Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Active d-lighting

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er jag har sökt i forumen och i andra forum och läst men blir fortfarnade inte klok på hur Active d-lighting fungerar. Jag kommer från Canon och har nu skaffat en d800 som jag ska ut med på riktigt ganska snart och har inte tid att testa en massa fram och tillbaka, så jag tänkte fråga er kloka människor här istället.

Jag plåtar alltid Raw och konverterar i Camera raw, och har inga problem med att lägga lång tid på efterarbete själv.
På Canon kameran fanns highlight tone priority- och som det fungerade för mig var helt enkelt att det näst initill aldrig frätte ut någongång. Det kändes som att Canon kameran "klippte av" exponeringen precis innan det höll på att fräta ut, vilket självklart gjorde att visa bilder blev lite snålt exponerade överlag men att bilderna gick att använda och ofta rädda.

Jag är alltså ute efter ett läge där d800:an aldrig låter mer än lite småblänk fräta ut, helst ska den lämna resten åt mig och inte hålla på för sig själv och trixa med hittepåkurvor.
Jag vill ha så mycket information som möjligt utan att det klipper på högersidan av histogrammet.

Det är klart att det är tråkigt om det bäckar igen i lågdagrarna i bland men om t ex ett moln eller liknande inte har täckning så är det ju bara att kasta bilden eller sätta sig och kanske kanske lyckas klona in något annat där det fattas information.

Om Active d-lighting styr exponeringen så att det inte fräter ut vilket läge ska man då ha den på? Auto?
betyder normal att den låter det fräta ut lite granna eller vad?

Eller finns helt enkelt inte highlight tone priority på Nikon kameror?

Glad midsommar!
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Camera Raw kan såvitt jag vet inte hantera Active-D Lightning. Du måste använda någon av Nikons programvaror för detta.
Om du har den på Auto och kameran identifierar ett behov att skydda högdagar, så kommer din råfil att vara underexponerad i CameraRaw. Du måste alltså manuellt fixa till exponeringen i efterhand.
Någon annan kanske har bättre info ?
Tror de flesta kör med Active-D Lightning Off.
 
Camera Raw kan såvitt jag vet inte hantera Active-D Lightning. Du måste använda någon av Nikons programvaror för detta.
Om du har den på Auto och kameran identifierar ett behov att skydda högdagar, så kommer din råfil att vara underexponerad i CameraRaw. Du måste alltså manuellt fixa till exponeringen i efterhand.
Någon annan kanske har bättre info ?
Tror de flesta kör med Active-D Lightning Off.

Jo fast det låter ju jättebra, att kameran definerar ett behov av att skydda högdagrar,
jo filen kommer ju att vara lite mörkare i sin helhet eftersom att kameran då exponerar efter högdagrarna, men mörka filer kan jag ljusa upp, överexponerade områden kan jag däremot inte göra mycket åt alls.
Är bilden för mörk för att ljusa upp vettigt så hade det inte gått att fotografera den scenen i vilket fall, eftersom att det annars hade varit överexponerade områden. Är det mycket kontrast i en scen så måste man ju välja mellan igenbäckade lågdagrar, utfrättahögdagrar eller som kameran gör i i vanliga fall- lite av båda två. Och då vill jag 95% av alla gånger slippa överexponerade högdagrar.

tack
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Active D-Lighting är en ganska enkel funktion i två delar.
  1. Steg 1 är Active: När man exponerar bilden försöker kameran utvärdera högdagrarna och exponera precis så att de inte klipper.
  2. Steg 2 är D-Lighting: Vid omvandlingen från NEF till JPG lyfts skuggpartierna, så att man får teckning där - förutsatt att kontrasten är hög. (Kameran ska ha utvärderat kontrasten i motivet och lyfta skuggorna bara när det behövs.)

Man får alltså en bild som i bästa fall är exponerad enligt ETTR, och när man behandlar den från RAW kan man göra precis som D-Lighting och lyfta skuggorna lagom mycket.

Om man använder Nikons råfilsomvandlare, så kan den hämta informationen från kameran ur metadata och framkalla så som man ställde in kameran.
 
Perfekt tack så mycket. Jag har varit borta från internet ett tag varför jag inte har kunnat svara.
Så Active D-lightning i läget auto borde vara precis vad jag letar efter. Jag får alltså en fil som är exponerad så långt till höger som möjligt och eftersom att att Camera Raw ändå inte kan läsa den andra informationen som kameran lägger till i filen så slipper jag det med. Låter fantastiskt.

tack

/niclas
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Lägg märke till att jag skrev "i bästa fall". Tanken är att den ska exponera "åt höger", men i praktiken är kontrastmätningen av högdagrar och skuggor kanske inte helt perfekt. Meningen är i alla fall att ett program i kameran ska urvärdera det så gott det går med den lågupplösta bilden från en liten kamera uppe i sökaren. Antalet fält som utvärderas är olika i olika modeller, och kameran kan ju fortfarande inte veta precis vilka högdagrar som du vill låta gå till klippning (ljuskällor, speglingar, vattenglitter). En del av högdagrarna man skulle vilja spara kan också i något fall vara så små att de inte inverkar nämnvärt på mätningen, och därför kan bli urfrätta ändå.
 
Ok, jo absolut, självklart får man ju titta efter så att allt blir som man vill, för mig så fungerade samma funktion på canon kameran väldigt bra, jag slog av den någon gång ibland bara.
Jag fick för mig efter att ha läst lite att nikons motsvarighet bara var något som skedde i kamerans behandling av bilden efter exponering, vilket för mindel bara krånglar till det.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
När D-Lighting kom, var det bara i efterbehandlingen. De första kompakterna som hade det, efterbehandlade en jpeg med lyftning av skuggorna. Sedan förde man till "Active" för några år sedan, då också exponeringen påverkades.

När Canon kom med "samma" funktion, var det rent opportunistiskt. I EOS 40D är det en ren bluff och har överhuvudtaget ingen funktion. Senare sägs det ha förts till någon slags funktion, som jag antar kan vara ungefär samma som Nikon har. En skillnad är att Canon inte har någon möjlighet alls att utvärdera belysningskontrasten, men det går att göra en workaround genom att helt enkelt låta kameran exponera mindre. Jag vet inte hur de har gjort på senare modeller, men eftersom själva hårdvaran för kontrastmätning saknas i Canon kan det inte vara samma system som Nikons Active D-Lighting.

Nikon har hårdvara som i viss mån kan utvärdera motivet, genom att en liten kamera uppe i sökaren ser en bild av sökarskivan och firmware därifrån har en viss möjlighet att utvärdera motivets kontrast.
 
ANNONS