Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilden fryser vid ändring av bländare, Canon 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

reim

Aktiv medlem
Efter att ha testat att filma några gånger med min Canon 70D och Sigma 18-35/2.8 märkte jag att det ibland laggar lite grann, speciellt vid snabba panoreringar. Bilden fryser till en kort stund, gissningsvis runt 0,2-0,3 sekunder.

Lite mer efterforskningar visade att detta uppstår i samband med att bländaren ändras. Med andra ord blir videon väldigt hackig om ljuset ändras mycket under filmningen, mycket störande!

Jag testade med ett par andra objektiv, och det visade sig att det inte uppstår vid användning av Canon EF 40/2.8 STM. En närmare granskning av bländarens beteende under filmning visade att detta objektiv inte växlar snabbt mellan olika bländaröppningar, utan övergången till ny bländare är istället mjuk och fin. Och inga hack uppstår vid filmning.

Dock blir det som sagt snabba bländarändringar, och därmed hack i videon, med Sigma-objektivet ovan, men även med Canonobjektiven 50/1.8 och 55-250/4-5.6.

Med andra ord är de flesta objektiv helt oanvändbara vid filmning, åtminstone om man har lite halvhöga krav på resultatet. Och Sigma-objektivets optiska kvalitet, ljusstyrka och zoomomfång gör det i övrigt idealiskt för filmning, så det vore lite synd om det skulle falla på det här.

En möjligtvis relaterad sak är att det i live-view hackar till på ungefär samma sätt när man trycker på preview-knappen för skärpedjup. Detta gäller även Canon EF 40/2.8, men då sker övergången till den nya bländaren snabbt och inte alls mjukt och fint som under filmning.

Jag har inte hittat någon annan som har skrivit om liknande problem på nätet (förutom mig själv), så jag funderar på om detta är ett problem med just mitt exemplar av kameran. Men innan jag studsar in till butiken för att undersöka detta vidare vore jag tacksam om någon annan med liknande utrustning kunde testa samma sak.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Så här

Om man har någorlunda höga krav vid filmning använder man manuella inställningar så att automatiken inte ändrar exponeringstid eller bländare under filmning. Det är mycket störande om huvudobjektet plötsligt blir mörkaer under en panorering pga att något ljust dyker upp i bakgrunden. Man ser också till att inte använda största bländaröppning om man zoommar under filmning med ett objektiv som har rörlig största bländaröppning.
 

reim

Aktiv medlem
Om man har någorlunda höga krav vid filmning använder man manuella inställningar så att automatiken inte ändrar exponeringstid eller bländare under filmning. Det är mycket störande om huvudobjektet plötsligt blir mörkaer under en panorering pga att något ljust dyker upp i bakgrunden. Man ser också till att inte använda största bländaröppning om man zoommar under filmning med ett objektiv som har rörlig största bländaröppning.
Jag förstår din poäng och jag håller med om att det manuella läget är att föredra i de flesta fall. Dock finns det väl situationer då automatiken kan vara bra att ha, t.ex. vid filmning av barn mm.

I vilket fall som helst skulle jag klassa detta som en bugg. Autoläget lär väl vara det som majoriteten som filmar använder och att det då fryser vid varje bländarändring är inte acceptabelt. Att de marknadsför EF 40/2.8 STM som ett filmningsobjektiv motiveras bara av att stegmotorn ger någorlunda tyst autofokus vad jag kan se. Känns som att frånvaron av hack i filmen är ett bättre argument...

För övrigt sker inte samma frysningar i manuella läget när man ändrar bländaren vad jag har kunnat se.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Annat läge

Om det nu är så som du säger att du får hack när bländaren ändras så är det väl bara att välja AV-läge om du tycker det är bättre än M. Då kommer ju bländaren vara fast på det du sätter den på.
 

reim

Aktiv medlem
Om det nu är så som du säger att du får hack när bländaren ändras så är det väl bara att välja AV-läge om du tycker det är bättre än M. Då kommer ju bländaren vara fast på det du sätter den på.
Nej, M-läge är manuellt läge för film, alla andra lägen är helautomatiska.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ok

Nej, M-läge är manuellt läge för film, alla andra lägen är helautomatiska.
Ok. märkte det nu när jag testade med 70D. T.o.m. Auto-iso. Det är ju ytterligare en anledning att absolut inte filma med automatik. Testade lite grand och det blir ju bara skit. Så fort bakgrunden ändras så blir exponeringen hejsansvejsan. För guds skull, använd M-läget om du vill ha någon kvalitet på filmerna. Du har iofs exp-kompensation men det går ju inte att fippla med den under filmning.
 

reim

Aktiv medlem
Ok. märkte det nu när jag testade med 70D. T.o.m. Auto-iso. Det är ju ytterligare en anledning att absolut inte filma med automatik. Testade lite grand och det blir ju bara skit. Så fort bakgrunden ändras så blir exponeringen hejsansvejsan. För guds skull, använd M-läget om du vill ha någon kvalitet på filmerna. Du har iofs exp-kompensation men det går ju inte att fippla med den under filmning.
Ja, du har nog rätt, det blir förmodligen absolut mest manuell filmning de få gånger jag kommer använda det. Tack för generella tips angående videoinspelning med DSLR.

Men frågan kvarstår: är inte detta en rätt allvarlig bugg? Autoläget används som sagt troligtvis av de allra flesta. Eller är det bara mitt ex som beter sig så här?
 

Scratchen

Aktiv medlem
Hur är det inte en bugg? Köper det andra som du skriver.
Det är förmodligen bara olika konstruktioner. Om det går att mjukavarujustera i efterhand (något som bara Sigma skulle göra) vet jag inte.
Jag ser det som ett icke-problem eftersom man ska filma i M för att hålla exponeringen jämn.
 

reim

Aktiv medlem
Det är förmodligen bara olika konstruktioner. Om det går att mjukavarujustera i efterhand (något som bara Sigma skulle göra) vet jag inte.
Ok, kan vara så. Dock blir det samma sak även på mina övriga Canon-objektiv (bortsett från 40/2.8STM då), så det är ett "bredare" problem än så... Nåja, jag ska ju filma i M när jag filmar i framtiden ändå, så mycket har jag förstått! :)
 
ANNONS