Annons

Hjälp - vilketobjektiv ska jag välja till Nikon D750?

Produkter
(logga in för att koppla)

lindax

Ny medlem
Hej!

Jag har gjort bort mig rejält. Jag glömde min Nikon D700 i trädgården för snart tre veckor sedan. Hittade den ett dygn senare när det typiskt nog hade vräkt ner halva natten ... kameran är död (lät den torka en vecka innan jag försökte slå på den) och objektivet rena akvariet. Funderar på att köpa en Nikon D750, eftersom D700 inte finns längre. Men frågan är - vad ska jag välja för objektiv? Det jag hade var ett Nikon AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR. Jag var rätt nöjd med objektivet, men skulle gärna vilja ha ett som är liiite mer ljusstarkt. Skulle bli jätteglad för förslag. Jag har sett ett som heter Tamron SP 24–70 mm f/2,8 Di VC USD, men det verkar knappt gå att få tag i.

Vänligen
Linda
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har sett ett som heter Tamron SP 24–70 mm f/2,8 Di VC USD, men det verkar knappt gå att få tag i.
Det är nog för att det kommit en generation 2 av det objektivet.
Jag har det. Första generationen alltså. Till min D800.
Den optiska kvaliteten är bra - inte lika bra som de bästa fasta objektiven förstås, men ändå bra. Det enda jag har emot objektivet är att autofokusen inte är blixtrande snabb. För snabbrörliga motiv, som sport och studsande barn, tycker jag det har svårt att hänga med.
Men så länge man är medveten om det och kan leva med det så är det ett bra alternativ. Väldigt allround-användbart med sin bildstabilisering.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har sett ett som heter Tamron SP 24–70 mm f/2,8 Di VC USD, men det verkar knappt gå att få tag i.
Jag har det, och bra nöjd med den optiska kvaliteten, men däremot så är AF både långsammare och mer tveksam än mina andra Nikon-objektiv.

Hört att den nya G2-versionen skall vara klart förbättrad där. Även om jag inte hunnit att testa det själv, så hade det nog varit det som jag hade främst kikat på om jag hade skaffat något nytt idag.

Denna nya G2:a är dessutom vädertätad. Klarar förmodligen inte en sådan prövning som du hade (trist!), men det står säkert emot regn bättre än den förra versionen som jag har ("G1" känns lite mindre stabil, och inte alls väderskyddad på något sätt).

https://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/dubbla-processorer-i-tamron-sp-24.htm
 

horvendile

Aktiv medlem
("G1" känns lite mindre stabil, och inte alls väderskyddad på något sätt).
Jo...? Visst finns det i alla fall en gummitätning vid bajonetten? Jag kan inte kolla nu eftersom jag inte är hemma, men jag har starkt för mig det.
Det gör förstås inte hela objektivet väderskyddat, men det är alltid något.
 
ANNONS