Annons

Varför så krångligt med självporträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Problemet är ju om man vid självporträtt, som ofta vid "vanliga porträtt", vill använda kort skärpedjup. Oavsett vilka elektroniska eller mekaniska lösningar man använder. Inte lätt att se till att fokuspunkten hamnar på det närmaste ögat....
 

gogreen

Aktiv medlem
Observera att jag som trådskapare INTE vill ha en massa tips om hur man kan ta egna självporträtt.

Utan jag vill veta varför kameratillverkare inte kan/vill lägga in en funktion i kameran så att man slipper alla krångliga och tidsödande moment som ändå aldrig blir riktigt bra.

Hittills är det bara Jonas som har gett ett bra svar. Hans svar innebär att det tydligen är vissa kameramärken (Pentax) som har en sådan av mig efterfrågad funktion.

Då undrar jag, varför har inte Canon det?

Har Nikon det?

Vilka kamerafabrikat har det, och varför har inte en sådan stor kameratillverkare som Canon det? Eller har Canon det på vissa av sina kameramodeller, men inte alla?
Svaret är mycket enkelt, dom vill att man skall köpa en fjärrutlösare.

Med den funkar det antagligen mycket bättre också eftersom man kan fokusera och sedan knäppa i realtid och slipper springa fram och tillbaks.

Men jag håller med dig, visste vore det önskvärt med en sådan funktion i kameran.
 

dcarlbom

Aktiv medlem
Den enklaste lösningen jag testat, via inspiration från bland annat Flickr, är att helt enkelt ställa upp ett stativ där man själv förväntas stå. Fokusera på detta, och ställ sedan om till manuell fokus.

Detta är ju då självklart om man saknar fjärrutlösare.
 
ANNONS