Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Canon EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Bergman

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Är ny både på forumet och som "fotograf". Med andra ord en glad amatör.

Är på jakt efter en blixt till min Canon EOS 1000D. Jag kommer i stort sett endast att använda blixten i mindre rum, t ex under middagar och för porträttbilder etc.

Budget ligger på ca 2000 kr så antingen en billig ny eller bättre begagnad.


Jag har tittat på:
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=DAF42C

Något dyrare men ändå intressant är:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372280


Vad rekomenderar ni?



Vet inte om det spelar någon roll men just nu kör jag enbart med ett Sigma 18-200 3,5 -6,3

Appropå det, om ni kan tipsa om ett bra vidvinkelobjektiv så är även det välkommet. Prisklass ca 4000 kr, behov, personbiler inomhus i trånga rum samt miljö/horisontbilder utomhus...


Tack på förhand, Jonas
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag har alltid använt orginal blixtar så jag vet inget om Dörr och Sigma m.fl.

Jag skulle leta efter en begagnad 430EX, gärna en 430II. Som budget alternativ kan du titta på en beg 420EX.
 

and30ers

Aktiv medlem
Samma här, ingen erfarenhet av Dörr, Sigma etc. men väl 430EX som är en bra blixt och går att hitta beg runt 1500-2000kr men man måste vara snabb att hugga när annonserna kommer ut. Bevaka FS och Blocket.

Din andra fråga - kan du definera vidvinkel i mm brännvidd? Vidare än de 18mm du har eller samma fast ljusstarkare?
 

dcarlbom

Aktiv medlem
Mina fem öre

Jag har kört min 430EX i flera år och den har hängt med trots kamerabyte, så precis som nämnts ovan skulle jag försöka hugga på en sådan när de dyker upp på begagnatmarknaden.

Saknas tyvärr också erfarenhet av både Dörr och Sigmas diton, men om du köper dem, säkerställ så att du har manuella inställningar på dem, om du någon gång i framtiden vill börja laborera mer med blixtljuset.
 

Jonas Bergman

Avslutat medlemskap
Oj då, här rasslar det till med svar! Det verkar som 430EX/II är vad man skall fokusera på...
Och att det går fort på Blocket, det har jag märkt. Har varit för sent ute på de 3 jag har ringt på hittils.




Din andra fråga - kan du definera vidvinkel i mm brännvidd? Vidare än de 18mm du har eller samma fast ljusstarkare?
Jag vet inte riktigt. Problemet är nog att jag har aldrig prövat vidvinkel. Känner ingen som har ett. Får väl gå in i en affät och testa där. Jag vet bara att det är frustrerande att inte få in fler personer på bilderna ;)
Men har jag förstått det hela rätt om mindre antal mm = vidare vinkel?
Och vad är fördelen med att objektivet är fast? Bättre ljusstyrka?
 

Jonas Bergman

Avslutat medlemskap
Jonas:
jag köpte denna Sigma EF-530 till min 1000D och den duger. Nackdelen är att du inte kan styra blixten från kameran eftersom det inte är en Canonblixt men annars så går de bra ihop.

http://www.netonnet.se/art/foto/blixt-filter-och-objektiv/blixt/blixt-canon/Sigma-EF-530DGSTCanon(112365,4574)
Jag har tittat lite på den blixten. Men vad menar du mer exakt att man inte kan styra blixten via kamerahuset. Alltså är det en "omständig" begränsning? Vilka inställningar är det man vill göra utöver att ändra styrkan?

Jag är som sagt en amatör :)


mvh Jonas
 

J_nne

Aktiv medlem
Det finns lite inställningar under 'Blixtstyrning' -> 'Funktionsinställningar extern blixt' i kameran som man inte kommer åt. Jag upplever inte det som någon begränsning (jag har ju inte kommit åt dom).
Annars så funkar den alldeles utmärkt för de pengarna.
Blixte känner av kamerans brännvidd mellan 24 - 105 och ställer in sig därefter och med inbyggt filter så klarar den brännvidden 17 mm.

Jag skulle kalla den prisvärd för en nybörjare som jag.

Här är en bild jag tog ikväll med blixten riktat mot taket.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1901719.htm
 
Senast ändrad:

Jonas Bergman

Avslutat medlemskap
Fin bild!

Men en sista fråga då. Om blixten känner av vart man är mellan 24 - 105, vad händer om man är bortanför det (105)? Jag kör ju med 18-200... Eller har jag helt missuppfattat det här?


mvh Jonas
 

and30ers

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt. Problemet är nog att jag har aldrig prövat vidvinkel. Känner ingen som har ett. Får väl gå in i en affät och testa där. Jag vet bara att det är frustrerande att inte få in fler personer på bilderna ;)
Men har jag förstått det hela rätt om mindre antal mm = vidare vinkel?
Och vad är fördelen med att objektivet är fast? Bättre ljusstyrka?
Ditt 18-200 är vidast på 18mm. Testa, vill du se mer av omgivningen är det mer vidvinkel du vill ha. 18mm (=29mm på FF) är inte speciellt vidvinkligt. Din långzoomare ger f/3.5 fullt öppen, helt ok. Däremot tecknare den inte så rakt, bilden blir tunnformig.

Det finns få bra/ljusstarka/skarpa/prisvärda fasta vidvinkelobjektiv.
Det finns flera bra vidvinkelzoomar att välja bland.

#1 Tokina AT-X 11-16mm f/2.8 Pro DX är över-överlägst bäst.
#2 Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 är näst bäst.
#3 Sigma 10-20mm f/3.5 DC HSM kommer trea.
#4 Alla andra
 

and30ers

Aktiv medlem
Om blixten känner av vart man är mellan 24 - 105, vad händer om man är bortanför det (105)? Jag kör ju med 18-200... Eller har jag helt missuppfattat det här?
Det går bra, blixten lyser bredare än vad du behöver när du använder brännvidder över 105mm. Ljus går lite till spillo men det spelar ingen roll, ditt motiv blir ju belyst.
 

J_nne

Aktiv medlem
Det går bra, blixten lyser bredare än vad du behöver när du använder brännvidder över 105mm. Ljus går lite till spillo men det spelar ingen roll, ditt motiv blir ju belyst.
Har faktiskt också funderat lite i de banorna, vips så fick man svar på det också. (om nu räckvidden räcker till)
 

Jonas Bergman

Avslutat medlemskap
Ännu en fråga som har uppkommit. Sigma 530 har ju en slavfunktion, styrs den av kamerans blixt (Canon EOS 1000D) eller måste man köpa till något tillbehör?
 

and30ers

Aktiv medlem
Ännu en fråga som har uppkommit. Sigma 530 har ju en slavfunktion, styrs den av kamerans blixt (Canon EOS 1000D) eller måste man köpa till något tillbehör?
Tror inte inbyggda blixten i 1000D kan styra någonting (via ir eller radio). En Masterblixt måste sitta i kamerans blixtsko. En 580EX kan vara båda master och slav. 430EX kan bara vara slav. Sigma EF-530 DG Super verkar kunna vara både master och slav tillsammans med ytterligare en sigmablixt, men om den kan vara master till en Canonblixt eller vara slav under en Canonblixt vet jag inte. Ej heller om du missar någon ljusmätnings/doserings feature (E-TTL etc.).
 
ANNONS