Annons

kompakt kamera..

Produkter
(logga in för att koppla)

k-persson

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med hur man letar efter bra kompaktkameror.
Jag har idag en Nikon d90 som jag är nöjd med.

Men jag skulle vilja ha en liten kamera som man kan ha med sig överallt..
Nu vill jag ha eran hjälp..
-nikon?
-cannon?
-pentax?

jag vill inte att den ska kosta för mycket, & jag vill att den ska ta fina, skarpa bilder.
mvh
kajsa!
 

horvendile

Aktiv medlem
Ett standardtips i dessa sammanhang brukar vara Canon Powershot S95, men nu börjar det bli dags att lägga till "om du får tag på den", det är en utgående modell.
Annars kan man titta på Olympus XZ-1, som dock kan vara svår att få ned i en del fickor där S95 enklare slinker ned.

Det finns många andra bra förslag, men någonstans ska man börja.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kompaktträsket

Nu finns ju Canon S-100 som fått bra kritik...men särskilt billig är den inte...
Har sneglat på en Canon S-100 och även en ZX-1 samt Panasonic Lumix DMC-FT3 / DMC-TS3, Fujifilm FinePix X10 och en Samsung Galaxy S II som även går att ringa med !! Eftersom priset inte är obetydligt så tycker jag nog att Samsung telefonen ligger bra till med tanke på att den tar bra bilder och min nuvarande (SE K810 i) har väl sätt sina bästa dagar. Önskar att ni som är bättre bevandrade i ämnet hjälper mig med att fälla ett avgörande i detta spörsmål, då jag lider av synnerligen besvärlig beslutsångest. Vad som är viktigt i sammanhanget är att den skall vara behändig att ta med sig och ta bra bilder samt inte kosta för mycket. Tycker att 4-5000 :- för en kompakt är väl mycket att lägga, bättre att plussa på och köpa en systemkamera i stället, men då förlorar man i smidighet och det är det som jag eftersträvar i detta sammanhanget...Hjääälp !!!
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Stort zoomomfång eller ljusstarkt objektiv på stor sensor

En kamera som har ett objektiv med stor glasvolym och stor sensor ger bättre förutsättningar till bra bildresultat. Men som med allt annat, det handlar om kompromisser. Objektivets glasvolym kan anpassas till att få teleegenskaper, eller för att prioritera ljuskänslighet.

När det gäller kompaktkameror, har jag själv i en annan tråd funderat i samma banor, se tråden.

Mitt tips är att fundera på om det är en typ "resezoom" eller om prio är på bästa bildkvalitet för en kompaktkamera. Rese-zoomarna har en mindre bildsensor 1/2.3" för att möjliggöra stort zoomomfång, medan entusiastmodellerna som dessutom alla erbjuder råfiler har en något större sensor 1/1.7" alt. 1/1.5". Eftersom både trådskaparen och det sensate inlägget poängterat bildkvaliteten och inte nämnt något om zoomegenskaper, så blir rekommendationen att gå på kameror med den större sensorn, dvs sådana med sensrstorlekar större än 1/2". Här är Fujifilm X10 i topp, men samtidigt både dyrast och störst.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
En kamera som har ett objektiv med stor glasvolym och stor sensor ger bättre förutsättningar till bra bildresultat. Men som med allt annat, det handlar om kompromisser. Objektivets glasvolym kan anpassas till att få teleegenskaper, eller för att prioritera ljuskänslighet.

När det gäller kompaktkameror, har jag själv i en annan tråd funderat i samma banor, se tråden.

Mitt tips är att fundera på om det är en typ "resezoom" eller om prio är på bästa bildkvalitet för en kompaktkamera. Rese-zoomarna har en mindre bildsensor 1/2.3" för att möjliggöra stort zoomomfång, medan entusiastmodellerna som dessutom alla erbjuder råfiler har en något större sensor 1/1.7" alt. 1/1.5". Eftersom både trådskaparen och det sensate inlägget poängterat bildkvaliteten och inte nämnt något om zoomegenskaper, så blir rekommendationen att gå på kameror med den större sensorn, dvs sådana med sensrstorlekar större än 1/2". Här är Fujifilm X10 i topp, men samtidigt både dyrast och störst.
Vad kom du fram till för slutsats vad det gäller val av resezoom ? (Det är ganska så mycket att läsa och dessutom på engelska, så om du kan sammanfatta vad du kom fram till, så vore det mycket värt).
 

spotnick

Aktiv medlem
Jag hade nyligen samma tankar och jag valde till slut en Panansonic GF1 med ett mycket trevligt, fast objektiv på 20mm 1.7. Googla runt efter en begagnad!

Kan rekommenderas för dagar man inte kan/vill ha med sin stora systemkamera. Den tar riktigt fina bilder.



Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med hur man letar efter bra kompaktkameror.
Jag har idag en Nikon d90 som jag är nöjd med.

Men jag skulle vilja ha en liten kamera som man kan ha med sig överallt..
Nu vill jag ha eran hjälp..
-nikon?
-cannon?
-pentax?

jag vill inte att den ska kosta för mycket, & jag vill att den ska ta fina, skarpa bilder.
mvh
kajsa!
 

Leaflet

Aktiv medlem
Är mitt uppe i research angående kompaktkamera till sambon. Tre modeller har ringats in;

Nikon Coolpix S9300. 2.995 kr
Canon PowerShot SX 260 HS. 3.490 kr (alt SX 240 HS. 2.995 kr)
Sony Cybershot DSC-HX9V. 2.995 kr

Sonykameran har fått EISA utmärkelse och har många goda omdömen.

Ambivalensen är total......:(
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Re: Kompaktträsket

Vad kom du fram till för slutsats vad det gäller val av resezoom ? (Det är ganska så mycket att läsa och dessutom på engelska, så om du kan sammanfatta vad du kom fram till, så vore det mycket värt).
Det har du rätt i, det är snårigt på kompaktmarknaden.
Försök då bena ut behoven, och ställ upp kraven därefter.
Att börja i andra ändan, med att kika på olika modeller, det blir man bara snurrig av.

Val av resezoomar

Nu är visserligen testet gammalt så många av dessa fjolårsmodeller har blivit ersatta med nya. Ändå så tar testet upp en del avgörande faktorer, om det nu är den här typen av kamera man kommit fram till att man vill ha.

Om vi istället snabbspolar ett år framåt, så skulle jag idag välja mellan Panasonic TZ30 och Canon SX260 HS. TZ30 är nättare och elegantare, det står Leica på gluggen, den har mer stil. Canon SX260 däremot har visst något bättre bildkvalitet, är klumpigare och tråkigare, men litet billigare. Canon SX240 skiljer sig från den större modellen genom att den batterislukande GPS'en tagits bort, en fördel kanske att slippa ta med extra batterier. Så min slutsats blir, kolla på Canon SX240 HS.

P.S: Bildkvaliteten räcker långt med dessa uppräknade resezoomar, men du nämnde inledningsvis i ditt första inlägg själv tre kameror som har en större sensor och därmed bättre bildkvalitet. Nu är Olympus XZ-1 ändå ganska billig av dessa tre, dock är den klart sämst av alla uppräknade på att filma med. Bildmässigt är den i absolut topp.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Är mitt uppe i research angående kompaktkamera till sambon. Tre modeller har ringats in;

Nikon Coolpix S9300. 2.995 kr
Canon PowerShot SX 260 HS. 3.490 kr (alt SX 240 HS. 2.995 kr)
Sony Cybershot DSC-HX9V. 2.995 kr
Är GPS nödvändigt? En sådan inverkar menligt på batteritiden. SX240 saknar GPS.
En annan men liten "resezoom" är Olympus SZ-31MR, ingen GPS på den heller.

Ingen av de här kamerorna har väl så där lysande bildkvalitet, eftersom det är små sensorer, klena blixtar, samt små objektiv med mycket zoom. Men de duger väl så bra till vägg-TVn, utskrifter på A3, samt till PC-skärmen. Jämför med den tidigare kameran, vad skulle ni vilja ha bättre denna gång? Kanske räcker det?
 

Leaflet

Aktiv medlem
Är GPS nödvändigt? En sådan inverkar menligt på batteritiden. SX240 saknar GPS.
En annan men liten "resezoom" är Olympus SZ-31MR, ingen GPS på den heller.

Ingen av de här kamerorna har väl så där lysande bildkvalitet, eftersom det är små sensorer, klena blixtar, samt små objektiv med mycket zoom. Men de duger väl så bra till vägg-TVn, utskrifter på A3, samt till PC-skärmen. Jämför med den tidigare kameran, vad skulle ni vilja ha bättre denna gång? Kanske räcker det?
Tja, jag är som sagt ambivalent. GPS är inget krav. Jag kollade lhär för att få lite ingångsvärden..

http://www.dpreview.com/reviews/q311travelzoomgrouptest

Iofs S9100 och Canons 230 men ändå.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det har du rätt i, det är snårigt på kompaktmarknaden.
Försök då bena ut behoven, och ställ upp kraven därefter.
Att börja i andra ändan, med att kika på olika modeller, det blir man bara snurrig av.

Val av resezoomar

Nu är visserligen testet gammalt så många av dessa fjolårsmodeller har blivit ersatta med nya. Ändå så tar testet upp en del avgörande faktorer, om det nu är den här typen av kamera man kommit fram till att man vill ha.

Om vi istället snabbspolar ett år framåt, så skulle jag idag välja mellan Panasonic TZ30 och Canon SX260 HS. TZ30 är nättare och elegantare, det står Leica på gluggen, den har mer stil. Canon SX260 däremot har visst något bättre bildkvalitet, är klumpigare och tråkigare, men litet billigare. Canon SX240 skiljer sig från den större modellen genom att den batterislukande GPS'en tagits bort, en fördel kanske att slippa ta med extra batterier. Så min slutsats blir, kolla på Canon SX240 HS.

P.S: Bildkvaliteten räcker långt med dessa uppräknade resezoomar, men du nämnde inledningsvis i ditt första inlägg själv tre kameror som har en större sensor och därmed bättre bildkvalitet. Nu är Olympus XZ-1 ändå ganska billig av dessa tre, dock är den klart sämst av alla uppräknade på att filma med. Bildmässigt är den i absolut topp.
Det hela är egentligen ganska enkelt; Jag vill ha en ersättare till min nuvara kamera (den enda jag äger) och det är en mobil, SE k810 i. De modeller som räknas upp här lär ju slå den på fingrarna med hästlängder !!! Vad jag skall använda kameran till är att fotografera på resande fot. Om den har god optisk kvalité och någorlunda ljusstark och att den inte förvränger bilden störande mycket samt har inbyggd zoom så är jag nöjd. GPS är på intet sätt viktigt för mig, jag är mer intresserad av att kunna ta så många bilder som möjligt på en laddning, samt att den är smidig att ta med sig...
 

Knight Palm

Aktiv medlem
med att fotografera på resande fot

Det hela är egentligen ganska enkelt; Jag vill ha en ersättare till min nuvara kamera (den enda jag äger) och det är en mobil, SE k810 i. De modeller som räknas upp här lär ju slå den på fingrarna med hästlängder !!! Vad jag skall använda kameran till är att fotografera på resande fot. Om den har god optisk kvalité och någorlunda ljusstark och att den inte förvränger bilden störande mycket samt har inbyggd zoom så är jag nöjd. GPS är på intet sätt viktigt för mig, jag är mer intresserad av att kunna ta så många bilder som möjligt på en laddning, samt att den är smidig att ta med sig...
• Du har idag en kamera av fabrikatet SE.
Varför inte köra vidare på Sony i så fall?
• På resande fot. Hyfsat liten, samt med lite zoommöjlighet.
Rese-zoom kamera?
• God optisk kvalité. Någon ur gruppen "bäst bildkvalitet", se tabellen nedan.
• Sen bjuder jag på några dagens jokrar:
Panasonic FT4, & FZ150, samt Nikon CoolPix 310

Källkod:
Robusta modeller:
Panasonic FT4 GPS     3690kr

Andra intressanta kameror:
Panasonic Lumix FZ150 4490kr
Panasonic TZ30 GPS    3490kr
Nikon CoolPix P310    2790kr

Bäst bildkvalitet:
Fujifilm FinePix X10  4990kr
Canon G12             4790kr
Canon S100            4290kr
Nikon P7100           3990kr
Panasonic DMC-LX5     3790kr
Olympus XZ-1          3290kr
 

Knight Palm

Aktiv medlem
1/2.3" eller 1/1.63" storleken har en viss betydelse

Är mitt uppe i research angående kompaktkamera till sambon. Tre modeller har ringats in;

Nikon Coolpix S9300. 2.995 kr
Canon PowerShot SX 260 HS. 3.490 kr (alt SX 240 HS. 2.995 kr)
Sony Cybershot DSC-HX9V. 2.995 kr

Sonykameran har fått EISA utmärkelse och har många goda omdömen.

Ambivalensen är total......:(
Tja, jag är som sagt ambivalent. GPS är inget krav. Jag kollade lhär för att få lite ingångsvärden..

http://www.dpreview.com/reviews/q311travelzoomgrouptest

Iofs S9100 och Canons 230 men ändå.
Eftersom jag inte vet vilka krav sambon har, utgår jag från att dels skall kameran vara något så när liten (1/2.3" sensor), dels ska den leverera god bildkvalitet under olika ljusförutsättningar (1/1.7" sensor eller större).

• Antingen Nikon CoolPix P310 vit eller Olympus XZ-1 silver

• Men vill ni ha en större kamera, varför då inte uppdateringen av modellen Sony Cybershot DSC-HX10V eftersom du själv var inne på den modellen.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Eftersom jag inte vet vilka krav sambon har, utgår jag från att dels skall kameran vara något så när liten (1/2.3" sensor), dels ska den leverera god bildkvalitet under olika ljusförutsättningar (1/1.7" sensor eller större).

• Antingen Nikon CoolPix P310 vit eller Olympus XZ-1 silver

• Men vill ni ha en större kamera, varför då inte uppdateringen av modellen Sony Cybershot DSC-HX10V eftersom du själv var inne på den modellen.
Förvirringen är total, men det lutar nog åt en Canon S100,Canon S95 eller en Fujifilm FinePix X10
 

Leaflet

Aktiv medlem
Men vill ni ha en större kamera, varför då inte uppdateringen av modellen Sony Cybershot DSC-HX10V eftersom du själv var inne på den modellen.
Jorå, sambons krav är smidighet och givetvis bra bilder. Och en sak till, enkelhet. Hon är fullständigt ointresserad av tekniken och behöver eg inte möjlighet till manuella intällningar.

Hade inte koll på att det kommit en uppdaterad Sony. Ska kolla på den.Tack för tipset!
 
ANNONS