Annons

Pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)

afropavo

Aktiv medlem
Hur mycket pixlar behöver man egentligen för att få en fotografiskt bra bild? Räcker 2.5 M-pixlar?
Kan man publicera den i en tidning?
Hur stort kan man förstora den, förutsatt att skärpan är god?
 

Ingo

Aktiv medlem
Hmm... Man brukar räkna "god" tryckupplösning som 300 dpi (dots per inch/"pixlar" per tum). Med denna upplösning kan en skrivare framställa utskrifter med "fotokvalité". Beroende på hur stora krav man har kan 250 dpi räcka... Hur det ligger till med dagstidningar vet jag inte, men där borde upplösningskraven vara lite lägre (Kolla med berörd tidning så blir det lättare...)

Räknar man lite grovt på problemet borde 2.5 Mp räcka till 10x15 kort, och möjligtvis 13x18 och 15x20 beroende på hur stora krav man har...

/Ingo
 

afropavo

Aktiv medlem
ja kravet är väl att man med blotta ögat inte kan se några taggiga konturer etc i motivet. Att det är en bild som man inte direkt stör sig på kvaliteten.
 

mrsandin

Aktiv medlem
Fuji:s digitala Frontier labb vill ha bildfiler på 300dpi/tum eller mer. Jag brukar ta fram mina kopior med en epson stylus photo i 300dpi och det blir perfekt. likaså när jag kör dem på labbet i 300dpi! klockrent!

2,1 Megapixel ger alltså bilder i fotografisk kvalitet upp till 10x15 dvs normala kort.. vill du ha större fotografier får du nog uppgradera till en 3,3 MP kamera
 

Torbjörn A

Aktiv medlem
Digitalkamera 3:4

En digitalkamera med 2,1 Megapixlar har ofta(st?) en matris om 1200 x 1600 pixlar. Dvs bilden har förhållandet 3:4 och inte 2:3 som en vanlig 135-film.
Långsidan i en bild från digitalkamera har alltså 1600 pixlar vilket räcker till en bild med ca 5,3 tum = ca 13,5 cm i upplösningen 300 dpi. En 15 cm bild på 1600 pixlar = 270 dpi
Jag håller helt med övriga att man vid direkt jämförelse klart ser skillnad mellan bilder gjorda med 250 respektive 300 dpi (gjorde ett par test hos min lokala fotohandlares Fuji Frontierlab). Skillnaden mellan 270 och 300 lär dock vara liten.
Tänk dock på att en 2,1 Mpixelkamera inte ger utrymme för större bildbeskärning om man är ute efter 300 dpi på utprintade bilder.
 

skelett

Aktiv medlem
Jag är lite snällig på den här punkten. Tycker det hänger mycket mer på skrivaren än på bildfilen. Skriver jag ut en bild på exampelvis en HP laserfärgskrivare som ska palla 300dpi blir det fult vad man än gör. Sublimeringsskrivare är det enda som duger (4000 dpi) och då tar en bildfil flera hundra mb. Då blir ögat nöjd.
 

mrsandin

Aktiv medlem
En färglaser är för det första inte tänkt att användas för att skapa fotografier, dess uppgift är att producera dokument i färg. Det som avgör kvaliteten har mycket med pappret att göra, använder jag dåligt fotopapper i min Epson stylys photo så blir resultatet hemskt, men med rätt papper lovar jag dig att du ser inte på normalt betraktningsavstånd om bilden kommer från fotolabbet eller om jag printat den, å det är en bildfil som är på 300dpi/tum. Att sublimeringsskrivare är det enda som duger anser jag vara fel...
 

berga

Aktiv medlem
skelett skrev:
Sublimeringsskrivare är det enda som duger (4000 dpi) och då tar en bildfil flera hundra mb. Då blir ögat nöjd.
Var är det för fel på Lambakopior?

Skämt och sidor, bläckstråleutskrifter är idag så bra att de på "normal" betraktningsavstånd är jämförbara med fotografier och tryck.

Min pappa som är en gammal grafiker är överlycklig över sin HP900-serie skrivare och mycket nöjd med resultatet. Det skulle han inte vara om den var dålig.
 
ANNONS