Annons

ny dator vad är viktigast?

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Jag har försökt förstå vilka processorer som är bäst och antar att intel i7-4770 är en av de kraftfullaste för anständiga pengar. Specifikationen nedan kostar ca 8000 kr på netonnet och är vad jag kan tänka mig om jag verkligen får en prestanda som är fully tillräcklig (med marginal) för bildbehandling (elements) HD-video visning och enkel redigering. SSD-disk är ju bra men främst för snabb uppstart vilket inte är så viktigt på min stationära dator som startas en gång per dygn. 8 GB RAM känns rimligt då jag har 2 GB idag. Kan tillägga att jag skall överge Ubuntu för att återgå till windows och då blir det väl 8:an antar jag.

Intel® Core™ i7-4770S
8GB RAM 1600MHz
1TB hårddisk
NVIDIA GTX650 1GB

Borde jag välja helt annan konfiguration för dessa pengar?
 

David F Stop

Aktiv medlem
Mer Ram

Jag har försökt förstå vilka processorer som är bäst och antar att intel i7-4770 är en av de kraftfullaste för anständiga pengar. Specifikationen nedan kostar ca 8000 kr på netonnet och är vad jag kan tänka mig om jag verkligen får en prestanda som är fully tillräcklig (med marginal) för bildbehandling (elements) HD-video visning och enkel redigering. SSD-disk är ju bra men främst för snabb uppstart vilket inte är så viktigt på min stationära dator som startas en gång per dygn. 8 GB RAM känns rimligt då jag har 2 GB idag. Kan tillägga att jag skall överge Ubuntu för att återgå till windows och då blir det väl 8:an antar jag.

Intel® Core™ i7-4770S
8GB RAM 1600MHz
1TB hårddisk
NVIDIA GTX650 1GB

Borde jag välja helt annan konfiguration för dessa pengar?
Jag har läst att för bildredigering behövs oftast inte någon grafikkort utöver den som finns på moderkortet. Det kanske behövs för video dock. Om det inte behövs för video och du har inte tänkt spelar Battlefield 4 kan du lägga pengarna på mer ram. 16 gb eller 32 gb.
 

reboot81

Aktiv medlem
Har bytt till SSD på både stationär och bärbar och det är utan tvekan det som gjort mest för prestandan, inte bara för uppstart av operativ och program, men även för allmänt pyssel. Operativsystem och program använder sig av hårddisken/SSD:n för lagring av temporära filer. Jag vill påstå att det är här SSD kommer till störst nytta, snabb skrivning/läsning av cache/temp-filer.
En ny dator blir bra mycket piggare med en SSD, om än en liten på 120GB för operativsystem, program och scratch/temp.

Din spec och budget ger utrymme för en SSD på 120GB.

Intel® Core™ i7-4770S 2300(kr)
8GB RAM 1600MHz 650
1TB hårddisk 450
asus z-87 1050
NVIDIA GTX650 1GB 850
låda 500
nätaggregat 600
win 8 850
Samsung 120GB 800

Senaste i7-processorerna har vad jag förstått skapliga grafikkretsar intregerade. Kanske bygga dator utan extra grafikkort till att börja med, och sedan se hur det fungerar med det inbyggda?
 

afe

Aktiv medlem
Jag skulle definitivt låta bygga en dator med mer RAM och SSD och skippa grafikkortet (om du inte ska redigera video).
 

djungel

Aktiv medlem
Bo. Jag håller fullständigt med dig om att din spec är bättre men jag kan och vill inte bygga själv. Väljer jag en dator med SSD från t.ex. netonet så får jag en massa annat onödigt med vilket gör att jag betalar 3-4000 kr extra för en SSD i praktiken och inte de 800 den egentligen kostar.

Grafikkort tror jag egentligen jag klarar mig utan. 16 GB RAM kan jag också tänka mig att lägga 800 kr extra på. Jag kommer aldrig att spela spel. Enkel elementsredigering och enkel videoredigering = klippa hop snuttar och lite till. Kommer att köra lite musikstudio också men då blir det extern ljudkort när det blir dax.

Finns gamla tiders datoraffärer kvar där man enkelt kunde få tillagt mer prestanda. Jag menar då bygge inom den aktuella kostnadsramen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Inet eller Komplett.
Du få tillgång till bra support om du vill skaffa mer. De vet vad som passar med vad.
Börja med att maila deras säljsupport o be om ett förslag på dator.
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Kolla upp vilken teknik ditt bildbehandlingprogram använder. Då får du reda på vad du ska lägga pengarna på. Själv använder jag Dark Table http://www.darktable.org/ till bildbehandling. Det använder tekniken OpenCL medan man redigerar bilderna. Det innebär att det är grafikkortet som jobbar. Då behövs ett grafikkort som är snabbt på just OpenCL. Och där är AMD:s Radeon-kort dubbelt så snabba per krona som Nvidia. http://compubench.com/compare.jsp När Dark Table sedan ska slutprocesa och spara bilden så är det ju processorn som jobbar. Men själv tycker jag det är viktigt att själva jobbet flyter i realtid. Jag vill inte behöva vänta på att ändringar jag gör ska visas på skärmen. Sedan kan jag vänta lite medan bilden slutprocessas och sparas.

Byggde själv en dator får ett par veckor sedan. Här kan du se vad jag valde och en liten förklaring till varför: http://www.magnus.burgsvik.se/2013/11/29/har-idag-pa-tva-fotografi-2/
 

afe

Aktiv medlem
TS använder Elements, och det har nog inte större nytta av grafikkortet än vad stora Photoshop har (än så länge).
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
TS använder Elements, och det har nog inte större nytta av grafikkortet än vad stora Photoshop har (än så länge).
OpenCL är inte ett bildbehandlingsprogram eller något sådant utan typ ett programmeringsspråk, en datorteknik. Så istället för att ni snillrikt spekulerar, helt utan kunskaper, så kan det vara dax att hjälpa den hjälpbehövande datorköparen med fakta. Att lura någon som vill ha rår är taskigt.

Mer om OpenCL kan läsas här https://en.wikipedia.org/wiki/OpenCL
 

afe

Aktiv medlem
Jag vet att PS kan dra viss nytta av OpenCL, men endast för några få filter än så länge. För de allra flesta gör det ingen nytta i praktiken (det finns massor av information om detta på nätet).

Intels inbyggda grafik har numer också stöd för OpenCL, om än inte lika snabbt som med ett dedicerat grafikkort förstås.

Jag tycker personligen att det är mer fel att ge råd att köpa något de flesta inte har någon nytta av vid faktiskt användning, men det är ju jag det :)

Ska tillägga att jag själv har ett AMD 7970, men det är inte för bildbehandlingens skull ...

Jag skulle också uppskatta om du försöker hålla en trevligare ton i forumet. Att kalla andra medlemmar för puckon är inte så trevligt och kan resultera i att inlägg raderas ;)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tja Magnus att kalla ngn för pucko samtidigt som man inte kan läsa innantill höjer knappast ditt förtroendekapital.
Har du använt MGE?
Jag har det i min CS6 svit.
Tyvärr ger det mig inte ett skit eftersom att jag har en i5-processor.

O det spelar ingen roll hur många grafikstandarder du än räknar upp. För som det tidigare skrivits i tråden så använder TSs program inget av dem.
 

SanneJ

Aktiv medlem
OK puckon. Nu är jag lite förbannad eftersom en enkel googling gav följande FAQ: "What features use the GPU and how do I troubleshoot GPU issues?" https://forums.adobe.com/message/4289204

Och där puckon stod att bl a läsa att:
"The Mercury Graphics Engine (MGE) represents features that use video card, or GPU, acceleration. In Photoshop CS6, this new engine delivers near-instant results when editing with key tools such as Liquify, Warp, Lighting Effects and the Oil Paint filter. The new MGE delivers unprecedented responsiveness for a fluid feel as you work.

MGE is new to Photoshop CS6, and uses both the OpenGL and OpenCL frameworks. It does not use the proprietary CUDA framework from nVidia."

Så sluta spekulera och ta reda på fakta innan ni kommer med era korkade och helt felaktiga "råd". Ni är väl Windows- eller Mac-användare...
Problemet här, förutom din tråkiga ton, är ju ett par stycken: det första är att precis som i påpekar i ditt eget inlägg så är vinsten av OpenCl+PS inte enormt stor om man inte använder vissa funktioner i PS, nummer två är ju att Intel har levererat stöd för OpenCl ända sen Ivybridge och om vi snackar processorn från första inlägget så sitter där en HDGraphics4600, en i sammanhanget ganska kapabel grafikkrets. Så nej det är du som har fel, ett dedikerat grafikkort behöver inte alls vara nödvändigt.
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Så nej det är du som har fel, ett dedikerat grafikkort behöver inte alls vara nödvändigt.
Nödvändigt... Frågan är ju vad en ska lägga pengarna på för att få en behaglig bildbehandlingsmiljö. Det kan vara bättre att köpa en billigare CPU och satsa på en bättre GPU.

Dessutom framgår av FAQ:et att Adobe låter allt fler funktioner använda OpenCL. Redan nu så är det mer än "några filter" som använder OpenCL. Så vill en vara lite framtidsinriktad så ska en redan nu tänka på OpenCL-prestanda.

Jag googlade på "Photoshop OpenCL" och hittade förutom FAQ:et även några skriverier och tester som behandlar Photoshop och OpenCL:
Allmänt:
http://www.tomshardware.com/reviews/photoshop-cs6-gimp-aftershot-pro,3208.html
Prestandatest:
http://www.tomshardware.com/reviews/photoshop-cs6-gimp-aftershot-pro,3208-13.html
Den senare berättar:
"Again, with no hardware-based support, Intel’s Core i5 puts in a remarkably fine showing, losing out only to our FX/Radeon HD 7970 configuration. But with GPU-based OpenGL enabled, we see performance increase by roughly 200% to 500%."
 

afe

Aktiv medlem
Det stämmer visserligen att Photoshop CC fått ett utökat stöd för OpenCL, men det hjälper ju inte TS som kör Photoshop Elements och det har såvitt jag kunnat hitta ett mycket sämre stöd för användning av GPU:n (om ens något).

Dina 200-500% gäller väl för övrigt jämfört med om man kör helt utan GPU, och med 4770 finns där ju en GPU som går att använda :)
 

SanneJ

Aktiv medlem
Nödvändigt... Frågan är ju vad en ska lägga pengarna på för att få en behaglig bildbehandlingsmiljö. Det kan vara bättre att köpa en billigare CPU och satsa på en bättre GPU.

Dessutom framgår av FAQ:et att Adobe låter allt fler funktioner använda OpenCL. Redan nu så är det mer än "några filter" som använder OpenCL. Så vill en vara lite framtidsinriktad så ska en redan nu tänka på OpenCL-prestanda.

Jag googlade på "Photoshop OpenCL" och hittade förutom FAQ:et även några skriverier och tester som behandlar Photoshop och OpenCL:
Allmänt:
http://www.tomshardware.com/reviews/photoshop-cs6-gimp-aftershot-pro,3208.html
Prestandatest:
http://www.tomshardware.com/reviews/photoshop-cs6-gimp-aftershot-pro,3208-13.html
Den senare berättar:
"Again, with no hardware-based support, Intel’s Core i5 puts in a remarkably fine showing, losing out only to our FX/Radeon HD 7970 configuration. But with GPU-based OpenGL enabled, we see performance increase by roughly 200% to 500%."
Ditt sista citat säger ju faktiskt ingenting eftersom den är en sandy bridge i5 utan rätt instruktioner. Jag och alla i den här tråden fattar att ett extra grafikkort kommer att vinna matchen till slut men hur viktigt är det, är frågan. Och är det viktigare än minne och CPU för att köra elements? Resultatet man får beror ju på vilka program man använder och hur man använder dem.
 
ANNONS