Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Det har ryktas om en uppdatering eller ny version av LA-EA4, ser dock ut att vara tyst om det. LA-EA4 gör A7 till en SLT kamera som själ 1/3 del av ljuset, risken fins väl att Lågljusprestandand blir som gamla A99 som mätte in runt 1550 hos DX0 Mark. Nu har Sony förbättrat/förminskat ljusbortfallet i nya A99II där man nu ligger på 2300 i Lågljusparametern, troligtvis tack vare 42mp sensorn gissar jag utan att veta 100 säkert. LA-EA3 är helt neutral och förbättrar inte autofokus snabbhet. Med nya A9 + adapter och gamla A-mount objektiv så får man inte 20bps men det lovas 10bps.
1/3 EV minskat ljusinsläpp genom "spegeln" i en SLT-kamera ger drygt minus 1/2 EV när ljuset når sensorn. Ja, nästan 2/3 EV minus enligt vad Joakim "The Swede" mätte fram.

Men detta var i början av SLT-epoken och torde vara av mindre betydelse med de modernare sensorer som används idag. Bruset må öka lite men kör man det hela motsvarar bara skillnaden av värdet 1/2 f-stop eller dito tidsparameter.

Fast vad som är värre med SLT-tekniken är den s k ghostingen som kan uppstå med objektiv som har stor frontlinsdiameter i synerrhet. Kan se för jäkligt ut på blänkande texturer, vattenytor som är solbelysta och reflekterande.

Slutligen kan man ju tycka att 10 bps är mer än tillräckligt för de flesta.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nja har man flera A-Mount objektiv, så är det en sak med LA-XXX adaptrar om man vill köpa en sådan, vet inte priset i dag på LA-EA4 har för mig att dom låg på runt 4000 kr när dom kom. Sony hade väl kunnat stoppat in A77II:ans autofokus i så fall men det är nog långsökt förmodar jag. Kan nog hålla med Camera Store grabbarna om att A99II kom till dom trogna A-mount ägarna som en sista tjänst innan allt är över, A99II har kvar en del pixlar också när man skruvar på APS-C objektiv om dom också fins i samlingen. Men Sony skulle givetvis banta ner A99II också lite grann i storlek.


A9 ser ut att peka mot en ny vassare generation, undrar om A9 står upp mot D500 vid 10bps, D500 verkar vara rent av infernaliskt snabb, A6500 blev väl kvar på perrongen när D500 gick i gång. Sedan undrar man hur mycket A7III får av A9.
 

PerKr

Aktiv medlem
1/3 EV minskat ljusinsläpp genom "spegeln" i en SLT-kamera ger drygt minus 1/2 EV när ljuset når sensorn. Ja, nästan 2/3 EV minus enligt vad Joakim "The Swede" mätte fram.

Men detta var i början av SLT-epoken och torde vara av mindre betydelse med de modernare sensorer som används idag. Bruset må öka lite men kör man det hela motsvarar bara skillnaden av värdet 1/2 f-stop eller dito tidsparameter.

Fast vad som är värre med SLT-tekniken är den s k ghostingen som kan uppstå med objektiv som har stor frontlinsdiameter i synerrhet. Kan se för jäkligt ut på blänkande texturer, vattenytor som är solbelysta och reflekterande.

Slutligen kan man ju tycka att 10 bps är mer än tillräckligt för de flesta.
Upplever inte ljusförlusten i slt-modellerna som ett problem.

10bps är på tok för lite annat än i AF-C läge med A-mount objektiv. Inte för att det rent praktiskt behövs mer utan för att det är en konstgjord begränsning.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hoppet är det sista som överger människan, han borde ha tryckt på mycket hårdare om passande objektiv till APS-C. det är ju största akilleshälen inte själva kamerorna.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Inte heller misstron överger människan i första taget... :)

Det gäller att läsa mellan raderna. Hur tänker Sony?
Ja, definitivt inte som vi i väst tror...

Om man nu vill lägga till en positiv aspekt så kan man observera att Sony gärna jobbar i cykler, där de fokuserar på olika saker. Det är verkligen inte förvånansvärt att de under några år har koncentrerat sig på objektiv för FF-kameror - som det skriks allra mest efter (och som givetvis också drar in mest kulor). Men Sonys spegellösa APS-C kameror är ju världens mest sålda - högst osannolikt att de skulle överge dessa (även om de inte drar in lika mycket per kamera som FF). När Sony presenterade A6300 uppgav de inte bara att A6000 var världens mest sålda spegellösa kameramodell - även ifall man inkluderade samtliga DSLR-kameramodeller över USD 500 så var A6000 fortfarande den mest sålda modellen (inom hela systemkameramarknaden således).

A6000 - A6300 - A6500 visar väl också att Sony-gubbsen verkligen lägger ner kraft och energi på APS-C?

Det är inte orimligt att anta att när det börjar bli tillräckligt med objektiv för de spegellösa FF-kamerorna så kan det komma lite fler objektiv för kameror med APS-C sensorer.


Avslutningsvis kan jag ju inte motstå att översätta följande:

************************************************
'A-mount-användare är de mest passionerade av alla!'
************************************************

Vilket jag själv definitivt är ett klart exempel på! Eftersom jag tillhör teknik-typerna kan jag lätt se att detta system innehåller tillräckliga framtida utvecklingsmöjlighet för att kunna användas "to clobber" vissa DSLR-tillverkare ifall de skulle försöka ge sig in på Sonys turf - dvs spegellösa FF :)

Såväl Canon som Nikon antyder ju att de har för avsikt att komma ut med nya spegellösa kameror som de själva är övertygade om kommer att vara bättre än Sonys. Om de kommer att kunna övertyga även fotofolket om den saken ska bli intressant att se...
.
 

afe

Aktiv medlem
Eftersom Fuji redan lyckats (med kompletta system) är jag övertygad om att Canon och Nikon kan göra detsamma ;)

Sony är jättebra på att göra små kameror med fantastisk teknik, men de är inte så kul att använda. SLT-kamerorna är mycket bättre i det avseendet, men de lär inte leva kvar så länge till tror jag.
 

JaQoB

Aktiv medlem
Sony är jättebra på att göra små kameror med fantastisk teknik, men de är inte så kul att använda.
Detta hör man då och då, och jag är delvis beredd att hålla med. Min Nex-6 är på alla tekniska sätt bättre än den Pentax DSLR jag hade tidigare, men det är inte riktigt lika kul, på något sätt.
Jag har skyllt på autofokusen, som jag tycker för ofta fokuserar på något annat än det jag tänkt mig, och evf:en. Men egentligen, varför är det så att många tycker att sonyn är lite tristare att fotografera med?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Eftersom Fuji redan lyckats (med kompletta system) är jag övertygad om att Canon och Nikon kan göra detsamma ;)

Sony är jättebra på att göra små kameror med fantastisk teknik, men de är inte så kul att använda. SLT-kamerorna är mycket bättre i det avseendet, men de lär inte leva kvar så länge till tror jag.
Fuji satsar enbart på APS-C och mellanformat. Hittills är har de väl haft mest fokus på APS-C och det är väl bara det som är komplett antar jag med de krav man riktar på en plattform. När det gäller mellanformat så är det väl få som kräver att de ska leverera långa telen också av känd anledning. Ingen verkar heller kräva extrem snabbhet av mellanformatare. Så vad som är komplett där kan väl även det diskuteras. Frågan är som alltid - komplettför vem? Samma fråga som givetvis kan ställas om Sonys plattformar. Ingen gör alla glada tyvärr ... eller ska vi säga lyckligtvis?

Sedan är det väl så att även jag som inte är särskilt intresserad för egen del av vare sig Canon och Nikon hört gnäll även från de hållen om att man mest prioriterar FF och inte är lika på tå med APS-C alla gånger.

Jag har även tidigare i andra sammanhang nämnt den trade off som finns mellan å ena sidan den ansats man kunde se redan med KonicaMinoltas D7D som i princip hade dedikerade spakar, vred, knappar och kranar för kamerans samtliga viktiga funktioner ( ja Fuji var verkligen inte först med den retrolooken) och den Sony valt. D7D kunde i princip inte konfigureras då allt av vikt redan var tillgängligt i den mekaniska yttre gränssnittet. Fanns liksom inget behov av det alls.

Sony har valt en helt annan väg av helt förklarliga skäl och det är ju att det skett en omfattande utveckling av nya funktioner som faktiskt inte ryms alla i det fysiska yttre gränssnittet. Det går alltså överhuvudtaget inte att lägga ut allt längre. Därför är dels i princip de flesta knappar och vred programmerbara och dessutom så finns idag åtminstone 12 funktioner eller snarare komplex av funktioner tillgängliga efter konfigurering av Fn-knappen.

Fördelen med det är flera. Dels kan man exv. anpassa en sådan kamera efter användningsområde. En del har fokus på stillbild och andra på video - alla funktioner ryms inte samtidigt och man slipper dras med sånt som inte är relevant bara för att det råkar vara låst och dedikerat. Dels kan användarna skräddarsy sina gränssnitt helt efter eget behov och dels får de tillgång till en obegränsad mängd funktioner (inga fysiska hinder stoppar faktiskt det - under Fn-knappen kan man lägga betydligt fler än de 12 rotfunktioner som man stannat vid idag) utan att vara helt låsta av dedikerade vred och knappar som i det fallet kan ses som en begränsning.

Det finns stora nackdelar med Sonys ansats och det är ergonomin. Det är alltid enklare med en kamera med dedikerade funktioner. Dels för att den uppträder exakt lika inför alla användare men främst för att de fasta vreden och spakarna är fler, vilket gör kameror som dessa lättare att hantera med exv. vantar under vintern. D7D var en fröjd i detta avseende. Däremot pekade redan den på hur utomordentligt förvirrande det kan bli med ett mekaniskt gränssnitt som kommer i osynk med hur kameran faktiskt är inställd. För om någon så mycket som kom åt programvalsknappan och fick in AUTO, så ställde elektroniken om kameran så den i vissa avseenden kom helt ur synk med hur de fysiska reglagen faktiskt stod.

Så om jag får välja så föredrar ett mer koncistent gränssnitt som är elektroniskt fullt ut. Med ett elektroniskt gränssnitt så är det inga problem att lägga till nya funktioner med ett mekaniskt är det så i klart högre grad eftersom man faktiskt inte alltid vet om tillverkarens egna ingenjörer har exakt samma preferenser som de enskilda användarna när det gäller synen på vad som ska finnas tillgängligt i det rent fysiska dedikerade gränssnittet.

Det finns tyvärr ett val att göra här och är det något man kan konstatera idag så är det att det inte finns någonting kvar överhuvudtaget av KM:s elektromekaniska gränssnittsorgie. Sony är helt elektronik idag och jag har väldigt svårt att se det minst av KM:s DNA vid sidan av sensorstabiliseringen som ju KM var först med i DSLR:er.

Av detta skäl är det viktigt att de som skaffar sig avancerade Sony-systemkameror faktiskt inte nöjer sig med hur kamerorna är konfigurerade från fabrik utan verkligen undersöker vad som verkligen finns nere i menysystemen så de kan anpassa dem optimalt för egna behov. Tyvärr har det varit mer än vanligt att även testare går förbi många av de finesser som finns men måste konfigureras. Jag kommenterade Martin Agfors kommentar kring A9 då han försvarade sin recension mot Bengt, där han menade att det var naturligt att lägga största vikten på det som "sticker ut" d.v.s. hastighet och AF-funktionerna. Jag säger inte att Martin gjort en dålig recension men jag kommenterade just det faktum att det som finns i detta menysystem av funktioner är just sånt som inte sticker ut alls förrän man gjort funktionerna tillgängliga och konfigurerat dem. Av detta följer också att det är ett problem för Sony att mycket av kamerornas finesser är inaktiverade i fabrikskonfigurationen. Det kan alltså upplevas som att Sonys system har en högre tröskel i sig än exv. Fuji och det är väl också ett viktigt skäl till Fujis framgång.

Till sist: du pratar om Fujis kompletta system men jag tänker på Unix-gängets gamla skämt om MS-DOS / Windows som de kallade: "Ett halv operativsystem till en halv dator". E-mount är ett system och för oss finns både APS-C och FF och objektiven passar (om de tecknar ut FF) för alla kamerahus - om man vill. Det är en stor fördel.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Detta hör man då och då, och jag är delvis beredd att hålla med. Min Nex-6 är på alla tekniska sätt bättre än den Pentax DSLR jag hade tidigare, men det är inte riktigt lika kul, på något sätt.
Jag har skyllt på autofokusen, som jag tycker för ofta fokuserar på något annat än det jag tänkt mig, och evf:en. Men egentligen, varför är det så att många tycker att sonyn är lite tristare att fotografera med?
Bristen på dedikerade rattar, vred och knappar - det sämre användargränssnittet helt enkelt (se detaljer ovan i svar till Afe). Ett elektroniskt gränssnitt är generellt på ett annat sätt och därför mer anonymt och småtråkigt. Men det finns oslagbara fördelar med det också.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
...............Såväl Canon som Nikon antyder ju att de har för avsikt att komma ut med nya spegellösa kameror som de själva är övertygade om kommer att vara bättre än Sonys. Om de kommer att kunna övertyga även fotofolket om den saken ska bli intressant att se...
.
Canon och Nikon har ju redan försökt. Canon har ännu inte lyft trots M-serien och Nikon har målat in sig så hårt i ett hörn att de måste börja om från 0.

Hittills har det mest varit snack från både och inte minst från Nikon om allt fantastiskt som ska komma. Jag säger bara: Upp till bevis! Det räcker nog faktiskt inte med att snacka sig ur den impotens de hittills uppvisat.
 

martinot

Aktiv medlem

Väldigt bra!

Men å andra sidan har jag aldrig heller trott att Sony skall överge APS-C. Bara att de fokuserar mest på FF/småbild när det gäller att släppa objektiv (vilket är lite synd, då jag personligen normalt tycker om APS-C-formatet på spegellöst, även om olika behov behöver olika kompromisser).

To this, Tanaka-san said several times (and with great emphasis), "Please look at our vision, not where our profits come from."

Sedan kan jag också tilläga att det alltid är lätt att "snacka". Speciellt i PR-sammanhang.

I slutändan så hoppas jag att Sony förstår att en del kunder, speciellt entusiaster som oss, tittar mer på faktiskt utbud av objektiv som Sony kommer med (och kanske inte nöjer oss med "visioner", om det inte levereras på de).

Men bra och positivt totalt sätt att de får upp ögonen för det. Verkar ju som om Sony (enligt de själva) varit totalt ovetande om att det fanns en brist på APS-C-sidan gällande objektiv (eller att kunderna kände till det, eller brydde sig om det).

Bra även att de bekräftar att de inte skall sluta (även om jag inte tror att många trott det).
 

martinot

Aktiv medlem
Canon och Nikon har ju redan försökt. Canon har ännu inte lyft trots M-serien och Nikon har målat in sig så hårt i ett hörn att de måste börja om från 0.

Hittills har det mest varit snack från både och inte minst från Nikon om allt fantastiskt som ska komma. Jag säger bara: Upp till bevis! Det räcker nog faktiskt inte med att snacka sig ur den impotens de hittills uppvisat.
Håller med. Samma sak skulle jag säga till Sony gällande APS-C om jag pratade med dom (eftersom tråden ändå främst handlar om Sony).

Själv har jag dock ingen brådska med endera (väldigt nöjd med mitt Fuji-system jag har valt och kör på).
 

martinot

Aktiv medlem
Bristen på dedikerade rattar, vred och knappar - det sämre användargränssnittet helt enkelt (se detaljer ovan i svar till Afe). Ett elektroniskt gränssnitt är generellt på ett annat sätt och därför mer anonymt och småtråkigt. Men det finns oslagbara fördelar med det också.
Fast det finns skillnader även i elektroniska gränssnitt (precis som fysiska). Finns bra och dåliga där också. Där tycker jag personligen att Sony levererar sämst ibland alla kameramärken jag använt.
 

martinot

Aktiv medlem
Fuji satsar enbart på APS-C och mellanformat.
Och Instax.

Och en massa objektiv för professionella filmkameror (stor konkurrent till Panasonic där).

Sedan är väl inte två komplett egna kamerasystem så "enbart"?

Sedan är det väl så att även jag som inte är särskilt intresserad för egen del av vare sig Canon och Nikon
Helt OK.

hört gnäll även från de hållen om att man mest prioriterar FF och inte är lika på tå med APS-C alla gånger.
Det är absolut så.

Hos både Nikon och Canon, precis som hos Sony, stämmer det att man klart prioriterar objektiv för FF/småbild.

Vill du ha någon som prioriterar APS-C så är det nog Fuji som är det säkraste kortet (och kanske eventuellt Pentax gällande DSLR, även om också de svängt lite nu med K1).

Det beror nog dels på historiska skäl (det var där man startade), och dels så tycker jag personligen att FF/småbild är den, normalt i de flesta fall, trevligaste kompromissen gällande sensorstorlek (med hänsyn taget till både optisk sökare, och storlek på spegelmekanism som skall få plats).

Gällande spegellöst så har du inte samma begränsningar som hos DSLR (ingen optisk sökare, eller spegelmekanism, att ta hänsyn till).

Där hade uppstickare som t.ex. Fuji och Sony, frihet att både välja tekniska lösningar enklare, men även att det till skillnad från Canon och Nikon, inte heller hade så myckey historik att ta hänsyn till.

Faktum var att E-mount faktiskt startade på APS-C, och inte FF/småbild - så de hade mycket väl kunnat fortsätta att prioritera APS-C, men IMO tyvärr så valde de att inte göra det.

Till sist: du pratar om Fujis kompletta system men jag tänker på Unix-gängets gamla skämt om MS-DOS / Windows som de kallade: "Ett halv operativsystem till en halv dator".
Väldigt OT, men det var faktiskt gällande OS/2 och PS/2 som det uttrycket myntades och avsåg.

Sedan ser jag inte alls relevansen till Fuji?

Hur tänker du där (om du gjorde det)?

E-mount är ett system och för oss finns både APS-C och FF och objektiven passar (om de tecknar ut FF) för alla kamerahus - om man vill. Det är en stor fördel.
Det gäller även Canon och Nikon (och många andra system).
 

Bengf

Aktiv medlem
Detta hör man då och då, och jag är delvis beredd att hålla med. Min Nex-6 är på alla tekniska sätt bättre än den Pentax DSLR jag hade tidigare, men det är inte riktigt lika kul, på något sätt.
Jag har skyllt på autofokusen, som jag tycker för ofta fokuserar på något annat än det jag tänkt mig, och evf:en. Men egentligen, varför är det så att många tycker att sonyn är lite tristare att fotografera med?
Det som har rört till det mest med Sony:s menysystem är nog dom utspridda Autofokus valen som fins, det har varit ett hoppande mellan flikarna lite över allt, lär vara klart bättre med nya A9. Man har även önskat bättre utformning på knappar fast kamerorna varit ganska små så fins det lite jobb att göra där om viljan fins.


Trista att fotografera med varierar givetvis mellan olika användare. Den kategori som tar överlägset flest bilder Och filmer är nog alla Mobila telefon användare, dom har inga stora rattar eller vred eller urskålade knappar, men dom klagar sällan över den bristen. Touch skärmar kommer starkt, och snart får den lilla skärmen ovanpå kameran också touch möjlighet.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Ja redan dom gamla Nex kamerorna saknade objektiv som många väntade på, men hade Sony stannat vid APS-C så tror jag nog att det kommit flera objektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Till sist: du pratar om Fujis kompletta system men jag tänker på Unix-gängets gamla skämt om MS-DOS / Windows som de kallade: "Ett halv operativsystem till en halv dator". E-mount är ett system och för oss finns både APS-C och FF och objektiven passar (om de tecknar ut FF) för alla kamerahus - om man vill. Det är en stor fördel.
Eftersom den här tråden har "och annat" i rubriken så kan jag väl kommentera det.

Jag tror att det snarare var OS/2 och PS/2 som kommenterades på det sättet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nu kommer det ytterligare manuella objektiv för Sony FE, Chinese ZHONG Y1, går inte snart att hålla räkningen på alla manuella objektiv som släpps till FE, nu är det två stycken från denna firma, vilka länder är det som alla dessa manuella objektiv är så populära att använda, det måste väl kosta några kroner att ta fram objektiven i alla fall.
 

martinot

Aktiv medlem
A6000 - A6300 - A6500 visar väl också att Sony-gubbsen verkligen lägger ner kraft och energi på APS-C?
Jodå, de säljer en massa olika kamerahus för APS-C, men tyvärr inte en massa olika objektiv för dessa.

Det är inte orimligt att anta att när det börjar bli tillräckligt med objektiv för de spegellösa FF-kamerorna så kan det komma lite fler objektiv för kameror med APS-C sensorer.
Vi får hoppas på det (som det är nu så är det väldigt synd på så annars i övrigt och i stort fina kamerahus).
 
ANNONS