Annons

Rykten om att Samsung skall lämna kamerabranschen

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är förstås ekonomiska skäl till marknadsvis neddragning. Vill sälja slut på lager.
Kan vara en klok analys. Genom att dra sig ur en marknad i taget kan man kanske hålla priset uppe: det blir en rusning efter de sista exen Medan ett centralt besked om att mman lägger ner skulle leda till att man inte vågade köpa bl a p g a de anledningar jag gav. Samsung ksn sedan lägga ner allt och de som köpte de sista exen till ett OK pris kan inte klaga på att de känner sig lurade.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
På CES-mässan som pågår nu i USA presenterade Samsung inga kameranyheter, dom hade inte heller med någon kamera i deras monter, http://photorumors.com/2016/01/05/the-samsung-ces-press-conference-is-now-over-no-new-nx-cameras-and-of-course-no-nikon-acquisition
Jag vet att flera har dragit stora växlar kring detta, men ingen kommunikation är ingen kommunikation helt enkelt. Samsung kan ha tolkat mässan som en elektronikmässa och inte en fotomässa och så har det varit med få kameraprylslanseringar på CES. CP+ i februari får bli ett större test.
 

iSolen.se

Guest
Jag vet att flera har dragit stora växlar kring detta, men ingen kommunikation är ingen kommunikation helt enkelt. Samsung kan ha tolkat mässan som en elektronikmässa och inte en fotomässa och så har det varit med få kameraprylslanseringar på CES. CP+ i februari får bli ett större test.
Att de har slutat sälja i land efter land är inget rykte.
 

Petandsto

Aktiv medlem
Jag tänkte se om jag skulle hitta ett bra lite mindre alternaitv till min Canon 5d mk III och ville dessutom ha en APS (brännviddsförlängningen) och tänkte också titta på Samsungs små NX kameror men ser att det nu nästan inte går att få tag i? Scandinavian Photo verkar har ha någon enstaka kvar/ något udda paket med zoom i någon av deras butiker och något demo ex och samma sak hos CyberPhoto. Japanphoto har bara ett objektiv i deras webshop.

Visst det står fortfarande att de beställer hem på beställning men tycker att de borde ha något mer i lager om e inte visste att det var på väg bort.

Synd isåfall för då finns ännu färre som kan ge Canon & Nikon en match
 

SallyIV

Aktiv medlem
Säkrare APS-C är Fuji X, med M1 (beg hus > 1 500:) som steg 1, den går in in din Canonväska utan att märkas, med objektiv på ,-)

Att man drar sig ur land efter land tolkar jag som en strategi, därmed inte sagt jag tycker det är bra med en tillverkare mindre..

-J!
 

Sabud

Aktiv medlem
Antar att deras strategi är att så långt som möjligt hjälpa sina återförsäljare att bli av med lagren. De har väl så här långt lyckats ganska bra för inte ens på ebay har jag kunnat se något ordentligt prisras än.
Frågan är om eller när produktionen upphört?

/Stephan
 

martinot

Aktiv medlem
Antar att deras strategi är att så långt som möjligt hjälpa sina återförsäljare att bli av med lagren. De har väl så här långt lyckats ganska bra för inte ens på ebay har jag kunnat se något ordentligt prisras än.
Frågan är om eller när produktionen upphört?

/Stephan
Jag skulle inte bli förvånad om vi fick redan på att produktionen upphörde någon gång under första halvåret 2015.

Tråkigt att Samsung inte kunde vara mer uthålliga. Hade de fortsatt att lansera NX2, NX3, och bygga ut en rejäl portfölj med riktigt bra objektiv så tror jag att de hade kunnat bli väldigt framgångsrika.
 

Photocon

Aktiv medlem
Bara väntat. Men jag har min NX1 plus 16-50/2.0-2.8 OIS plus 45/1.8 plus 30/2.0 och det är fortfarande min favoritkamera tillsammans med mina Fuji X-Pro 1 och XE-1.

Kamerorna slutar ju inte fungera bara för att de är discounted. Men som skrivits tidigare: Synd att NX-serien inte fick fortsätta att utvecklas. Var något stort på gång där.

Min Sony A7R och Nikon D800 är visserligen mycket bra, men saknar på något vis "det" som ovannämnda Samsung och Fuji har. Helt enkelt inbyggd fotoglädje. Kan inte uttrycka det på annat vis.
 

martinot

Aktiv medlem
Kamerorna slutar ju inte fungera bara för att de är discounted. Men som skrivits tidigare: Synd att NX-serien inte fick fortsätta att utvecklas. Var något stort på gång där.
Håller med på bägge punkterna.

NX1 var ju verkligen ett intressant försök att ta spegellöst in på nya områden och närmast DSLR-territorier. Dessutom men massor av fin teknik och bildkvalitet. Tyckte att Samsung inte bara gjorde fina kamerahus, men satsade även på att backa upp de med en linje av väldigt väl presterande objektiv.

Det enda positiva, om vi bortser ifrån det stora trista att NX verkar läggas ner (iaf som det ser ut nu), är att det kanske kommer ut system och objektiv till bra priser på rea. Precis som du säger ovan så kan det ändå vara väl värt att investera i, även om man är medveten om att det kanske inte utvecklas vidare med nya modeller.
 

Photocon

Aktiv medlem
Håller med på bägge punkterna.

NX1 var ju verkligen ett intressant försök att ta spegellöst in på nya områden och närmast DSLR-territorier. Dessutom men massor av fin teknik och bildkvalitet. Tyckte att Samsung inte bara gjorde fina kamerahus, men satsade även på att backa upp de med en linje av väldigt väl presterande objektiv.

Det enda positiva, om vi bortser ifrån det stora trista att NX verkar läggas ner (iaf som det ser ut nu), är att det kanske kommer ut system och objektiv till bra priser på rea. Precis som du säger ovan så kan det ändå vara väl värt att investera i, även om man är medveten om att det kanske inte utvecklas vidare med nya modeller.
Jag skaffade NX1+16-50/2.0-2.8 OIS+batterigrepp+extra batterier+extra reseladdare för ungefär halva priset på tillfällig kampanj. Detta trots att jag visste att kameran med största sannolikhet skulle bli discounted.

Orsak: Jag hade provat kameran tidigare och blivit så förtjust i den att jag struntade i om den skulle "läggas ned".
Sedan skaffade jag 2 gluggar ytterligare av ÅF som kampanjade även dem. Har även en Novoflexadapter med bländarstyrning på så jag kan använda mina Nikonobjektiv på NX1, fast med MF. Går utmärkt på stillsamma motiv med förstorad sökarbild och focuspeaking. Pekskärmen är verkligen ingen ploj utan mycket användbar och exakt. De som tycker att DR och lågljusprestanda är mediokra på denna kamera har aldrig använt den. FW 1.40 fixade mycket bra AF för att vara en spegellös kamera-även följande. 15-bildersläget är dock bäst att hålla sig ifrån, 8-bilders är träffsäkrare med följande AF

Kan verkligen rekommendera folk att skaffa restexemplar som säljs billigt här i landet. I USA kostar kameran med ovannämnda zoom trots allt fortfarande 2.800 $ och värderas tydligen högt.

http://www.amazon.com/gp/product/B00NFDZS10/ref=s9_simh_hd_bw_p421_d17_i1?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=merchandised-search-2&pf_rd_r=0PBYGASHYRA5P30WEF8S&pf_rd_t=101&pf_rd_p=2400006622&pf_rd_i=3109924011

I Tyskland på Amazon kan man få kamerahuset för c:a 1300 Euro + den lilla ljusvagare zoomen. Säljs även begagnade av Amazon för 900-1300 euro och faktiskt däröver.

http://www.amazon.de/Samsung-NX1-30-7--inch-LCD/dp/B00NKZHAUK/ref=sr_1_7?s=ce-de&ie=UTF8&qid=1457740633&sr=1-7

Finns ff i Sverige med lilla zoomen för 12.975:-

http://www.fotokungen.com/systemkamera/samsung/samsung-nx1-16-5035-56-pz-ois

eller 19.990:- med den snabbare ljusstarka

Vissa affärer ska ha c:a 15.000:- i kit med lilla zoomen.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007355694/samsung/nx1-med-nx-16-50-3-5-5-6-power-zoom-ed-ois

Fotokungen har också för 9.990:- enbart kamerahus.

http://www.fotokungen.com/systemkamera/samsung/samsung-nx1-kamerahus

Så hur man än vrider och vänder så har priserna faktiskt gått upp på sistone, men man köper den billigast i Sverige.

Även NX500 finns här i landet för 4.990:-.

För övrigt gjorde jag samma sak med mina Fujikameror: Visste att jag ville ha dem och köpte dem splitt nya i paket på kampanj. Makalöst trevliga kameror.

//Lennart
 

martinot

Aktiv medlem
Samsung 16-50/2,0-2,8 tycker jag är en fin uppvisning av deras kunnande på APS-objektiv, som både Fuji och Sony borde ta efter.

Att spiken i kistan ligger nära till hands för Samsungs del är nog inte mycket tvivel om. Märkligt dock att de inte vill vara "ärliga" och raka ifrån HQ, men hittade en 1-2 månader gammal Twitter-referens där Samsung India iaf erkänner rakt ut hur det ligger till.

"We would like to inform you the we have officially discontinued manufacturing of Camera."
https://twitter.com/Samsung_IN/status/686523672983683072
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag misstänker att Samsungs satsning på kameramarknaden handlade mycket om att visa upp Samsung loggan och att vara störst överallt. Sen gick satsningarna dåligt och nu har marknaden börjat sjunka ordentligt. ... Möjligen att det blir ett uppköp istället, men tvivlar starkt.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
tråkigt på flera sätt

Samsung om någon vet till vad, hur och hur mycket bl a kamerafunktionen på deras smartphones används. Att dra sig ur kamerasegmentet enl mitt sätt att se det - lite för tidigt - är nog tyvärr ett dåligt tecken för hela kamera branschen.

Det tas bilder och filmas som aldrig förr men det vi använder kallas av de flesta inte längre för kamera. Tror att just denna parameter vägde tungt för deras beslut

Det kanske finns för få nya kunder... utan det kan tom vara tvärsom. Kamera användarna blir färre och färre och ibland nuddar jag vi tanken att det samtidigt också är en generationsfråga. Hoppas att jag har fel och att entusiaster som accepterar tyngre och klumpigare för att det ska bli bättre är tillräckligt många.
 
ANNONS