Annons

D800 & AA-filtret

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en 800e. Är därför lite intresserad av att ta bort AA filtret på min D800. Finms ett företag i USA (maxmax.com) som gör det. Min undran är om någon ev har erfarenhet från en sådan operation?
Har haft mailkontakt och de kan göra det.
http://maxmax.com/nikon_d800.htm
//LGN
 

s60761

Aktiv medlem
Låter mycket lurigt och dumt. Frågan är hur det blir med andrahandsvärdet på den kameran. Sälj den och köp begagnad d800e istället. De står mycket lågt nu så förlusten borde inte bli så stor.
 

iSolen.se

Guest
Låter mycket lurigt och dumt. Frågan är hur det blir med andrahandsvärdet på den kameran. Sälj den och köp begagnad d800e istället. De står mycket lågt nu så förlusten borde inte bli så stor.
Kan bara hålla med.

Eller varför inte överväga en D810 som är bättre på annat sätt också?
 

LGNLGN

Aktiv medlem
det blir nog som vanligt...

Tror ingen i Sverige har gjort detta. Har sökt efter info hur man upplevde kameran efter konverteringen men har tyvärr inte hittat någon.

Har skissat på att det kostar ung 5000 att sälja och köpa en begagnad 800e. Då fattas det "bara" 5000 upp till en helt ny. Erfarenheten av att köpa begagnat är tyvärr inte så bra. Att gå upp till 810 kostar drygt 20 000 vilket är mycket.

Å andra sidan är konverteringen inte gratis den heller. Lär nog hamna på 3-5000 inkl alla kostnaderna. Ytterligare drygt 5000 och en helt ny 800e....

Det man heller inte får glömma bort är att kameran också är mycket bra som den är. Men det finns några procent till....
//LGN
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Samma sak här, hade hellre haft utan AA-filter med. Men det var ju rätt nytt då och många påstod att det skulle bli problem, även de som säljer kameror, därför tog jag en 800.

Men viktigt att komma ihåg är ju att det spelar väl främst roll för jpeg bilderna? RAW efterskärper man ju etc, så en bild från en raw fil från en 800, 800E och en 810, borde väl vara nätt o jämt omöjligt att se skillnad på? Även om du kan göra det på peggarna direkt ur kameran? Någon som har en D810 och kan berätta?

För min del är steget till D810 inte värt det, då det inte är så stor skillnad, iallfall inte på raw, och att de inte fick med wifi eller gps. Jag väntar till nästa ny modell kommer då allt är med :) För jag vill verkligen ha Wifi! Men Nikon är alltid lite sena med att få med grejor..... 2014 så är det riktig dåligt tycker jag.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Gäller väl flera.... antar jag

Lyssnade tyvärr för mycket på de som tyckte att 800e nog främst var för de som fotar i en kontrollerad miljö, typ studio.... Det kommer inte att hända igen!

Har också en D7100 (som min fru använder mest). Den saknar ju AA filtret som default. Vi tar alltid i raw. Att skärpa upp bilder från den kameran ger nästan ingen effekt alls om man inte drar på mycket. Den är redan krispig och skarp från början. Kanske är det, som du är inne på Leif, ingen större skillnad i slutändan mellan dem...

Men detta är väl inget exklusivt "problem" för Nikon? Det måste vara fler modeller som har AA filtret framför sensorn men har tagit bort det på de senaste modellerna. Eller kommer att göra det. Skillnaden är väl att Nikon kom ut parallellt med två modeller. En med och en utan och att inte ha AA filter är numer standard hos "alla"

Väntar nog också tills nästa modell cykel. Skulle gärna gärna vilja ha en 810:a med bra elektronisk sökare men i en variant utan spegel....
 

llge

Aktiv medlem
En annan fördel med att operera bort filtret är att sensorn får tillgång till mera ljus, om jag fattat det hela rätt, och det är väl en ganska stor grej det också! Mera ljusinsläpp borde höja detaljerna ytterligare i mörka områden.

Nu är det väl så att D800E också har ett filter (mod.) och det är först D810 som är helt utan.

Har kollat maxmax i snart 5 år och varit riktigt sugen på att testa deras Hot Rod (typiskt jänkare) mod. av kameror.

Försök få mera referenser från dem på just D800, varför finns det inte flera eller mer uppdaterade exempel på hemsidan största delen bildexempel är minst 5 år?

Har en 5D mk3 som jag fått för mig har ett ganska kraftigt AA filter, kanske för att förbättra filmandet från mk2?

Ska nog gå på dem angående mk3 och se vad de har för info :)

lg
 

LGNLGN

Aktiv medlem
En annan fördel med att operera bort filtret är att sensorn får tillgång till mera ljus, om jag fattat det hela rätt, och det är väl en ganska stor grej det också! Mera ljusinsläpp borde höja detaljerna ytterligare i mörka områden.

Nu är det väl så att D800E också har ett filter (mod.) och det är först D810 som är helt utan.

Har kollat maxmax i snart 5 år och varit riktigt sugen på att testa deras Hot Rod (typiskt jänkare) mod. av kameror.

Försök få mera referenser från dem på just D800, varför finns det inte flera eller mer uppdaterade exempel på hemsidan största delen bildexempel är minst 5 år?

Har en 5D mk3 som jag fått för mig har ett ganska kraftigt AA filter, kanske för att förbättra filmandet från mk2?

Ska nog gå på dem angående mk3 och se vad de har för info :)

lg
Ja, det är det de hävdar. Om jag har förstått det rätt så tar man bort AA filtret men byter ut IR filtret mot ett som är tjockare så focusavståndet blir detsamma som innan.

Har bara kollat på D800:an men de verkar bygga om långt fler märken och modeller på olika sätt. Om referens och kundlistan är korrekt lär de inte göra jobben vid köksbordet precis
 

llge

Aktiv medlem
Ja, det är det de hävdar. Om jag har förstått det rätt så tar man bort AA filtret men byter ut IR filtret mot ett som är tjockare så focusavståndet blir detsamma som innan.

Har bara kollat på D800:an men de verkar bygga om långt fler märken och modeller på olika sätt. Om referens och kundlistan är korrekt lär de inte göra jobben vid köksbordet precis
Ja det verkar va en seriös firma, underligt att det inte finns mer info runt detta. Ska googla mer och se om det finns nåt mer nu än för några år sen.

lg
 

llge

Aktiv medlem
Har kollat runt lite och det är svårt att få tag på bra info från lite nyare kameror. En sak jag sett är att vitbalansen blir lite snurrig och att det verkar vara lite olika hur mycket beroende på typ av sensor.

lg
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag tittade på den där firman för några år sedan då jag var intresserad att bygga om en kamera till en IR-kamera och den har ett gott renommé. Ett stort problem som jag upptäckte var själva transporten av kameran och att få den genom tullen, om inte jag kommer ihåg helt fel så var man tvungen att förtulla kameran i USA vilket verkade nog så krångligt. Den som funderar på att göra detta bör nog noggrant kontrollera vad som gäller kring administration och ev avgifter hos både den svenska och amerikanska tullen plus hur man bör försäkra sin försändelse.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag tittade på den där firman för några år sedan då jag var intresserad att bygga om en kamera till en IR-kamera och den har ett gott renommé. Ett stort problem som jag upptäckte var själva transporten av kameran och att få den genom tullen, om inte jag kommer ihåg helt fel så var man tvungen att förtulla kameran i USA vilket verkade nog så krångligt. Den som funderar på att göra detta bör nog noggrant kontrollera vad som gäller kring administration och ev avgifter hos både den svenska och amerikanska tullen plus hur man bör försäkra sin försändelse.
Man för betala moms både för för jobbet och fraktkostanden, blir rätt dyrt när man bor i extrem-skattelandet Sverige.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Återkoppling från MaxMax

har haft lite mailväxling med dem. Fick svar från självaste VD´n verkar det som... Intressanta tankar tycker jag som det är synd att inte förmedla.

Han sätter fingret på något som jag tror jag också har förstått under mina 2 år med D800:an. Kameran är krävande om man ska krama ur det den kan leverera. Inte minst vad gäller optik. Har 4 objektiv och förutom ett blir bildfilerna alltid mellan 73-75 MB. Sigma 35mm f1.4 Art sticker ut. Filerna blir alltid något större, mellan 75-79 MB. Det är också mitt allra allra bästa.

Tror jag personligen avvaktar tills nästa FX cykel. Tycker med hans input det är tveksamt om det egentligen är värt kostnaden att konstruera om kameran . Även om det skulle vara mycket intressant

I only have time to test a small fraction of the cameras I convert. There are so many cameras, models change so fast and there are so many different conversions, that it would be a full time job just to test. You might want to check Lloyd Chambers website were he reviewed a D800 monochrome conversion I did.

As far as the D800 goes, removing the AA will help a little, but most lenses don't have enough sharpness to tell. I my opinion, yes, removing the AA helps, but I am not really sure if most people will notice.
 

joakim d

Aktiv medlem
Trevligt med ett svar från VD'n och det låter vettigt det han säger, förutom objektiv så har även efterbehandling och då i första hand skärpningen nog så stor betydelse och ursäkta om jag låter lite fånig men störst betydelse har ju ändå fotografen :)
 

frwe

Aktiv medlem
Jag har D800E och känner att jag valde rätt. De som testat båda säger dock att i slutänden är det mycket svårt att se skillnad på bilderna. Jag håller med om att bilderna knappt behöver skärpning medan man måste göra det på D800 för att få bästa resultat men det är väl inte värt pengarna att byta bara för det?

Vad gäller bildstorlek kör jag alltid förlustfri komprimering, bildfilerna blir 40-45 Mb.

/Frode
 

LGNLGN

Aktiv medlem
ja, tyvärr

Trevligt med ett svar från VD'n och det låter vettigt det han säger, förutom objektiv så har även efterbehandling och då i första hand skärpningen nog så stor betydelse och ursäkta om jag låter lite fånig men störst betydelse har ju ändå fotografen :)
Å andra sidan är det kul att höra tystnaden efter att den med största och dyraste kameran, största telet där enbart fotoryggsäcken kostar mer än kameran hos den som man frågar "vilken utrustning hade du när du tog den bilden"
 
ANNONS