Annons

Trådlös triggning till udda blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Med nyupptaget intresse och ny utrustning (EOS 450D och en Speedlite 430EX II) så har jag börjat titta på om jag kan återanvända något från den gamla analoga utrustningen.

Jag har två äldre blixtar, en Minolta 3500xi samt en 5400HS med manuella inställningsmöjligheter i sex lägen. Borde jag inte kunna använda den senare som extern blixt med någon radiotrigger? Har läst en del trådar om "Cactus V4" med Hot Shoe-adapter. Kan det fungera? Vad finns det för alternativ om man vill använda originalblixten (430EX) på kameran och Minoltablixten externt? Finns det någon sändare som tillåter att man har originalblixten på samtidigt? Hoppas det är en begriplig förklaring. Alla tips är välkommna.

Frugan har en "frisör och skönhetssalong" så tanken är att kunna ta lite "före och efter-bilder" för webbsidan. Därmed har jag ju tid och tillgång till lokalen för att öva och testa utrustning och inställningar i massor innan det blir skarpt.
 

dcarlbom

Aktiv medlem
En Cactus V4 bör fungera utan problem även för de lite äldre blixtarna så där behöver du inte vara orolig.

Jag tror dock att det kan bli svårt att använda din Speedlite på kameran samtidigt som du kör en Cactus-lösning dock.

Alternativet är att du köper ytterligare en mottagare löst bara och kör med båda blixtarna off-camera vilket borde kunna resultera i en riktigt kreativ ljussättning.
 

Drogen

Aktiv medlem
Jo, det är väl ingen större vits med att slå en blixt rakt på vid den typen av fotografering. Tack för tipset. Med två mottagare, två stativ och paraply/softboxar så borde jag komma en bra bit. Lokalen har dessutom två stora fönster mot söder så när vädergudarna är med oss finns det gott om naturligt ljus. Kanske en reflexskärm och en... och... det finns ju så mycket kul att experimentera med :)
 

bengt-re

Aktiv medlem
Två mottagare, en 580 EXII och en gammal manuell "udda" blixt fungerar utmärkt. Cactus V4 och köp två kompletta så kan du använda samma blixtar med två olika hus om man vill. Smidigt och billigt.
 
ANNONS