Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mark iii vs. D800

Produkter
(logga in för att koppla)

Nessima

Aktiv medlem
Nu ska jag snart försöka uppdatera kameraväskan och väljer mellan fyra olika kameror. Har egentligen ingen speciellt stor budget alls, men om det är det dyrare valet som är bättre ser jag till att spara ihop. Hur som helst, de jag väljer mellan är:

Canon eos 5d mark ii + mark iii
Nikon D700 + D800

Så först, vad är skillnaden mellan de två mark och sedan mellan nikons två?
Och sedan - vad är skillnaden mellan mark iii och D800? Är det verkligen bara en smaksak?

Jag fotar framförallt porträtt (modellbilder, bröllop och barn) men annars är det ganska blandat..
Någon som har lyckats testa de olika ?
 

drakelicious

Aktiv medlem
Nu ska jag snart försöka uppdatera kameraväskan och väljer mellan fyra olika kameror. Har egentligen ingen speciellt stor budget alls, men om det är det dyrare valet som är bättre ser jag till att spara ihop. Hur som helst, de jag väljer mellan är:

Canon eos 5d mark ii + mark iii
Nikon D700 + D800

Så först, vad är skillnaden mellan de två mark och sedan mellan nikons två?
Och sedan - vad är skillnaden mellan mark iii och D800? Är det verkligen bara en smaksak?

Jag fotar framförallt porträtt (modellbilder, bröllop och barn) men annars är det ganska blandat..
Någon som har lyckats testa de olika ?
Canon: http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-5D-Mark-III-vs-Canon_EOS_5D_Mark_II
Nikon: http://snapsort.com/compare/Nikon-D800-vs-Nikon_D700
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Man kan skriva romaner om vad som skiljer kamerorna åt. Jag har bara testat D700 och D800. De är väldigt lika i hanteringen. D800 är bättre än D700 på allt utom antal bilder/sekund vilket inte verkar vara ett problem för dig. Jag fotar bröllop med båda kamerorna och märker knappt när jag använder den ena eller andra, så lika är de. När bilderna är på datorn är det när man förstorar upp bilderna man ser skillnaden och när ljuset är dåligt. Då är D800 bättre.
Vad jag hört är skillnaderna större på Canonkamerorna. T ex vad gäller autofokus så ska det vara betydligt bättre på MkIII.
Det finns inget självklart val, du måste själv ta reda på vad du behöver i en kamera och vad du är beredd att betala. Alla kameror du nämner kommer vara ett stort steg upp i bildkvalite från Nikon D300 och Canon 350D (som det står att du har i dibn kameraväska idag). Det steget är större än den inbördes skillnaden mellan de 4 kamerorna du nämner.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag är själv inte på de nivåer att jag köper kameror av den här typen, men
http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-5D-Mark-III-vs-Nikon-D800
visar på två saker som skulle tala för Nikon.

Avsevärt bättre dynamiskt omfång. Det borde märkas.
Inbyggd blixt. Det kan rädda bilder ofta, tycker jag. Ett enkelt motljusporträtt, t.ex., blir klart bättre med en enkel popupblixt.

Troligen är dock hanteringen av kameran viktigare än finesser och prestanda; bägge är ruskigt bra.

Per.
 
ANNONS