Annons

Hjälp med val av optik

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsRyden

Medlem
Hej!

Snart köper jag ny kamera, d300, d700 eller så avvaktar jag tills det kommer något mellan dom två.

Frågan är hur jag kan få BÄSTA möjliga optik från 10-300mm till minst pengar.

Jag lägger störst värde på (brännvidder?) mellan 10-70, och har därför kollat på följande:

Tokina 11-16
Sigma 10-20
Nikons 14-24
Nikons 24-70

Från 70 och uppåt kan jag tänka mig att kompromissa.

Jag skulle väldigt gärna ha åtminstonde ett av Nikons 14-24 eller 24-70.
Vilket tror ni man skulle få mest användning för? Har inte råd att köpa båda. Eller finns det något liknande objektiv som är näst intill lika bra?

Kom gärna med andra förslag på ett bra kitt!

Om det är till någon hjälp så gillar jag att fota följande:

-Extremsporter, snabb action. Både i bra och dåliga ljusförhållanden.

-Landskap, även här både i bra och dåliga ljusförhållanden.


Svårt att få fram detta på ett bra sätt...
Men tolka som ni vill och försök att ge era råd.
 

Maxe

Aktiv medlem
Eftersom du nämner dåliga ljusförhhållanden så känns D700 som den rätta kameran att bygga på. Då är 24-70 en mycket bra optik. Då har diu ju 24 mm vidvinkel för landskap vilket är en hygglig start. 10mm på dx gör förvisso 20mm så det blir lite vidvinkligare.

På telesidan skulle jag rekommendera ett beg 80-200/2.8 som insteg vid action för att få till en isolerande bländare och hyggliga tider. Vill du ha mer tele aå kan man ju gå på en kompromisstele typ 70-300 eller dylikt, dock ljussvagare. För att bygga ut systemet på sikt kan du antingen skaffa nikon 17-35/2.8 eller 14-24. Har själv både D300 och 700

// Maxe
 

LarsRyden

Medlem
.

Har kollat ytterligare lite.

Hur funkar det med Tokina, Tamron och Sigmas objektiv på en Nikon?
Är det något som kan skapa problem eller funkar det som det ska?

Då finns det helt plöttsligt lite mer att välja mellan, ljusstarka objektiv lite billigare.

Jag lutar nog mer åt d300 i nuläget. Har inte riktigt råd med d700 om jag ska ha bra objektiv.
 

Maxe

Aktiv medlem
Okej, budgetalt med viss klass:
D300
Sigma 10-20
Nikon 24-70
Sigma 100-300/4

Nackdelen med otik annan än Nikon är att får du fokusproblem eller adndra kompabilitetsproblem så kan det bli ett helvete för dig. I värsta fall säger Nikon att kamerahuset är det inget fel på och likadant säger Sigmas dito.

Alternativet är därför dyrare men orginaloptik i största mån:
D300
SIGMA 10-20 (ALT nikon 12-24 eller 14-24)
Nikon 24-70
Nikon 80-200/2.8 eller 70-200/2.8 eller Nikon 70-300 VR (eller är det 75-300?)

Att köpa begagnad optik är inte fel, främst i fallet telezoom.

// Maxe
 
ANNONS