Annons

macro

Produkter
(logga in för att koppla)

nirak8

Medlem
Jag har ett AF-S Micro NIKKOR 40mm 1:2,8G till min Nikon D3200
Funkar bra, men jag skulle vilja komma ännu lite närmare. vad ska jag
välja för objektiv då. ?
/Karin
 

filip71

Aktiv medlem
Jag har ett AF-S Micro NIKKOR 40mm 1:2,8G till min Nikon D3200
Funkar bra, men jag skulle vilja komma ännu lite närmare. vad ska jag
välja för objektiv då. ?
/Karin
Med "komma närmare" utgår jag från att du menar att du vill ha större förstoringsgrad och då finns det flera sätt. De två enklaste sätten är att använda mellanringar eller försättslinser.

Mellanringar har den stora nackdelen att de stjäl en hel del ljus. Vidare så är det inte alla mellanringar som har genomkoppling för autofokus och elektronik för att styra bländare etc så där måste man undersöka noga. (Å andra sidan så är autofokus inte särskilt meningsfullt vid extrem makro). Med många mellanringar så blir konstruktionen ibland lite glappig och racklig men det brukar inte ha något inflytande på bildkvaliten.
Försättslinser kan man köpa ganska billigt. Gör inte det - du blir bara besviken på kvalitén för till och med din mormor skulle säga att det var oskarpt och att färgerna är fel. Köp linser från Raynox, förslagsvis DCR-150 eller DCS-250 - de kostar lite mer men det är faktiskt de enda som duger i sammanhanget. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3640

Med så kort brännvid som 40mm så kommer du väldigt väldigt nära det du ska fotografera - snudd på obekvämt nära så jag skulle råda dig att skaffa ett objektiv som har 90mm brännvidd eller längre i kombination med DCR-250.
Själv kör jag med DCR-250 på Nikon 105mm eller Sigma 150mm macro.
 
ANNONS