Annons

Att slå av VR när man använder stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
...

Har jag påstått jag är Nikonexpert? Nä långt ifrån, men jag eftersom jag älskar testa så kan jag en del allmänt om bilstabilisering. Om Nikons VR så länkade jag först till en sida på Nikon, läste inget om supertele eller att det var gammalt. Uppernbarligen var det de Nästa post var en fråga med utropstecken och frågetecken efter ordet Intressant.
Expert? Vem har sagt att du är det? Du ger råd om saker du inte har koll på. Stänger man av VR vid vanligt stativfoto får man fler skarpa bilder och det är precis detsamma som Nikon säger.

Du skrev förut något om en D800 så att du fotat med några VR objektiv var knappast konstigt men nu vet vi, du skriver bara utifrån andras erfarenhet och info på nätet, inte egen erfarenhet, du skrev tom att du inte vet något om Nikon VR. Om du inte ens fotar med Nikon...ja...?

Jag stänger såklart av IS som påpekat under vissa situaioner, men oftast i normala fotande på dagtid är den alltså ständigt på. Och jag rekommenderade ju IS även på tele på stativ med snabba slutartider, inte pga kvaliten utan pga sökaren. Förlorad kvalite kan inte jag med pixelpeeping se i sådan här situation. Eftersom du Ola sitter på Nikon och ser skillnaden bildkvalitetsmässigt mellabn VR på och av så skulle det såklart vara intressant för TS att se skillnaden. Jag hade kunnat posta Från min 6D och 200mm med 1/500s, men eftersom bilderna i stort sett kommer bli identiska så låter jag bli
Du verkar totalt ha missat vad som händer när det blir fel. Vi pratar inte om en gradskillnad, bilden blir rejält suddig, det behövs ingen pixelpeeping. VR ska stängas av vid stativfoto. Objektivet ska själv fatta det beslutet att stänga av VR om det sitter på stativ om du glömt det men räknar ibland fel. Dvs det blir inte en svag försämring utan bilden blir helt fel. VR är av eller på, du kan själv stänga av det eller så överlåter du till objektivet att fatta samma beslut.

Förstår du nu? Stäng av VR om du inte använder det.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Lugna ner dig nu Ola!
Jag säger jag är expert,
Behöver ingen cert, diplom eller betyg för att kalla sig det.
Synd att du fortf vägrar visa bildbevis i varje påstående du gjort i våra diskussioner, att "det kan gå fel" och att "det går fel" med VR påslaget på stativ är två olika saker. Går det fel så behövs såklart ingen pixelpeeping, och kan gå fel kan det bli utan VR oxkså.
Har jag testat d800 och VR objektiv? Det var mer än jag visste och inget jag påstått i denna diskussion? Jag måhända skrivit att jag använder VR, men det är för att det kan bli förvillande att skriva IS i nästföljande meningen och VC i tredje i en tråd där TS äger en Nikon där VR används som benämning. Borde kanske skrivit bildstabilisering för att du intr skulle missförstå mig.
Synd att vi missförstår varandra hela tiden. Brist på kommunikation och vi spelar inte i samma divison. Ha en god och stabil natt.
Ha VR, avslaget på stativ ifall ni inte helst behärskar utrustning till fullo. Vidhåller ändå att IS påslaget på stativ, tele och snabba slutartider för stabilisering av sökaren.
Oftast Är det bättre att ha VC igång alltid för det är lätt att glömma sätta på den igen.
 

iSolen.se

Guest
Lugna ner dig nu Ola!
Jag säger jag är expert,
Behöver ingen cert, diplom eller betyg för att kalla sig det.
Synd att du fortf vägrar visa bildbevis i varje påstående du gjort i våra diskussioner, att "det kan gå fel" och att "det går fel" med VR påslaget på stativ är två olika saker. Går det fel så behövs såklart ingen pixelpeeping, och kan gå fel kan det bli utan VR oxkså.
Har jag testat d800 och VR objektiv? Det var mer än jag visste och inget jag påstått i denna diskussion? Jag måhända skrivit att jag använder VR, men det är för att det kan bli förvillande att skriva IS i nästföljande meningen och VC i tredje i en tråd där TS äger en Nikon där VR används som benämning. Borde kanske skrivit bildstabilisering för att du intr skulle missförstå mig.
Synd att vi missförstår varandra hela tiden. Brist på kommunikation och vi spelar inte i samma divison. Ha en god och stabil natt.
Ha VR, avslaget på stativ ifall ni inte helst behärskar utrustning till fullo. Vidhåller ändå att IS påslaget på stativ, tele och snabba slutartider för stabilisering av sökaren.
Oftast Är det bättre att ha VC igång alltid för det är lätt att glömma sätta på den igen.
Du är expert säger du och går ändå emot Nikons råd. Och det är VR vi pratar om, andra tillverkare har säkert andra för och nackdelar. Du skrev för något år sedan att du fick en D800 isället för pengar för ett jobb. Det verkar som den betalningen uteblev eller så sålde du den vilket i så fall förvånar mig med tanke på ditt astrofoto.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du är expert säger du och går ändå emot Nikons råd. Och det är VR vi pratar om, andra tillverkare har säkert andra för och nackdelar. Du skrev för något år sedan att du fick en D800 isället för pengar för ett jobb. Det verkar som den betalningen uteblev eller så sålde du den vilket i så fall förvånar mig med tanke på ditt astrofoto.
Japp! Sålde den. Hade aldrig objektiv. Testat en D800 har jag också gjort nattetid. Ägaren ställde in den och så fotade vi med Samyang 14/2.8.
Jag går inte emot deras råd. Jag bara inte stänger av den bara för att den är på stativ. Jag stänger av den när jag VET den ofta ger upphov till försämdrad bildkvalite.
Som Petters citerade Nikon så ver deras exempel just nattfoto och då rekommenderar de att stänga av VR. Hade det varit en allmänt råd att alltid ha VR avstängt med stativ så hade det inte exemplifierad det så noggrant med just denna typ av foto och betoning på längre slutartider. Då hade Nikon kanske skrivit enklare så alla förstår och slippa läsa massa skittext. "Never use VR when camera is mounted on a tripod"
Jag går ju inte emot det och tagit upp det mer än en gång. Jag har ju bara att påstående och det är ju faktiskt att jag inte kan urskilja bildkvalitetsförsämring vid snabbare slutartider med VR påslaget och vid tele på stativ så är det en mycket bra fördel att ha den aktiverad då sökaren bli stabiliserad.
Vad jag vet så använder de flesta sport och fågelfotografer stativ, med supertele och VR påslaget. Stativet används primärt som avlastning och inte för en ökad bildkvalite och slippa använda VR. Ser inte många med supertele, VR aktiverad och handhållet på promenad. I sällsynta fall jag sett det så tar de stöd med beanbags eller annat de kan luta sig på som ska agera som "stativ"/stablisering/avlastning.

Over and out.

/Stefan
 

Prauter

Aktiv medlem
Jag tycker tvärtom "Please be sure to switch VR off when a tripod is used." är rätt tydligt.

Jo, fast det är ju betydligt mycket enklare att säga "stäng av VR när du använder stativ" än att förklara vid vilka slutartider funktionen börjar göra mer skada än nytta. De skriver ju klart och tydligt:

"...shooting using extremely slow shutter speeds, image blur cannot be effectively reduced even with VR."

Det tolkar jag ju som att det är slutartiden och inte själva stativet som pajar det hela. Jag säger inte att det är så, men när man läser igenom den här tråden verkar få som använder VR+stativ+korta slutartider ha problem, vilket däremot många som använder VR+stativ+långa slutartider verkar ha. Därav försökte jag belysa slutartiderna och inte stativet i sig.
 

iSolen.se

Guest
Ja samma bländare d.v.s. så stor som ljuset tillåter och gärna nedbländat ett steg för ökad skärpa. Minsta tid 1/1000 s och autoiso 400-3200. Jag fotograferar ju fåglar även med stativet och inte enbart för ökad skärpa utan även för att det kan vara tungt att sikta med 3 kg kamera handhåller i timmar. Jag lossar kameran på 1-2 sekunder = halvt varv på skruven. Fjärrutlösaren får hänga kvar då den inte stör nämnvärt. Jag kör aldrig timer för fågelfoto. Så ja faktiskt det är exakt så jag gjort många gånger. Du verkar tvivla? Men visst ofta borde jag exponeringskompenserat vilket jag inte hinner när änderna lyfter som ett tecken på en attackerande havsörn.
Nej jag skrev det med glimten i ögat, visst sliter jag också upp kameran från stativet om det händer något, hinner kanske stänga av autoiso resten får bli vad det blir på första bilden och man får hoppas att timern var avstängd :) Min trådutlösare får också hänga kvar, ska köpa trådlös så jag slipper tänka på den detaljen.
 

iSolen.se

Guest
Jag går inte emot deras råd. Jag bara inte stänger av den bara för att den är på stativ.
Doh, Nikons råd var ju att stänga av VR vid stativmontering...

...
Har jag påstått jag är Nikonexpert? Nä långt ifrån, ...
...
Jag säger jag är expert,
... Jag måhända skrivit att jag använder VR...
Kan inget om nikons VR ...

... Man bör känna sin utrustnings begränsningar.
Din experterfarenhet kommer alltså inte från nikonanvändning och ändå ger du bestämda erfarenhetsråd i en VR diskussion.

Blir lite tjatigt men när man vill ha extra skarpa bilder monterar man på stativ. Varför ska man inte stänga av VR om man har den tiden? Det går oftast bra men man kan ha lite otur även med korta slutartider, bilden blir ok och tar man flera kan man se att de varierar lite i skärpa, inget jätteproblem och vi pratar om en marginaleffekt och tex högupplöst landskapsfoto. Jag upplever resultatet konsekventare om man stänger av VR, speciellt med lite äldre objektiv men det spelar ingen större roll i praktiken. Är det skymning eller som jag ofta gör kör med ND-filter på dagen, ger det fler bra bilder med VR av. I detta fall blir det inte en marginalskillnad utan enstaka "missar" där bilden blir rejält suddig pga att objektivet missat att stänga av VR, det är en speciell karakteristik som inte förväxlas med vanlig rörelseoskärpa. Riktigt långa slutartider...ännu mer självklart stänga av VR men nyare objektiv ska klara att stänga av VR men det är tyvärr inte 100%. Tripod mode som alltså bara finns i tre objektiv överlämnar jag till en annan diskussion, likaså när monopod/stativ mest används för att avlasta fotografen.

Så grundregeln om man inte är säker, följ Nikons råd och stäng av VR vid stativmontering.

Andra märken och tredjepartsobjektiv fungerar annorlunda.

Det låter bra.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Doh, Nikons råd var ju att stänga av VR vid stativmontering...
.
Visst var det det, vid just det speciella scenariot med längre slutartider. Och inget fin länk av dig till den allmänna rekommendationen att vid alla lägen med stativ ha den avstängd?
Jag finner dig oerhört rolig, Ola. Fortfarande inget bildbevis från dig hur mycket VR på/av gör vid 200mm, 1/500s på stativ?
Jag tror att om vi använder ISO testkarta och utför enligt ISO-metod och låter ett instrument mäta så kommer såklart VR marginellt försämra bilden. Men det var ju inte det jag påpekat. Jag påpekar fortfarande att jag inte ser skillnad på 200mm, 1/500s med eller utan bildstabilisering, samt att fördelen med bildtabiliserad sökare överväger nackdelen med förlorad skärpa som nog enbart en maskin kan avläsa.
Du Ola kringår alltid ämnet, ofta genom påhopp. Synd, försäler hålla saklig diskussion. Lägger som sagt av till alla får se hur din VR på ditt tele på 200mm (om jag ens orkar kommentera ifall du vågar lägga ut bildbeviset), 1/500s på verkar sluresultatet. Måhända tjatigt att upprepa siffrorna och mitt påstående, men det är för att underlätta för dig att inte missuppfatta.

Blev inget over and out trots jag ville det. Gillar att du alltid vill ha sista ordet trots dina utsvävningar. Men tills du har en vs bild vid 100% utsnitt att visa TS hur mycket det påverkar för din utrustning så lägger jag faktiskt ner diskussionen.

För att åter påpeka, jag stänger alltså av bildtabilsieringen när jag vet den kommer orsaka ¨påtaglig synlig försämring. Jag är inte dum, men alla situationer kräver inte det, långt ifrån och speciellt vid längre tele och snabba slutartider där andra faktorer är viktigare, som exempelvis en stabiliserad sökare.

Ciao

/Stefan
 

eskil23

Aktiv medlem
"...shooting using extremely slow shutter speeds, image blur cannot be effectively reduced even with VR."

Det tolkar jag ju som att det är slutartiden och inte själva stativet som pajar det hela. Jag säger inte att det är så, men när man läser igenom den här tråden verkar få som använder VR+stativ+korta slutartider ha problem, vilket däremot många som använder VR+stativ+långa slutartider verkar ha. Därav försökte jag belysa slutartiderna och inte stativet i sig.
Det citatet nämner ingenting om stativ. Som jag tolkar det så innebär det att vid "extremt långa slutartider" så kan man använda stativ i stället för att förlita sig på VR.
 

iSolen.se

Guest
Visst var det det, vid just det speciella scenariot med längre slutartider. Och inget fin länk av dig till den allmänna rekommendationen att vid alla lägen med stativ ha den avstängd?
Jag finner dig oerhört rolig, Ola. Fortfarande inget bildbevis från dig hur mycket VR på/av gör vid 200mm, 1/500s på stativ?
Jag tror att om vi använder ISO testkarta och utför enligt ISO-metod och låter ett instrument mäta så kommer såklart VR marginellt försämra bilden. Men det var ju inte det jag påpekat. Jag påpekar fortfarande att jag inte ser skillnad på 200mm, 1/500s med eller utan bildstabilisering, samt att fördelen med bildtabiliserad sökare överväger nackdelen med förlorad skärpa som nog enbart en maskin kan avläsa.
Du Ola kringår alltid ämnet, ofta genom påhopp. Synd, försäler hålla saklig diskussion. Lägger som sagt av till alla får se hur din VR på ditt tele på 200mm (om jag ens orkar kommentera ifall du vågar lägga ut bildbeviset), 1/500s på verkar sluresultatet. Måhända tjatigt att upprepa siffrorna och mitt påstående, men det är för att underlätta för dig att inte missuppfatta.

Blev inget over and out trots jag ville det. Gillar att du alltid vill ha sista ordet trots dina utsvävningar. Men tills du har en vs bild vid 100% utsnitt att visa TS hur mycket det påverkar för din utrustning så lägger jag faktiskt ner diskussionen.

För att åter påpeka, jag stänger alltså av bildtabilsieringen när jag vet den kommer orsaka ¨påtaglig synlig försämring. Jag är inte dum, men alla situationer kräver inte det, långt ifrån och speciellt vid längre tele och snabba slutartider där andra faktorer är viktigare, som exempelvis en stabiliserad sökare.

Ciao

/Stefan
"Experten":

Jag har hållit mig väldigt väl till ämnet det är faktiskt du som utsvävat :)

Jag har aldrig lovat några bildbevis och varför då? En suddig bild bevisar ingenting och det är knappast vid 1/500s det är riktigt intressant, där är effekten som du själv säger marginell men säkert mätbar. Tycker mig dock få bättre resultat även i det läget om allt annat är på topp. Grundrekommendationen täcker även ditt fall; stäng av VR och slipp fundera på vid vilka slutartider du råkar ha kameran inställd på, ska du när du bländar ner samtidigt komma ihåg att stänga av VR? Inte praktiskt. Sen är knappast 1/500s och 200mm normalfall men vi alla fotar olika, för såna tider brukar jag köra monopod och VR på, det är flexiblare. Skarpa landskapsbilder tar jag med vidare vinklar.

Flitig användning ger praktisk erfarenhet, du kör inte Nikon. Dina åsikter kanske stämmer...för Canon.

Träffprocenten ökar med VR av. Jag tycker det spelar roll och det är lätt att ta för vana att slå av det vid montering och på när man plockar av den, det är en bra enkel rutin.

Tycker tråden är roande, det är därför jag är kvar :).
 

afe

Aktiv medlem
Raderat OT om mobiltelefoner i flygplan. Ta det i Fritt Forum om ni tycker det känns viktigt.

/Mod
 

iSolen.se

Guest
Vad jag lärt mig orsakar stativet en snabbare skakningsfrekvens är handhållet om det blåser mycket och framförallt "långa objektiv" och då sätter man t.ex. VR på Activ. I normalfallet stänger man av VR om det sitter på ett stativ.

Rekommendation Nikon Se länk: https://nikoneurope-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1471

se även resonemang: http://www.bythom.com/nikon-vr.htm
Stativmonterat ger en lägre, långsammare skakningsfrekvens. Active funkar då bättre men det är inte trivialt var gränsen går, active är enl Nikon avsett för när hela plattformen rör sig.
 

skog1s

Aktiv medlem
Stäng av VR oavsett slutartid, om inte stativet i sig är vekt och skakar förstås.

Den meningen tycker jag talar för sig själv.

Stativ = VR OFF.
Handhållet = VR ON:
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Hehe...jag tror det lutar åt att försöka komma ihåg att stänga av VR vid stativ.
Tyckte bara att det lät märkligt trots att Nikon rekommenderar detta.
Jag tror faktiskt att jag aldrig stängt av VR när jag använt stativ pga att det inte sitter i "muskelminnet" ännu , men bilderna har blivit skarpa ändå. Kanske har stativet skakat lite så VR:en har gjort sin plikt. ;-)
 

skog1s

Aktiv medlem
Hehe...jag tror det lutar åt att försöka komma ihåg att stänga av VR vid stativ.
Tyckte bara att det lät märkligt trots att Nikon rekommenderar detta.
Jag tror faktiskt att jag aldrig stängt av VR när jag använt stativ pga att det inte sitter i "muskelminnet" ännu , men bilderna har blivit skarpa ändå. Kanske har stativet skakat lite så VR:en har gjort sin plikt. ;-)
Låter som ett smart beslut ;)
 
ANNONS