Annons

D800 eller 5D Mark iii eller ... något annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosForever

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sedan 5 år tillbaka en Nikon D90. Redan när jag köpte kameran var den inte "top of the line", men den har gjort sitt jobb bra. Jag har fotograferat bröllop, gjort planscher för en stor myndighet och sålt bilder till tv och tidningar. Rätt otroligt med en D90 faktiskt! Jag har tillhörande Sigmaobjektiv 70-200 2,8 samt "kit"-gluggen.

Nu känner jag att det är dags att köpa upp mig ordentligt. Rediga prylar som håller i år framöver. Nästintill proffskamera med blixtar, pocket wizards, fotoväska med alla tillbehör i och allt sånt. Det är dags att bli en fotograf mer eller mindre. :) Jag vill dock inte starta ett företag utan nöjer mig med frilansfinans el likn.

Så. Vad gäller i kameraväg? Visst är det smidigt att behålla Nikon, med tanke på att jag har gluggar, men å andra sidan är de objektiven inte direkt top of the line (möjligtvis 70-200:an). Jag har ju länge tittat på D800 men har ju såklart även jämfört med 5D Mark iii:an. Eller finns det något annat hus som är bättre än dessa i samma prisklass?

OBS! Jag VET att det här med köpråd på ett forum är väldigt svårt. Alla som svarar på inlägget försvarar säkert sitt egna kameraköp till döden. Dessutom är många antingen en "Nikon-människa" eller en "Canon-människa". Men please! Försök att vara objektiva (fotoskämt!).

Tack på förhand!
 

akterspegel

Aktiv medlem
Rent bildkvalièmässigt så är fortfarande D800 (e) oslagen, den tar dock inte flest bilder i sekunden men lika många som D90`n så lider du inte av det nu så gör du knappast det med en 800`a.
 

antic

Aktiv medlem
Sony A7 om du vill behålla dina nuvarande gluggar är ju billigt och bra. Då kan du få 55 1.8 som är en otroligt bra och faktiskt prisvärd glugg i sammanhanget. Helt överlägsen det som finns från Canikon.

Eller Pentax 645D 2014 om du verkligen vill kliva upp i kvalitet. Den är ju ett lite oprövat kort men då Sony gör sensorn och den är större än småbild så är det ett hett tips.

Men allvarligt så har vi just haft exakt den här tråden alldeles nyss.

Redigerat: Här är tråden, flyttat till långa debatter: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=156743
 

unoengborg

Aktiv medlem
Både Nikon D800 och Canon 5DmkIII är bra kameror. D800 har fördel om du behöver göra stora bilder, och behöver stort dynamiskt omfång. Canon 5DmkIII är förmodligen lite mer allround p.g.a aningen snabbare bildfrekvens. Du lär inte bli missnöjd med någon av dem. Känn på dem och se vilken som ligger bäst i handen.
 
ANNONS