Annons

D800 ÄR detta Oljestänk?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Kameran är knappt 1 år gammal.
När jag plåtar landskap som denna bild så blir de så här vid mellan f11 (svagt) till f22 som bilden visar..

Vad gör man ? Testa o rengöra o se om de kommer tillbaka? Tycker det är oerhört mkt skräp för att ha bytt objektiv ett par gånger.

Har tidigare lämnat in en annan kamera för rengöring men är det svårt att göra detta själv?

se bild:



länk
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Någon form av smuts är det ju helt klart, men syns de inte mer än så vid f/22 tycker jag att den ser oväntat ren ut för att vara ett år gammal.

Men varför går du så lågt som f/22? Du tappar rejält med skärpa när du går under f/11 och redan vid f/8 börjar du få diffraktion som försämrar bilden. Ökningen i skärpedjup är inte jämförbar med minskningen i total skärpa när man går så lågt som f/22. Det är bättre att använda ett ND-filter för att få längre slutartider.
 

vickepe

Aktiv medlem
Kameran är knappt 1 år gammal.
När jag plåtar landskap som denna bild så blir de så här vid mellan f11 (svagt) till f22 som bilden visar..

Vad gör man ? Testa o rengöra o se om de kommer tillbaka? Tycker det är oerhört mkt skräp för att ha bytt objektiv ett par gånger.

Har tidigare lämnat in en annan kamera för rengöring men är det svårt att göra detta själv?

se bild:



länk
Ser du skit först vid f/11 så har du inte mycket problem. Min D800 visar smuts redan vid f/5,6. Blir att skicka in den på rengöring.
 

patrik_p

Aktiv medlem
Någon form av smuts är det ju helt klart, men syns de inte mer än så vid f/22 tycker jag att den ser oväntat ren ut för att vara ett år gammal.

Men varför går du så lågt som f/22? Du tappar rejält med skärpa när du går under f/11 och redan vid f/8 börjar du få diffraktion som försämrar bilden. Ökningen i skärpedjup är inte jämförbar med minskningen i total skärpa när man går så lågt som f/22. Det är bättre att använda ett ND-filter för att få längre slutartider.
Jo men detta var ett exempel. Då jag vill veta om de är det omtalade problemet med oljestänk från slutaren. Nd-filter använder jag med. Dock när man kör f8 så tycker jag inte man får skärpa från där fötterna står till horizonten på samma vis som vid f16 o uppåt. Men då testar jag att lämna bort den för rengöring o sedan kolla om någon vecka om de fläckar återkommer.

Kör man 100% på bilden i förstoring så är det över 1000 prickar...
 

patrik_p

Aktiv medlem
Jo men detta var ett exempel. Då jag vill veta om de är det omtalade problemet med oljestänk från slutaren. Nd-filter använder jag med. Dock när man kör f8 så tycker jag inte man får skärpa från där fötterna står till horizonten på samma vis som vid f16 o uppåt. Men då testar jag att lämna bort den för rengöring o sedan kolla om någon vecka om de fläckar återkommer.

Kör man 100% på bilden i förstoring så är det över 1000 prickar...
Vad de gäller skärpa så har 24-70 bäst skärpa mellan 8-11... Men de visste du säkert.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu börjar vi ju komma rätt långt ifrån dammfrågan, men har du testat att göra fokusstackningar? Jag gjorde som du tidigare men med D800 kan man vinna väldigt mycket på att använda rätt bländare och istället ta tre bilder med fokus på olika ställen.


Bländar man ned så kraftigt som till f/8-11 så börjar diffraktionen stjäla skärpa. Så högupplösta kameror och skarpa objektiv behöver man inte heller blända ned så mycket för att nå maxskärpan. Här är ett test, inte någonstans är det skarpast på mindre bländare än f/8, snarare f/4-5,6.

http://www.photozone.de/nikon_ff/456-nikkor_afs_2470_28_ff?start=1
 

bomalt

Aktiv medlem
Det är förmodligen damm. Så där såg det ut på min Nikon D3 när jag hade damm på sensorn. Kunde lätt tas bort med en "statiskt laddad" borste (Visible Dust Artic Butterfly).
 

patrik_p

Aktiv medlem
Det är förmodligen damm. Så där såg det ut på min Nikon D3 när jag hade damm på sensorn. Kunde lätt tas bort med en "statiskt laddad" borste (Visible Dust Artic Butterfly).
Ok! Ska se om en rengöring fixar det. Och om de inte kommer inom en kort tid o blir likadant.
Lokala handlarn här tar 700kr inkl moms. För totalrengöring inner o ytter. Våtrengöring om så behövs av sensor.
 

AWid

Aktiv medlem
Kameran är knappt 1 år gammal.
När jag plåtar landskap som denna bild så blir de så här vid mellan f11 (svagt) till f22 som bilden visar..

Vad gör man ? Testa o rengöra o se om de kommer tillbaka? Tycker det är oerhört mkt skräp för att ha bytt objektiv ett par gånger.

Har tidigare lämnat in en annan kamera för rengöring men är det svårt att göra detta själv?

se bild:



länk
Så här såg mina oljefläckar ut en gång i tiden. Ca 40 px i diameter. Dina prickar ser ut som damm. Pröva att blåsa (Med riktig gummiblåsa) eller kamerans inbyggda sensorrengöring.

oljefläckar
Anders W
 

Mesch

Aktiv medlem
Kameran är knappt 1 år gammal.
När jag plåtar landskap som denna bild så blir de så här vid mellan f11 (svagt) till f22 som bilden visar..

Vad gör man ? Testa o rengöra o se om de kommer tillbaka? Tycker det är oerhört mkt skräp för att ha bytt objektiv ett par gånger.

Har tidigare lämnat in en annan kamera för rengöring men är det svårt att göra detta själv?

se bild:



länk
Tror inte att något som syns på bilden är olja. De bilder jag sett så flyter oljan ut och blir lixom lite genomskinlig inte alls som de partiklar som du har på exempelbilden.
 

WildBoar

Aktiv medlem
Det ser ut som mina "oljefläckar" på D7000, vet inte om det är olja med kladdiga är dom. Funkar det inte att blåsa bort så var försiktig med pensel. Kör du med pensel och det är "olja" kladdar du bara ut det och penseln blir förstörd. Vågar du göra det själv så har Visible dust både rengöringsvätskor och swabs. Jag kör med såna swabs och isopropylalkohol från apoteket.
 

snap01

Aktiv medlem
Nu börjar vi ju komma rätt långt ifrån dammfrågan, men har du testat att göra fokusstackningar? Jag gjorde som du tidigare men med D800 kan man vinna väldigt mycket på att använda rätt bländare och istället ta tre bilder med fokus på olika ställen.


Bländar man ned så kraftigt som till f/8-11 så börjar diffraktionen stjäla skärpa. Så högupplösta kameror och skarpa objektiv behöver man inte heller blända ned så mycket för att nå maxskärpan. Här är ett test, inte någonstans är det skarpast på mindre bländare än f/8, snarare f/4-5,6.

http://www.photozone.de/nikon_ff/456-nikkor_afs_2470_28_ff?start=1
om man behöver stort skärpedjup så är man tvungen att blända ner o att stacka rörliga bilder är ingen hit. Är det en död fluga som du ska ta 52 bilder på så funkar det men inte på rörligt vatten. Såg i tidningen foto att Hans strand körde på bl 16 med zeiss optik med Nikon D800E. Är rätt vanligt bland naturfotografer att köra på f16/22 för att få skärpedjupet att täcka allt från en decimeter framför till horisonten. Just den bilden patrik visar här skulle garanterat upplevas mer oskarp om den inte är nerbländad eftersom förgrunden skulle hamna ur fokus vid val av bländare 8-11.

Sedan finns det faktiskt optik som är skapligt skarpa på f 16 o jag har sett förstoringar i meter storlek som sett bra ut. har bla zeiss 21mm själv o den duger ;-)
Ang skit på sensorn så brukar jag göra rent själv men en gång så gick det åt skogen med två repor på sensorn på en D700 med en kostnad på 7000 kr för byte trots att jag gjort rätt vid rengöringen men måste haft oflyt när jag gjorde rent. Jag hr gjort rent senorer sedan 1ds kom o är van men det gick fel ändå. Så är den duktigt skitig o det inte går bort med blåsborste så kan det vara en bra ide att lämna in den om inte så bör du göra på följande sätt.
1. Börja först med att blåsa med en blåsborste
2. kolla helst med en senor loupe en ett förstoringsglas med inbyggd lampa att kolla om sensorn är ren.
3. om skit sitter kvar så skulle använder jag en butterfly om det fortfarande sitter skit kvar så gäller våtrengöring.
http://www.atphototech.se/arctic-butterfly-724-super-bright-p-850-c-152.aspx
4. då kör jag med medel från visible dust o paddel finns en del från sidan jag länkade till ovan.
 

Smw

Aktiv medlem
Kameran är knappt 1 år gammal.
När jag plåtar landskap som denna bild så blir de så här vid mellan f11 (svagt) till f22 som bilden visar..

Vad gör man ? Testa o rengöra o se om de kommer tillbaka? Tycker det är oerhört mkt skräp för att ha bytt objektiv ett par gånger.

Har tidigare lämnat in en annan kamera för rengöring men är det svårt att göra detta själv?

se bild:



länk
Hej !

Är det bara i överkant ? (sensorns nedre), eller råkar det bara synas där ?

//MW
 

patrik_p

Aktiv medlem
Hej !

Är det bara i överkant ? (sensorns nedre), eller råkar det bara synas där ?

//MW
Jag har på exempelbilden exponerat ner överkanten en aning, ca 1 ev. Då framträdde dessa prickar MYCKET mer än på själva orginalbilden. I och med att man har ett ganska stort omfång på en d800 så kan man göra detta utan att tappa någon som helst kvalité då jag ej använder halvtonade filter. Men det är över hela sensorn, har testat mot vitt och då ser de illa ut..

Som jag sa angående skärpedjupet så vet jag att jag inte har fel i frågan, den uns med diffraktion som uppkommer är inget problem på en A3 print. Där imot om det inte är skärpedjup i bilden så tappar man ju typ hela effekten. Jag plåtar inte så mycket landskap, men när jag gör det med vidvinkel i form av exempelbilden så har jag testat 5,6 , 8 , 11 , 16 , 22, och vid 16 så ger det skärpa över hela bilden - fot till horisont.

Ska lämna in kameran så fort fotouppdragen som är planerade är över. Gillar inte att pilla i den själv om jag ska vara ärlig.
 

Cobra1965

Avslutat medlemskap
Har samma problem, har haft inne den en gång men måste skicka den igen då samma problem uppstått igen. För mig gäller med att sensorns nedre del drabbas.
 
ANNONS