Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

FlyerOne

Aktiv medlem
Enligt uppgift "från vanligen välunderrättad källa" så kommer Sonys spegellösa kameror att lanseras om någon dag.

Ett annat rykte förtäljer att lanseringen kommer att ske i slutet av april och att kamerorna kommer att finnas i butikerna i slutet av maj.

Man har förväntningar på att Sonys NEX-modeller kommer att vara bättre än de hittillsvarande EVIL-kamerorna från Panasonic, Olympus och Samsung i åtminstone några avseenden.

Sony ska tydligen börja med två enklare modeller, och en tredje mer avancerad ska följa senare under året. Man kan väl gissa att det är först då som det kommer Zeiss-objektiv till detta system. Zeiss-gluggarna kommer givetvis att ha autofokus, autoexponering etc., vilket ju Sonys Alpha-system hittills varit ensamt om.

Man kan också vara tämligen säker på att det också kommer adaptrar för att kunna använda objektiv från Sonys hittillsvarande Alpha-system på dessa nya "fickvänliga" kameror.


Länk till de (tämligen magra) officiella uppgifter som finns just nu (2010-04-17):
http://www.sony.se/hub/dslr/2
 
Senast ändrad:

Fogel70

Aktiv medlem
Det är det jag menar...aps-c sensor fast inte med utbytbara objejktiv...utan ett med 3-4 gånger zoom med lite makro-möjligheter...
Problemet är att zoomoptiken blir väldigt stor (eller väldigt ljussvag så att fördelen med större sensor elimineras) på en sån kamera. Då är det en väldigt stor fördel att objektivet kan bytas ut mot ett mycket minde med fast brännvidd.
 

PierreS

Aktiv medlem
Problemet är att zoomoptiken blir väldigt stor (eller väldigt ljussvag så att fördelen med större sensor elimineras) på en sån kamera. Då är det en väldigt stor fördel att objektivet kan bytas ut mot ett mycket minde med fast brännvidd.
Du har nog en poäng där tyvärr. Det finns ju en orsak till att de inte satsat på det tidigare. Men man kan ju alltid önska...
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det är inte helt sant att zoomen blir "jättestor" - men visst blir den stor i förhållande till kamerahuset...

Det 16-80 F/2.8-3.5 som deras patent till systemet behandlar har en ytterdiameter på ca 85mm och en längd på [min, max zoom] 130mm, 180mm vilket med moderna mått mätt nog kan sägas vara väldigt kompakt. Med zoomen max indragen blir systemet obetydligt större än vissa superzoomar med kompaktsensor - Och F/2.8 på APS ger samma ljuskänslighet som om en Canon G11 med F/0.9 som maxbländare...

Men jag skulle gissa att en normalzoom på ca 18-55 blir först ut (jag har inte sett några patentansökningar på detta), och den kommer antagligen bli ca en cm större än oly/pana's motsvarighet (14-45) i både diameter och längd.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det verkar som att Sony i sista sekunden beslutat sig för att senarelägga lanseringen, så det blir till att vänta lite till.


Citerar ett inlägg på Dyxum:

"sorry guys

i dont understand
two weeks ago i heard it from sony europe
one week later , that is one week ago , we had a sony demo day here in the netherlands
at this day , someone from sony netherlands say`s also 18 april
and he say that to more than twenty people
a view of dutch dyxum members where there to , and heard it also

http://www.dyxum.com/dforum/sonys-evil-gui-revealed-a-bit-in-cp_topic60110_page12.html

so for my , its one big mystery
but from this day i shall be very detached , if i heard something
but iàm one of all dyxum-members , i want tot see new camera`s , and specially , the new A7XX

best wishes
gustav "
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det kom faktiskt lite ny information den 18 april. Det var en lätt uppdatering av Sonys videofilm som jag länkat till ovan.
Siten som tipsade om detta (Alpha Rumour) skriver:
"Now we see the real shape of the camera!"

Länk till den nya videofilmen på Sony Japans hemsida:
http://www.sony.jp/dslr/info2/20100222.html

Den biblioteksdator jag använder vill dock inte visa filmen för mig... :-(

Kan någon annan se den?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Senaste datum för lansering av Sony NEX3 och NEX5 är tisdag 11 maj. Ifall de nu faktiskt kommer att kallas för detta - ingen utanför Sony vet ännu helt säkert. Har sett t.ex. "Sony Alpha GP", fast det sägs bara vara ett kodnamn.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Vad kan de nu vänta på att hitta den "perfekta" lösningen på? ;)
Kanske på att tekniken för EVF (Electronic ViewFinder) ska bli tillräckligt bra? :)

Det ryktas nämligen om att det kommer att finnas OPTISKA sökare till NEX-kamerorna, à là Leica tydligen. Sony har ju upprepade gånger sagt att EVF:erna ännu inte är tillräckligt bra för att användas i systemkameror.

Ifall ryktet stämmer och det kommer optiska sökare, så kommer i alla fall jag att jubla (är helt enig med Sony i detta avseende).
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Nex konceptet är riktigt spännande, tänk vad underbart att äntligen få systemkamerakvalitet i en kompaktare kamera!

Nu hoppas jag bara på FF sensor i en spegellös kamera, hoppas bara det hinner komma i tid innan min D3 är avskriven om 3 år :D

Jag ska aldrig sätta bildkvalite i första rummet igen, from nu är det bara så liiiiten som möjligt som gäller. Är så jädrans trött på att släpa runt på D3:an! Den dödar min kreativitet totalt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Definitivt! Arean är av storleksordningen 10 ggr större (ska räkna ut detta mera exakt vid något tillfälle när jag råkar vara sysslolös).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det tycks som att Sony kommer att presentera någonting tisdagen den 4 maj i Storbritannien. Vi får väl se ifall det kommer att gälla NEX-kamerorna.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Imorgon... ;)

Riktigt sugen på NEX3 + 16mm/2.8 måste jag erkänna.. Mmm... Om priserna nu ligger under Olympus EPL1 som ryktena har sagt dvs..
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ja, det senaste ryktet säger 11 maj, som sagt. Vi får väl se om datum stämmer den här gången. Det har ju skjutits upp flera gånger tidigare. Det börjar nästa likna de där religiösa rörelserna som ständigt kommer med nya datum om jordens undergång. De har ju ägnat sig åt detta under flera hundra år, så vi får väl hoppas att Sony är något snabbare än de är ...
 
ANNONS