan du i verkliga livet få olika svar, från olika handläggare.
Varför du gör bäst i att både dubbel- och "trippel-kolla exakt vad som gäller.

Vad det gäller "antalet klick", så är ju det inte slutarens livslängd som är avgörande för hur lång livslängd kameran har i sådana här sammanhang.
Desto viktigare är det återstående värdet efter tre år.

Svaret gäller inte bara det här inlägget utan även svar på en del andra inlägg.
När det gäller direktavdrag eller avskrivning kan du för en inventarium som överstiger ett halvt BB,dvs 22 250 göra ett direktavdrag om du anser att inventariet inte håller mer än 3 år. För att det inte ska bli något skattetillägg för felaktigt avdrag ska du skicka med en förklaring till din näringsbilaga till din inkomstdeklaration varför du gjort ett direktavdrag i stället för att skriva av den på 5 år. Skatteverket får då ta ställning till om ditt argument är ok eller inte. Har du och Skatteverket olika åsikter om saken kan du överklaga Skatteverkets beslut till högre instans.

Driver du verksamheten i enskild firma och firman går bra får du tänka på skattekonsekvensen och lägga undan medel för kommande skatter. När du startar upp en enskild firma ska du till Skatteverket lämna en preliminär självdeklaration där du uppskattar din nettoinkomst. På nettoinkomsten ska du betala på egna sociala avgifter och kommunal skatt. Statlig skatt blir det först om du nettoinkomst på ca 450 000.
Ponera att du tror att din inkomst före skatter kommer bli 300 000. På 300 000 kommer du få betala egna sociala avgifter med ca 75 000 och kommunal skatt 300 000 - 75 000 = 225 000 x 30% = 68 000 (troligtvis något lägre pga grundavdrag mm). Din totala skatt på 300 000 kommer bli 75 000 + 68 000 = 143 000. Du får således behålla 300 000 - 143 000 = 157 000.
Har du uppgivit för Skatteverket att du tror din nettoinkomst kommer bli 225 000 (300 000 - 75 000) kommer du att få betala löpande F-skatt till Skatteverket med kr 157 000/12 = 13 083/mån. Inkomsten och skatten gäller kalenderår varför beloppet 13 083/mån kan ändras beroende på när på året du skickar in den preliminära självdeklarationen och om du står fast vid din nettoinkomst 225 000.
Jag har inte tagit hänsyn till att det går att göra vissa avdrag för att skjuta skatten på framtiden.

När det gäller egna utlägg så är de i princip att betrakta som vilken skuld som helst. Har du pengar i bolaget så är det bara att betala tillbaka utlägget till dig precis som om du köper något på kredit.

I övrigt håller jag med några av kommentarerna att det bästa är att ta kontakt med en redovisningskonsult vilket i normalfallet är billigare än en revisor. En revisor måste ditt bolag ha om du driver det i aktiebolagsform under förutsättning att bolaget uppfyller minst 2 av följande nivåer, dvs omsättningen måste uppgå till mer än 3 miljoner, ha mer än 3 anställda samt ha en balansomslutning (summa bokförda tillgångar) på mer än 1,5 miljoner. Uppfyller bolaget inte något av dessa belopp eller minst en av dem behöver bolaget inte någon revisor.

Att notera, En revisor kan aldrig säga att ett inventarium som kostar mer än ett halv basbelopp ska skrivas av på 5 år. Han kan ha synpunkter men det är ändå du som vet hur länge du tror att du kan bruka inventariet.
Skulle ett inventarium kosta säg 10 000 kan du själv avgöra om du vill göra direktavskrivning eller fördela inköpet som kostnad i form av avskrivning över 5 år.

Det går att skriva mycket mer men ta hellre kontakt med en redovisningsbyrå.
 

Niklas Storck

Ny medlem
Blir det verkligen som en lön? Kameran har ju betalats av dig, pengar som du ligger ute med, och när du får tillbaka de av din firma så blir väl det väl ett nollresultat för din egna plånbok?

Eller det blir kanske på sätt och vis ett minus om det inte går att dra av momsen för privata inköp som skrivs över till den enskilda firman?
När man har företag måste man skilja på företagets pengar och dina egna.
Har du som privatperson köpt en kamera som skall användas i företaget och lagt ut av dina pengar, så ska du som privatperson ha ersättning av företaget. Kameran ägs då av företaget och kostnaden skall dras av som en kostnad för företaget. Det fel man ofta gör är att man rör ihop privata pengar med företagets pengar främst i sitt eget huvud. Se det som helt olika ekonomier.

Gör företaget sedan vinst så ska den betalas ut till dig och du ska ta upp den i deklarationen. Men utbetalningen för kameraköpet är ju bara en ersättning till dig för ett utlägg du gjort för företaget. Momsen hör till företaget och kvittas mot momsintäker som företaget har.

Det enklaste är att tänka sig att du hade gått och köpt en kamera för dina egna pengar åt en arbetsgivare. Då skulle du ju lämnat in kvittot och fått tillbaka pengarna, eller hur.
 
ANNONS