Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plagiat eller slump?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusBerg

Aktiv medlem
Om man tar en idé och gör den bättre (i detta fall bättre vinkel och bättre färger) så är det enbart bra.

Med tanke på hur många bilder som tas så vore det ett underverk om inte samma motiv fotograferades på liknande sätt.

Med tanke på hur vi utvecklas som människor och som fotografer så vore det dumt att inte härma.

Att kräva att att bli omnämnd som inspirationskälla är bara uttryck för ett fånigt bekräftelsebehov.
 

iSolen.se

Guest
Om man tar en idé och gör den bättre (i detta fall bättre vinkel och bättre färger) så är det enbart bra.

Med tanke på hur många bilder som tas så vore det ett underverk om inte samma motiv fotograferades på liknande sätt.

Med tanke på hur vi utvecklas som människor och som fotografer så vore det dumt att inte härma.

Att kräva att att bli omnämnd som inspirationskälla är bara uttryck för ett fånigt bekräftelsebehov.
Det kan också handla on respekt och erkännande.

Är plagiat ok? i alla sammanhang tycker du? Hur lik får en bild vara?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tror inte det är slump, det verkar för osannolikt.
Som sagt: slump har inget med sannolikhet att göra.

Det är slumpen som t ex avgör vilken siffra det blir när du slår med tärning. Om du har slagit tre sexor i rad är det fortfarande slumpen som avgör om det ska bli en fjärde sexa. Att sannolikheten talar emot fyra sexor i rad spelar ingen roll.
 

eskil23

Aktiv medlem
Är plagiat ok? i alla sammanhang tycker du? Hur lik får en bild vara?
Plagiat är den uppriktigaste formen av smicker. ;-)

Och ja, jag anser att plagiat är ok med två undantag. Det första är när det är den skapande processen och inte resultatet som är det viktiga. Det är därför som plagiat är förbjudet i skolsammanhang. Det är för att säkerställa den pedagogiska processen, inte för att skydda skaparens immateriella rättigheter. Det andra fallet när plagiat inte är ok är när det föreligger mönsterskydd.
 

iSolen.se

Guest
Plagiat är den uppriktigaste formen av smicker. ;-)

Och ja, jag anser att plagiat är ok med två undantag. Det första är när det är den skapande processen och inte resultatet som är det viktiga. Det är därför som plagiat är förbjudet i skolsammanhang. Det är för att säkerställa den pedagogiska processen, inte för att skydda skaparens immateriella rättigheter. Det andra fallet när plagiat inte är ok är när det föreligger mönsterskydd.
Vanlig upphovsrätt då? Vad tycker du om den?
 

iSolen.se

Guest
Om ni skulle göra ett projekt där man fotar en viss byggnad under lång tid och många tillfällen, skulle inte ni googla på den byggnaden / motivet , åtminstone som research?
 

alf109

Aktiv medlem
Vanlig upphovsrätt då? Vad tycker du om den?
Man kan givetvis tycka vad man vill om att det tas mer eller mindre identiska bilder av samma motiv. Men hur skulle det se ut om man inte fick göra det? Man behöver ju bara titta runt lite här på FS för att hitta mängder av ungefär likadana bilder, en del kanske härmade andra för att det är en naturlig bild att ta om man råkar befinna sig på platsen. Blir lite konstigt om man som fotograf börjar inmuta världen kanske? Man kan ju aldrig äga motivet, bara sin egen bild av det och så måste det nog vara annars hamnar vi i väldigt konstiga och svåra gränsdragningsfrågor.
 

PMD

Aktiv medlem
I en del länder täcker upphovsrätten byggnader, så man får inte publicera fotografier av byggnader utan upphovsmannens tillstånd. (Jag antar att det är arkitekten i första hand, men upphovsrätten kan nog ha överlåtits till byggnadens ägare).
 

eskil23

Aktiv medlem
Vanlig upphovsrätt då? Vad tycker du om den?
Det är skillnad på om någon tycker att du har en bra idé och går och gör lika dant, eller om någon tycker att du har en bra idé och inte bryr sig om att försöka göra det bättre själv utan bara tar din bild rakt av. Idéer skyddas inte av upphovsrätt. I vissa fall kan man skydda idéer med patent, men inte i det här fallet.
 

iSolen.se

Guest
Den är väl inte aktuell i det här fallet? Eller snarare: det handlar väl inte om ett upphovsrättsbrott?
Nej, tanken var att om en person tycker det ok att använda andras bilder (tex på websidor och bloggar), är det nog också enligt denne, moraliskt helt ok att plagiera hur som helst och använda i eget namn.
 

Imonfire

Aktiv medlem
acceptera och gå vidare! mitt tips är att se det som en motivation att du har influerat någon att knäppa och montera sin bild, ungefär som med musik, många låtar är skrivna på samma ackord, men det är inte plagiat för den skull! Så var stolt istället att du har varit inspirationskälla för någon!
 

iSolen.se

Guest
Det är skillnad på om någon tycker att du har en bra idé och går och gör lika dant, eller om någon tycker att du har en bra idé och inte bryr sig om att försöka göra det bättre själv utan bara tar din bild rakt av. Idéer skyddas inte av upphovsrätt. I vissa fall kan man skydda idéer med patent, men inte i det här fallet.
Det är precis det jag skrivit om i tråden, att kopiera en idé tycker jag är ok om den nya bilden inte bara är ett exakt plagiat utan spinner vidare eller är annorlunda på något avgörande sätt, inte bara kopiera raktuppockner utan eget tänkande på samma sätt som orginalet.

Det handlar inte om upphovsrätt, det är en annan diskussion.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Men har han gjort den så mkt bättre. Din bild är väl "bara" en bild. Jag tycker alltså han gjort en bättre "kopia" av din redan mycket fina bild.
Ulf hade visst en plan, hyrt in sig på ett hotell, behövde alltså ett intressant höghus med stora fönster som man kunde se rakt in, dvs antagligen inte en hyreslägenhet utan en som denna en kontorsbyggnad. Han behövde även ett hotell mittemot som också var högt upp och begärde alltså högsta våningen för bästa vinkel. Bodde där flera dagar på plats, flera dagars jobb hemma. Filmat, har en berättelse, superhögupplöst genom att göra en montage där jag fotograferat med tele fönster efter fönster där de bästa fönstrena gjorts ett montage på.
Ditt är en snapshot på en enda exponering, dvs lyckoträff där inget regisserande har gjort, eller klippts ihop.

/stefan
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Jag betvivlar ärlig talat att någon av er är först med denna idé... vill minnas att jag sett liknande bilder många gånger.
 

iSolen.se

Guest
acceptera och gå vidare! mitt tips är att se det som en motivation att du har influerat någon att knäppa och montera sin bild, ungefär som med musik, många låtar är skrivna på samma ackord, men det är inte plagiat för den skull! Så var stolt istället att du har varit inspirationskälla för någon!
Jo det är så det kommer bli, jag kan inte göra så mycket. Fotografen verkar inte speciellt förvånad över likheten och plagiat hur tråkigt det är än kan man egentligen inte rå på.

Jag får väl lära mig och, vem vet, en dag kanske jag väljer att plagiera någon annans bilder för att göra en "egen" utställning,
 
ANNONS