Annons

.CR2-filer till .jpg eller .gif med exif

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
PS kan inte öppna raw.
PS använder ACR för det.
Antingen använder man LR(LR=ACR+databas+lite smått & gott) eller ACR och sen till PS.
Om din kamera är nyare än CS6, som nu börjar bli gammal, så funkar inte den versionen med ACR.
Det du då kan göra är att omvandla dina raw till dng mha Adobe DNG Converter och sen kan ACR eller LR öppna filen.
 
PS kan inte öppna raw.
PS använder ACR för det.
Antingen använder man LR(LR=ACR+databas+lite smått & gott) eller ACR och sen till PS.
Om din kamera är nyare än CS6, som nu börjar bli gammal, så funkar inte den versionen med ACR.
Det du då kan göra är att omvandla dina raw till dng mha Adobe DNG Converter och sen kan ACR eller LR öppna filen.

Oj, ja nu är jag ingen expert på det här med filer och omvandla bilder, men finns det ett snabbt och enkelt sett att omvandla mina bilder?

Tack för svar!
 

mac60

Aktiv medlem
Oj, ja nu är jag ingen expert på det här med filer och omvandla bilder, men finns det ett snabbt och enkelt sett att omvandla mina bilder?

Tack för svar!
Som Erik skriver att om du har en ny kamera så kanske inte programmet kan läsa dom filerna
Däremot som han också skriver hämta hem dng konverterande så kan du normalt omvandla dina cr2 filer till dng och det kan dom flesta ( även äldre ) program läsa
Dng är ett råformat (raw ) så du förlorar i stort sett ingenting på att omvandla cr2 till dng
 

gustavh

Aktiv medlem
Får man inte med programvara till kameran för råkonvertering/råframkallning?
Tänker mig att kan vara enklare för frågeställaren att använda den i så fall.
 

gustavh

Aktiv medlem
Nej, för all del.
Menade för omvandling från cr2 till dng i första hand alltså, för att slippa krångla med tredjepartsprogramvara (eller vad man ska kalla det).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nä jag menar att CaNiSo KAN men att de inte är intresserade att tillhandahålla funktionen.
Men jag har aldrig använt dem så jag vet inte riktigt vad de kan.
Men rimligtvis så kan de exportera ut en 16 bitars tiff.
Den kan man ta in i LR/PS.
 

PMD

Aktiv medlem
Det klart att de KAN skapa dng av sina raw men det innebär inte att de VILL.
Det finns knappast någon större anledning att blanda in DNG-formatet. Om man har en Canonkamera är det absolut enklaste att använda medföljande programvara. ImageBrowser för att bläddra bland bliderna och Digital Photo Professional för att konvertera CR2-filer till JPG-filer. ImageBrowser kan anropa DPP skarvlöst, dvs man behöver inte växla mellan de två programmen eftersom det görs automatiskt.
 

gustavh

Aktiv medlem
bara & googla
adobe dng converter
så hittar du.
Ah, ursäkta röran. Jag som läste väldigt slarvigt. Du rekommenderade Adobe dng converter ser jag nu. Trodde du rekommenderade henne googla efter en dng-konverterare "vilken som helst".. Jo, Adobes är väl säkert lika användarvänlig med mera som deras övriga program, och blir ju lika lite tredje part i sammanhanget som att använda Canons, yes.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, Adobes program är tredjepartsprogramvara i detta sammanhang, men om man ska konvertera till DNG så måste man använda tredjepartsprogram eftersom Canon inte tillhandahåller något sådant.

Men, som sagt, varför blanda in DNG? Såvitt jag har förstått frågeställningen (-arna) så är målet att titta på bilderna, så en konvertering från CR2 till JPG är det lämpligaste, och det kan man göra med programvaran som följer med kameran.
 
ANNONS