Annons

Blank film efter framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Vassius

Aktiv medlem
Jag framkallade just två rullar TMax 100 i samma Paterson-dosa, en 135 och en 120, båda tagna med kameror som har fungerat förut.

Båda rullarna blev helt blanka utan minsta tillstymmelse till svärta. De har inte ens kantmarkeringar, vilket tyder på att det var i framkallningen det blev fel. När jag googlade på problemet var de dominerande förslagen att man har råkat ta fix eller vatten istället för framkallare.

Men, jag är helt säker på att jag gjorde allt i rätt ordning, och jag hade definitivt inte bara vatten. Jag demonstrerade och förklarade för min 4-årige son under tiden jag framkallade, så jag är 100% säker på att det blev rätt.

Framkallaren var Ultrafin, nyblandad från koncentrat. Dock har flaskan varit öppnad i säkert ett år, men koncentrat brukar väl ha lång hållbarhetstid? Spädning 1+20 i 12 minuter, agitering en gång per minut.

Fixet var gammalt och använt flera gånger innan, förvarat i glasflaska sedan senast (i våras förmodligen). Men gammalt fix kan väl inte göra framkallad film blank?

Kan jag anta att framkallaren har blivit dålig, eller har någon en annan teori?
 

Smw

Aktiv medlem
Jag framkallade just två rullar TMax 100 i samma Paterson-dosa, en 135 och en 120, båda tagna med kameror som har fungerat förut.

Båda rullarna blev helt blanka utan minsta tillstymmelse till svärta. De har inte ens kantmarkeringar, vilket tyder på att det var i framkallningen det blev fel. När jag googlade på problemet var de dominerande förslagen att man har råkat ta fix eller vatten istället för framkallare.

Men, jag är helt säker på att jag gjorde allt i rätt ordning, och jag hade definitivt inte bara vatten. Jag demonstrerade och förklarade för min 4-årige son under tiden jag framkallade, så jag är 100% säker på att det blev rätt.

Framkallaren var Ultrafin, nyblandad från koncentrat. Dock har flaskan varit öppnad i säkert ett år, men koncentrat brukar väl ha lång hållbarhetstid? Spädning 1+20 i 12 minuter, agitering en gång per minut.

Fixet var gammalt och använt flera gånger innan, förvarat i glasflaska sedan senast (i våras förmodligen). Men gammalt fix kan väl inte göra framkallad film blank?

Kan jag anta att framkallaren har blivit dålig, eller har någon en annan teori?


Hej !
Blev den genomskinlig så är inget framkallat.

Testa framkallaren genom att lägga en bit film i den, halva filmbiten i halva i luften,i dagsljus.
Stoppa den i fix sedan efter lite sköljning, är att ok så ska du ha en svart och en klar del av filmbiten.

Blev det så nu så har du nog gjort fel innan, spädning 1-200 kanske ?

Testa med en bit av starttungan.

----------

Filmfix tiden testas lämpligt med filmens starttunga (135-film) samtidigt som fixeringen, dubbla klarningstiden.

//MW
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Du hade inte en jättelång försköljning eller så? Har gjort det misstaget nån gång, hällt i vatten i dosan och sen glömt av den typ 20-30 min (istället för de för just den kemin rekommenderade 2 min), efter det så tog inte framkallningskemin alls på filmen...
 

Vassius

Aktiv medlem
Tack för teorier! Tyvärr inget applicerbart i mitt fall. Jag mätte noga upp 40ml framkallare till 760ml vatten medan jag visade grabben vad jag gjorde. Han kan intyga att det blev rätt. ;)

Ingen försköljning alls.

Ska köra testet med remsan enligt Magnus förslag när tillfälle ges.

En tanke: Kan ett koncentrat "skikta" sig om det står länge? Alltså att de verksamma substanserna sjunker till botten och inte kommer med när man häller ur flaskan? Det var en ganska tjock och rejält färgad vätska som kom ur flaskan iaf (grabben kommenterade att det såg ut som Cola), men jag vet inte hur en eventuellt skiktad framkallare skulle kunna se ut...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja det kan kristallisera sig. Ofta har det då inte löst sig från början eller så har det fått frysskador.
Normalt sett så är framkallare inte färgad. Men oxiderad framkallare blir brun...
 

alf109

Aktiv medlem
Som Magnus skriver är ingen framkallning gjord, annars skulle åtminstone kantmarkeringarna på filmen synas. Gammal framkallare och liknande problem brukar som regel ge framkallning, även om den blir dålig, helt död framkallare har jag aldrig råkat ut för. Men om du gör testet med en filmsnutt så märker du hur det ligger till.
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag framkallade just två rullar TMax 100 i samma Paterson-dosa, en 135 och en 120, båda tagna med kameror som har fungerat förut.

Båda rullarna blev helt blanka utan minsta tillstymmelse till svärta. De har inte ens kantmarkeringar, vilket tyder på att det var i framkallningen det blev fel. När jag googlade på problemet var de dominerande förslagen att man har råkat ta fix eller vatten istället för framkallare.

Men, jag är helt säker på att jag gjorde allt i rätt ordning, och jag hade definitivt inte bara vatten. Jag demonstrerade och förklarade för min 4-årige son under tiden jag framkallade, så jag är 100% säker på att det blev rätt.

Framkallaren var Ultrafin, nyblandad från koncentrat. Dock har flaskan varit öppnad i säkert ett år, men koncentrat brukar väl ha lång hållbarhetstid? Spädning 1+20 i 12 minuter, agitering en gång per minut.

Fixet var gammalt och använt flera gånger innan, förvarat i glasflaska sedan senast (i våras förmodligen). Men gammalt fix kan väl inte göra framkallad film blank?

Kan jag anta att framkallaren har blivit dålig, eller har någon en annan teori?
Hej!
Du har fått många bra svar så jag sticker ut hakan och påstår:
Är filmen som du skriver helt klar, och inte ens tillverkaren namn- kantmarkering - då har du av misstag hällt i fixet först i stället för framkallningen.
Vad gäller ålder för framkallare så är ett år i öppnat skick inte en hit precis , se på infon för framkallaren. Men att den skulle vara orsaken till ditt problem är inte sannolikt denna gång.
 

Vassius

Aktiv medlem
Är filmen som du skriver helt klar, och inte ens tillverkaren namn- kantmarkering - då har du av misstag hällt i fixet först i stället för framkallningen.
Man kan tro det, men... Nej. :)

Jag blandade framkallaren först, och bara framkallaren. Tetenal Ultrafin, verifierade på flaskan att spädningen stämde med Massive Dev Chart, så det var inte en flaska fix jag tog av misstag. Både jag och grabben luktade på framkallaren och jämförde senare med fixet för att känna skillnaden. Framkallaren luktar inte så mycket, medan fixet luktar starkt.

Stopp och fix hällde jag upp i respektive mätglas först när framkallaren var i dosan, från gamla spädningar i märkta glasflaskor.
 

millhouse

Aktiv medlem
Man kan tro det, men... Nej. :)

Jag blandade framkallaren först, och bara framkallaren. Tetenal Ultrafin, verifierade på flaskan att spädningen stämde med Massive Dev Chart, så det var inte en flaska fix jag tog av misstag. Både jag och grabben luktade på framkallaren och jämförde senare med fixet för att känna skillnaden. Framkallaren luktar inte så mycket, medan fixet luktar starkt.

Stopp och fix hällde jag upp i respektive mätglas först när framkallaren var i dosan, från gamla spädningar i märkta glasflaskor.
Hej!
Det jag skrev är det fel som uppkommer efter din beskrivning i 99% fallen. Jag började framkalla film i mitten av 1960-talet och jag kan påminna mig att jag gjort det som jag skriver om möjligen en gång. Efter detta så har jag alltid tre olika kannor för framkallning, stopp och fix. Och dessa används bara till de dom är märkta med. Fix är ju lurigt på det sättet att hur litet det är så kan det "förstöra" en film.
Vad gäller Tetanal Ultrafin och deras nya med namnet Plus så är det "verksam" efter två år om den har varit i koncentrat. Gör man en arbetslösning så är hållbarheten 2 månader. Detta gäller även den Ultrafin som enbart har namnet Ultrafin. Det koncentrat som finns kvar i en öppnad flaska ,där faller hållbarheten.
Visst kan det vara så att framkallaren tagit livet av din film. Men min erfarenhet är att då blir inte resultatet det som du fått. Kantmarkering som stansas in av tillverkaren brukar då synas. Med undantag får några filmer , mest från Kina, där tillverkan inte har några kantmarkeringar.
 
ANNONS