Annons

Amatörfotograf med blandade frågor, tips och råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Vi använder normalt begreppet stort skärpedjup.
Vi säger normalt inte långt skärpedjup även om det funkar.
Några begrepp att lära sig som nybörjare.

  • Slutartid - anges i bråkdelar av sekunder (och sekunder). Från kort slutartid till lång slutartid.
  • Bländare - anges som bråk av brännvidden, t.ex. f/2.0, f/5.6. f står för aktuell brännvidd. f/2.0 är alltså en större bländaröppning än f/5.6.
  • Brännvidd - avståndet (iofs en förenkling, men användbar) mellan en punkt inuti objektivet till sensorplanet. Anges normalt i millimeter från kort brännividd till lång brännvidd.
  • Skärpedjup - ett område i djupled i bilden som vi uppfattar som godtagbart skarpt. Betecknas med kort (eller litet) till långt (eller stort).
  • ISO - en beteckning för hur mycket man förstärker signalen från bildsensorn. Betecknas från lågt till högt. Ju högre förstärkning desto mer brus får man i bilden.
  • Exponering - att utsätta bildsensorn för ljus. Exponeringen (dvs mängden ljus som sensorn träffas av) bestäms av kombinationen av slutartid och bländare. ISO-inställningen är inte en del av exponeringen, utan är en förstärkningsfaktor som nämns ovan.

Det finns en ganska bra introduktionkurs i digitalfoto här på fotosidan (någonstans bland artiklarna). Den är mycket grundlig och är väldigt nyttig och användbar för den som håller på att lära sig att fotografera. Det bör gå att hitta den med Fotosidans sökfunktion.
 

mikael_a1

Avslutat medlemskap
Några begrepp att lära sig som nybörjare.

  • Slutartid - anges i bråkdelar av sekunder (och sekunder). Från kort slutartid till lång slutartid.
  • Bländare - anges som bråk av brännvidden, t.ex. f/2.0, f/5.6. f står för aktuell brännvidd. f/2.0 är alltså en större bländaröppning än f/5.6.
  • Brännvidd - avståndet (iofs en förenkling, men användbar) mellan en punkt inuti objektivet till sensorplanet. Anges normalt i millimeter från kort brännividd till lång brännvidd.
  • Skärpedjup - ett område i djupled i bilden som vi uppfattar som godtagbart skarpt. Betecknas med kort (eller litet) till långt (eller stort).
  • ISO - en beteckning för hur mycket man förstärker signalen från bildsensorn. Betecknas från lågt till högt. Ju högre förstärkning desto mer brus får man i bilden.
  • Exponering - att utsätta bildsensorn för ljus. Exponeringen (dvs mängden ljus som sensorn träffas av) bestäms av kombinationen av slutartid och bländare. ISO-inställningen är inte en del av exponeringen, utan är en förstärkningsfaktor som nämns ovan.

Det finns en ganska bra introduktionkurs i digitalfoto här på fotosidan (någonstans bland artiklarna). Den är mycket grundlig och är väldigt nyttig och användbar för den som håller på att lära sig att fotografera. Det bör gå att hitta den med Fotosidans sökfunktion.
Tackar för beskrivningarna av de olika termerna. Dock känns det som jag har bra koll på begreppen och vad de är till för.

Nu behöver jag hjälp med att använda teorin i praktiken. Så här kommer lite följdfrågor:

(Nu fotar jag objekt på ca 0.5 m avstånd, med bländare f 3.5 och brännvidd 55 mm).

* Hur får man fokus på ett objekt nere i t ex vänstra hörnet? (fokuspunkterna ligger ju centrerat i kameran).

* Hur ställer jag in kameran för mer och mer bakgrundsoskärpa? Kan jag ha samma bländartal och brännvid, men endast flytta avståndet mellan mig och objektet?

* Hur ställer jag in kameran om jag vill ha mer utav bakgrunden på bilden, och som jag vill göra oskarp?

Väldigt tacksam för svar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
* Hur får man fokus på ett objekt nere i t ex vänstra hörnet? (fokuspunkterna ligger ju centrerat i kameran).
AF - sikta halvvägs ner med avtryckaren eller tumfokus. Komponera om o tryck av.
Desto mer du vrider kameran efter att ha satt fokus desto mer fel kommer du att introdura.

MF - titta i sökaren o vrid tills fokus ligger där du vill ha den.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
(Nu fotar jag objekt på ca 0.5 m avstånd, med bländare f 3.5 och brännvidd 55 mm).

* Hur ställer jag in kameran för mer och mer bakgrundsoskärpa? Kan jag ha samma bländartal och brännvid, men endast flytta avståndet mellan mig och objektet?
Om avståndet o brännvidden är konstant så har du bara bländaren att leka med, öppna den.

Enklast är att sätta kameran på fast plats, tex stativ eller ett bord och sedan leka o testa.
Digitalkamerans klara fördel med resultatet direkt i handen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
* Hur ställer jag in kameran om jag vill ha mer utav bakgrunden på bilden, och som jag vill göra oskarp?
Gunnar i svar #2:
"ifall du vill ha suddig bakgrund så behövs det KORT skärpedjup. Detta får du mycket riktigt med stor bländare samt stor avbildningsskala. Stor avbildningsskala erhålls genom att använda lång brännvidd (inte 18 mm, som är en kort brännvidd) samt genom kort fotograferingsavstånd."


Alternativet om du vill sudda ut bakgrunden mer är efterbehandling i PS.
ex: Du Kan googla Unmesh Dinda
 

mikael_a1

Avslutat medlemskap
AF - sikta halvvägs ner med avtryckaren eller tumfokus. Komponera om o tryck av.
Desto mer du vrider kameran efter att ha satt fokus desto mer fel kommer du att introdura.

MF - titta i sökaren o vrid tills fokus ligger där du vill ha den.
Ok, så först fokuserar på objektet jag vill ha skarpt genom att trycka ner avtryckaren halvvägs, och sedan flyttar jag sökaren så den stämmer överens med bilden jag vill ta? Sedan trycker jag av.

Men hur får jag objektet oskarpt och bakgrunden med på bilden på samma gång?

Vid 55 mm kan jag ju bara ställa bländaren på f 5.5?

Och objektet fyller ju upp hela sökaren vid brännvidd 55 mm?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Alltså Gunnars #2 gäller fortfarande.
Bara för att du VILL ha kort skärpedjup så innebär inte det att du KAN få kort skärpedjup.

Vill du ha en vidare bildvinkel o få in mer av motivet så måste du antingen använda ett ännu vidare objektiv eller så får du backa.
 

mikael_a1

Avslutat medlemskap
Alltså Gunnars #2 gäller fortfarande.
Bara för att du VILL ha kort skärpedjup så innebär inte det att du KAN få kort skärpedjup.

Vill du ha en vidare bildvinkel o få in mer av motivet så måste du antingen använda ett ännu vidare objektiv eller så får du backa.
Ok, kanske lättare om jag laddar upp några bilder och förklarar hur jag skulle vilja ha dem?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Extension nef är Nikons raw format.

Du använder ett program, rawkonverterare.
Antingen Nikons eget eller kanske mest vanligt Adobes Lighroom.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja
Aldrig använt elements... men leta efter Save As eller Save For Web.
Och välj gamut sRGB.
Vet inte om Bridge har den funktionen, aldrig försökt nyttja Bridge på det sättet.
 

mikael_a1

Avslutat medlemskap
Ja
Aldrig använt elements... men leta efter Save As eller Save For Web.
Och välj gamut sRGB.
Vet inte om Bridge har den funktionen, aldrig försökt nyttja Bridge på det sättet.
Ok, har sparat bilden jag vill ha hjälp med på min profilsida.

Hittar du den, eller måste jag ladda upp den någonstans?
 

apersson850

Aktiv medlem
Ok, så först fokuserar på objektet jag vill ha skarpt genom att trycka ner avtryckaren halvvägs, och sedan flyttar jag sökaren så den stämmer överens med bilden jag vill ta? Sedan trycker jag av.

Men hur får jag objektet oskarpt och bakgrunden med på bilden på samma gång?
Nu går det att se din bild på din profilsida, men hur är det du vill ha den egentligen? Ska objektet vara skarpt eller inte? Och vad är det som är objektet? Skylten, stenarna eller bron?
 

mikael_a1

Avslutat medlemskap
Nu går det att se din bild på din profilsida, men hur är det du vill ha den egentligen? Ska objektet vara skarpt eller inte? Och vad är det som är objektet? Skylten, stenarna eller bron?
Kul, då börjar vi komma någonstans ;)

Jag vill att skylten skall vara skarp i förgrunden, medans bakgrunden skall vara suddig.

Har använt bländare f 22 med brännvidd 18 mm som du kanske ser?

Om jag fattat det rätt:

* Jag skall ha stor/större/störst bländare typ f 3.5 samt brännvidd 55 mm.

* Jag skall flytta mig med den brännvidden så allt jag vill ha med i bilden syns.

* Fokusera på objektet med avtryckaren halvvägs, och sedan flytta sökaren tillbaka till totalbilden.

* Tryck av

Rätt uppfattat av mig?

Andra tips? (tänk på att jag är en amatörfotograf så förklara gärna extra enkelt).

Tack på förhand.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, du har ju skärpedjup över hela bilden, så jag kan mycket väl tänka mig att du använt bländare f/22. Det är alltså i fel ände av bländarskalan, om du bara vill ha skärpa på ett avstånd.

Generellt ska du alltså ha så lång brännvidd och så stor bländare som möjligt.
Lång brännvidd är enkelt, det är ett större tal. I ditt fall är 55 mm störst.
Stor bländare är ett litet tal. Kan verka ologiskt, men det är för att det är nämnaren i ett bråk, där brännvidden (f) står överst. Så en stor bländare är i ditt fall mellan f/3,5 och f/5,6.

När skärpedjupet är kort blir det stor skillnad i skärpa på sånt som är nära och långt borta. Därför ska du också se till att få stor skillnad i avstånd mellan skarpt objekt i förgrunden och bakgrunden. Då finns det två sätt.
  • Kort brännvidd ("fel") och gå nära huvudobjektet ("rätt").
  • Lång brännvidd ("rätt") och backa från huvudobjektet ("fel").
Som du ser blir det här ett kompromissande, som ytterligare kompliceras av att du kan ha större bländare (f/3,5) vid 18 mm men bara f/5,6 vid 55 mm. Prova gärna båda varianterna, och se viket resultat du gillar bäst.

Detta förutsätter då att du vill ha med "hela" bakgrunden. Tänk dock på att när väl bakgrunden blir rejält suddig, som här, då spelar det inte så stor roll hur mycket av den du får med. Det går ju ändå inte att se vad det föreställer.
Det blir lite annorlunda när bakgrunden är bara moderat suddig. Då kan man se vad den föreställer, men det är ändå tydligt vad fotografen tycker är huvudmotivet. Som i den här bilden, där det går att se att det kommer en löpare till en bit bakom tjejen som är längst fram. Men hon är långt ute i kanten på bilden, så i det här fallet har jag använt en fokuspunkt långt ute vid sidan.
När motivet står still går det däremot bra att använda mittpunkten, tryck ner halvvägs så fokus låses, rikta om så du får med det du vill och ta bilden där. Men när avståndet till huvudmotivet ändras hela tiden kan man inte låsa avståndet, utan får följa med som motivet rör sig.
 

mikael_a1

Avslutat medlemskap
Ja, du har ju skärpedjup över hela bilden, så jag kan mycket väl tänka mig att du använt bländare f/22. Det är alltså i fel ände av bländarskalan, om du bara vill ha skärpa på ett avstånd.

Generellt ska du alltså ha så lång brännvidd och så stor bländare som möjligt.
Lång brännvidd är enkelt, det är ett större tal. I ditt fall är 55 mm störst.
Stor bländare är ett litet tal. Kan verka ologiskt, men det är för att det är nämnaren i ett bråk, där brännvidden (f) står överst. Så en stor bländare är i ditt fall mellan f/3,5 och f/5,6.

När skärpedjupet är kort blir det stor skillnad i skärpa på sånt som är nära och långt borta. Därför ska du också se till att få stor skillnad i avstånd mellan skarpt objekt i förgrunden och bakgrunden. Då finns det två sätt.
  • Kort brännvidd ("fel") och gå nära huvudobjektet ("rätt").
  • Lång brännvidd ("rätt") och backa från huvudobjektet ("fel").
Som du ser blir det här ett kompromissande, som ytterligare kompliceras av att du kan ha större bländare (f/3,5) vid 18 mm men bara f/5,6 vid 55 mm. Prova gärna båda varianterna, och se viket resultat du gillar bäst.

Detta förutsätter då att du vill ha med "hela" bakgrunden. Tänk dock på att när väl bakgrunden blir rejält suddig, som här, då spelar det inte så stor roll hur mycket av den du får med. Det går ju ändå inte att se vad det föreställer.
Det blir lite annorlunda när bakgrunden är bara moderat suddig. Då kan man se vad den föreställer, men det är ändå tydligt vad fotografen tycker är huvudmotivet. Som i den här bilden, där det går att se att det kommer en löpare till en bit bakom tjejen som är längst fram. Men hon är långt ute i kanten på bilden, så i det här fallet har jag använt en fokuspunkt långt ute vid sidan.
När motivet står still går det däremot bra att använda mittpunkten, tryck ner halvvägs så fokus låses, rikta om så du får med det du vill och ta bilden där. Men när avståndet till huvudmotivet ändras hela tiden kan man inte låsa avståndet, utan får följa med som motivet rör sig.
Tack för ett långt och uttömmande svar. Trevligt med personer som tar sig tid att förklara, det uppskattas ;)

Min teori om att behålla hela bakgrunden och få den moderat suddig med objektet tydligt, går alltså inte?

(Ju mer jag ändrar brännvidden mot 55 mm, desto mer av bakgrunden försvinner ju).

Då kan jag stanna brännvidden på 35 mm eller så, om jag bara vill ha bakgrunden halvt suddig?

Och med detta får jag ju med iallafall en del av den magnifika bakgrunden.
 

apersson850

Aktiv medlem
Att få med mycket och ändå ha kort skärpedjup är ofta oförenligt. Det går förstås lättare med exempelvis ett 24 mm f/1,4 objektiv, men sådana brukar inte finnas i nybörjarens väska. Ett annat sätt kan vara ett tiltobjektiv, men de är ännu mer sällsynta i sagda väska.

Numera finns det ju också möjligheten att fuska till oskärpa i efterbehandlingen, har jag läst. Jag har dock inte provat själv.

Hoppas du insåg att det finns två exempelbilder i mitt förra inlägg. Fotosidan visar av någon anledning inte att ett ord är en länk förrän man råkar peka på den.
 
ANNONS