Annons

D800 AF, ISO etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle123

Medlem
Hej,

Jag har fotat i några år nu med både en D80 och senare en D7000. Jag har varit nöjd med båda två kamerorna men funderar nu på en uppgradering till FF.

Jag fotar framförallt mina barn som det är full fart på. Där känner jag att min D7000 har lite svårt att fokusera. Jag får inte så många "keepers" som jag skulle önska inomhus. Sen är det också bra ISO och skärpedjupet som lockar med FF.

Min fundering är att köpa en D800. Därav skriver jag i detta forum och hoppas att några av er D800 ägare kanske kan svara på följande.

1. Hur snabb är autofokus på D800? Tror ni att den är kvickare och träffsäkrare än min D7000 fokus? (dvs lättare att få fokus rätt på kringspringande barn)

2. Jag fotar mycket inomhus utan blixt. Hur högt ISO tal är rimligt på D800 utan att få för mycket brus? 3200 eller ännu högre?

3. Jag är bara en glad amatör men tycker det är kul och fotar ganska mycket. Kräver D800 enormt bra foto-tekniskt kunnande? Eller kan man ibland köra P-läge och få acceptabla bilder? När man läser många reviews på nätet så skrivs det ofta att den kräver en rätt vass fotograf. Jag fotar mycket i bländar-prioritet men vill ha möjlighet att kunna köra P-läge och känna att kameran ändå ger mig bra bilder. Dvs ibland kunna slänga upp kameran och bara trycka av.

Tacksam för svar!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 beror på optiken du väljer till
2 -
3 Nej den kräver inte ett dugg tekniskt kunnande.
Den är ett snabbt o pålitligt verktyg.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Af är med stor sannolikhet bättre än på din D7000. I dåligt ljus tycker jag iso 4000 är max för det jag är nöjd med, även om nöden ibland kräver både iso 5000 och 6400. En D800 är inte krångligare än någon annan kamera, snarare lättare. Den har massa funktioner som man kan behöva läsa in sig på för att få ut max av kameran. Men den är ju automatisk som de flesta kameror om man vill att den skall vara det och då är den egentligen enklare. Har flera reglage som dessutom är större och mer lättåtkomliga än på enklare modeller.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
En d 7100 är nog en bra lösning

Mer fps (7 mot 4), bra när det gäller att fånga momentet. Fokussystemet är samma som D 800. Priset är hälften och för resten av pengarna köper du värstingobjektiv med hög ljusstyrka så löser sig dina problem.

Jag har båda så jag vet vart jag kör näven när det gäller actionbilder...

lma
 

Calle123

Medlem
Mer fps (7 mot 4), bra när det gäller att fånga momentet. Fokussystemet är samma som D 800. Priset är hälften och för resten av pengarna köper du värstingobjektiv med hög ljusstyrka så löser sig dina problem.

Jag har båda så jag vet vart jag kör näven när det gäller actionbilder...

lma
Hej,

Hur är ISO på D7100?
Är lite sugen på att köpa FF.

Känns lite tråkigt att köpa en ny kamera, D7100, när jag redan har en D7000. Känns som uppgraderingen inte blir så stor, men jag kanske har fel.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hur är ISO på D7100?
Grovt sett och lite förenklat så skiljer det ungefär ett steg, vilket helt enkelt beror på skillnaden i sensoryta. D7100 är totalt sett mycket lik D7000 när det gäller bildprestanda på högre känsligheter (dvs det ser värre ut om du granska bilder i 100%, men ungefär likartat om du granskar i samma storlek).

Är lite sugen på att köpa FF.
Det kan låta som en näsvis fråga, men varför då?

Det finns goda skäl att köra småbildsformat ("FF"), men det löser i sig inte ditt huvudproblem (att hänga med kvicka barn). Det en större sensor ger är dels allmänt sett ungefär ett steg bättre prestanda (iso osv) pga den större ytan, plus att du i många situationer får lättare att styra skärpedjupet så som du vill ha det.

Känns lite tråkigt att köpa en ny kamera, D7100, när jag redan har en D7000. Känns som uppgraderingen inte blir så stor, men jag kanske har fel.
Uppgraderingen i autofokus är nog den mest påtagliga skillnaden mellan D7000 och D7100, där är verkligen D7100 påtagligt bättre, den har samma grunddesign på AF-systemet som D800 (och D4).

Ett annat prisvärt sätt att få bra AF-prestanda är att köpa en begagnad D700 eller - om du kan tänka dig ett avsevärt klumpigare kamerahus - en begagnad D3. Är du verkligen ute efter action-bilder av barn kan det senare vara ett rätt kul alternativ - snabb AF och snabb serietagning. Men, det är en rejäl klump till kamera. Prismässigt går de att hitta för 10000 - 12000 kronor ungefär. Du kan köra en sådan i ett halvår och om det inte är vad du är ute efter sälja dem igen för ungefär samma pengar - ett ganska riskfritt köp alltså (fördelen med begagnade grejer är att värdeminskningen går mycket långsammare där).

För att besvara dina tre frågor i första inlägget:

1) Lite snabbare, lite bättre på att följa rörliga motiv, påtagligt mycket bättre i svagt ljus.
2) Ungefär ett steg högre iso än du trivs med på din D7000.
3) Ingen skillnad. Tvärt emot vad många tror är inte "proffsigare" kameror ett dugg svårare att använda. De har fler knappar och reglage vilket till en början kan verka förvirrande, men det är mest för att du skall kunna komma åt saker direkt istället för att gå via menyerna lika ofta.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tveksamt om D800 är någon lösning. AF i D7000 är nog princip lika bra i praktiken.
Jag har kört D7000 parallellt med D3 (ungefär samma AF som i D800) och även D600 (med ungefär samma AF som D7000) parallellt med D3/D3s. Jag har även kört D7100 och D800 en hel del (har bägge hemma just nu t.ex.) och kort sagt - jag håller inte med.

Det 39-punkters AF-systemet i D7000 (och D600, D5200) är bra, inget snack om den saken, en märkbar uppgadering över det enklaste 11-punkters AF-systemet i t.ex. D3200, D5100 osv.

Men de olika versionerna av 51-punkterssystemet (D300, D3/D3s, D4, D800 och D7100) är i sin tur märkbart bättre. 51-punkterssystemet är bland annat bättre på att följa rörliga motiv, för t.ex. en fågelfotograf är skillnaden i AF mellan D7000 å ena sidan och D7100/D800 å andra sidan mycket påtaglig. Men den riktigt stora skillnaden uppstår när du fotogaferar i svagare ljus där de olika versionerna av 51-punkterssystemet är tydligt träffsäkrare och snabbare än 39-punkterssystemet.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Tror faktiskt..

Hej,

Hur är ISO på D7100?
Är lite sugen på att köpa FF.

Känns lite tråkigt att köpa en ny kamera, D7100, när jag redan har en D7000. Känns som uppgraderingen inte blir så stor, men jag kanske har fel.
..det är ganska stor skillnad mellan 7000 och 7100. Af är suveränt, fler pixlar m.m. Ingen tvekan om att 800 är i en annan liga, men det är glest mellan bilderna i serietagningen, och gillar man actionbilder är det ett stort handikapp.

lma
 

Calle123

Medlem
Jag har kört D7000 parallellt med D3 (ungefär samma AF som i D800) och även D600 (med ungefär samma AF som D7000) parallellt med D3/D3s. Jag har även kört D7100 och D800 en hel del (har bägge hemma just nu t.ex.) och kort sagt - jag håller inte med.

Det 39-punkters AF-systemet i D7000 (och D600, D5200) är bra, inget snack om den saken, en märkbar uppgadering över det enklaste 11-punkters AF-systemet i t.ex. D3200, D5100 osv.

Men de olika versionerna av 51-punkterssystemet (D300, D3/D3s, D4, D800 och D7100) är i sin tur märkbart bättre. 51-punkterssystemet är bland annat bättre på att följa rörliga motiv, för t.ex. en fågelfotograf är skillnaden i AF mellan D7000 å ena sidan och D7100/D800 å andra sidan mycket påtaglig. Men den riktigt stora skillnaden uppstår när du fotogaferar i svagare ljus där de olika versionerna av 51-punkterssystemet är tydligt träffsäkrare och snabbare än 39-punkterssystemet.
Så det sitter alltså samma AF variant i D7100 och D800? Det betyder att de borde vara likvärdiga på att sätta fokus inomhus. Med skillnad att D7100 har en snabbare seriebildstagning. Medan D800 har något bättre ISO egenskaper. Jag är sugen på FF just för att kunna styra skärpedjupet lite bättre. Plus att jag läst/hört att den optiska sökaren skall vara rätt trevlig att jobba med. Men du, Grevture som fotat en del med D600, där är alltså AF sämre än både i D800 och D7100?

Tack för bra svar

Mvh
 

Palletheking

Aktiv medlem
Så det sitter alltså samma AF variant i D7100 och D800? Det betyder att de borde vara likvärdiga på att sätta fokus inomhus. Med skillnad att D7100 har en snabbare seriebildstagning. Medan D800 har något bättre ISO egenskaper. Jag är sugen på FF just för att kunna styra skärpedjupet lite bättre. Plus att jag läst/hört att den optiska sökaren skall vara rätt trevlig att jobba med. Men du, Grevture som fotat en del med D600, där är alltså AF sämre än både i D800 och D7100?

Tack för bra svar

Mvh
Fast det hävdas å andra sidan att af i D600 är bättre än den i D7000. Jag hade en D600 och tyckte af med den var riktigt bra.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
det är uppenbart..

att vi alla har olika uppfattning hur en bra AF skall fungera. För mig innnebär det att en hund i full fart (ca 40 km/tim) springer mot mig under kontinuerlig fotografering med max fps. Och alla bilderna skall vara skarpa!

För andra är det viktigare att det fungerar under dåliga ljusförhållanden, men det kan man enkelt hjälpa till med genom att man riktar mot någon kontrast på samma avstånd.


lma
 

Calle123

Medlem
att vi alla har olika uppfattning hur en bra AF skall fungera. För mig innnebär det att en hund i full fart (ca 40 km/tim) springer mot mig under kontinuerlig fotografering med max fps. Och alla bilderna skall vara skarpa!

Då föredrar du D7100 före din D800 pga snabbare FPS? Om du skulle fotografera med din D800 under samma förutsättningar tror du att du skulle få ungefär lika många "keepers" då?

Mvh
 

Frukten

Medlem
Jag har bytt från Canons 7D till en D800 och har därmed inte samma erfarenhet av Nikons tidigare kameror som flera andra i tråden. Dock använde jag för en del år sedan såväl en D300 som en D700 och kunde då konstatera att även om de hade till synes samma 51-punkters af-system så var autofokusen på fx-huset rappare att sätta fokus initialt. Detta var ju dock några år sedan och det är möjligt att denna skillnad inte längre är aktuell.

Till frågorna:

1. Jag fotar inte längre action i nån direkt omfattning, men väl rörliga barn. Jag tycker af:en på
D800 har överraskat mig väldigt positivt. Jag upplever den som klart bättre än min gamla 7D på att hålla skärpan på ett rörligt motiv. Möjligheten att använda beskurna lägen är också klart användbara.

2. Svårt att ge ett generellt svar men jag har använt 6400 vid några tillfällen och blivit nöjd med resultatet. Högre än så har jag aldrig haft behov av att gå.

3. Inte ett dugg svårare.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Så det sitter alltså samma AF variant i D7100 och D800?
Samma grunddesign, men det finns skillnader.

Det betyder att de borde vara likvärdiga på att sätta fokus inomhus. Med skillnad att D7100 har en snabbare seriebildstagning.
Jo, jag upplever dem som hyfsat likvärdiga, medan D7100 är en lite rappare kamera - tills bildbufferten tar slut (snålt tilltagen buffert är en svaghet hos D7100).

Medan D800 har något bättre ISO egenskaper. Jag är sugen på FF just för att kunna styra skärpedjupet lite bättre. Plus att jag läst/hört att den optiska sökaren skall vara rätt trevlig att jobba med.
Sökaren känns större och trevligare, det är riktigt. Det är en skillnad jag faktiskt glömde bort att ta upp. men det låter som om du vet varför du vill ha småbildsformat.

Men du, Grevture som fotat en del med D600, där är alltså AF sämre än både i D800 och D7100?
D600 har en nyare variant av den 39-punkters AF som sitter i D7000, en i grunden mycket bra AF och i bra ljus fungerar den mycket bra. Men i svagt ljus är även den nyare varianten i D600 sämre än 51-punkterssystemet. Plus att jag upplever att 51-punkterssystemet (även i D7100) hänger med lite bättre vid rörliga motiv, men det är mer en magkänsla än något jag säkert vet.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har bytt från Canons 7D till en D800 och har därmed inte samma erfarenhet av Nikons tidigare kameror som flera andra i tråden. Dock använde jag för en del år sedan såväl en D300 som en D700 och kunde då konstatera att även om de hade till synes samma 51-punkters af-system så var autofokusen på fx-huset rappare att sätta fokus initialt. Detta var ju dock några år sedan och det är möjligt att denna skillnad inte längre är aktuell.
Fler har noterat hastighetsskillnader mellan D300 och D700 som - som du är inne på - i teorin har samma 51-punkters AF-system. Min misstanke är att det bland annat har att göra med processorkapacitet i kameran och att det kan finnas skillnader i utläsningshastighet från AF-sensorn. D700 har ju även kortare avtrycksfördröjning, kortare spegelblackout m m - det är helt enkelt en överlag rappare kamera än D300.

Man kan misstänka att liknande skillnader skulle kunna finnas mellan t.ex. D800 och D7100, där D800 antagligen kan vara lite rappare fokusmässigt trots i grunden samma AF-system. Jag har bägge här hemma just nu, men måste säga att jag har svårt att bedöma om det finns några skillnader i AF-prestanda mellan dem. De verkar oerhört lika i det avseendet. Det jag kan säga är att det inte verkar finnas några uppenbara skillnader :)
 
ANNONS