Annons

Vill kunna ta makrobilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jag_jocke

Medlem
Jag har länge tycket det vore kul att kunna ta makrobilder. Men jag är inte så haj (är en glad amatör) på vad jag skulle behöva för att kunna göra det. Därför ställer jag frågan här för att få lite tips och råd, samt i huvudtaget för att få veta vad jag behöver. Jag har en Canon 550D.
 

Mwd

Aktiv medlem
Ett av de enklaste, billigaste och bästa sätten är att vända på din lins bakfram.
Köp omvändningsringar på t.ex Kaffebrus eller bygg själv.
Du får inte autofocus men det behövs oftast inte.
Köp en beg 28mm lins utan AF och vänd på den eller en fast 50:a.
Jag har en 35-70 Zoom som jag använder.
Den är mycket lättjobbad som macro. Zoomen gör at det lät går at hitta rätt utsnitt.
Annars är det ju bara att gå vidare med mellanringar, försättslinser eller macro-linser...
Finns massor av möjligheter beroende p budget mm.

Lycka till.

// Mats W
 

jag_jocke

Medlem
Okej, tack för tipset. Ska kolla på det där med med omvändningaringar. Blir att köpa isf, litar inte riktigt på min förmåga att bygga själv. Tack för snabbt svar:)
 

jag_jocke

Medlem
Har inte tänkt så jätte mkt på det. Har med tänkt, vad behövs och när jag vet det får jag lägga upp en budget efter de. Men tja...2000-4000kr kanske...
 

eskil23

Aktiv medlem
Ett av de enklaste, billigaste och bästa sätten är att vända på din lins bakfram.
Köp omvändningsringar på t.ex Kaffebrus eller bygg själv.
Du får inte autofocus men det behövs oftast inte.
Köp en beg 28mm lins utan AF och vänd på den eller en fast 50:a.
Autofokus behövs som sagt oftast inte, men fungerande exponeringsmätning är bra att ha och därför tycker jag att det är bättre att ha sina objektiv rättvända. En satts mellanringar och några försättslinser ger mig allt jag behöver i makroväg.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jan har redan länkat till cyberphoto.
Välj Canon och EF-objektiv, kryssa i att du vill se macro så får du se hela utbudet.

Det finns inga dåliga macroobjektiv, välj utifrån den brännvidd du behöver.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Om du tror att du klarar dig utan autofokus kanske du skulle fundera på at köpa ett begagnat Canon 100 mm men halvkass fokusmotor. Jag råkar ha ett liggande som inte gör något nytta och som du kan få riktigt billigt.

Eller så kan du få låna det och se hur mycket du saknar autofokus innan du bestämmer vilken väg du vill gå. Någon med ditt namn bor rätt nära mitt jobb. Säg till så kan du komma förbi och låna när det passar.
 

Acei

Aktiv medlem
Gå igenom artiklarna på denna sida så får du många råd.
Där står det hur du kan komma undan till ett bra pris och att du kan bygga en hel del själv till nästa 0 kronor.

http://makrofokus.se/
 

jag_jocke

Medlem
Tack för tipset! Har inte hunnit läsa vidare eller fördjupa mig i alla tips än för att se vad som jag tycker känns bäst. Men de känns som jag fått bra hjälp av alla:)
 

Ventures

Aktiv medlem
Kolla på andras makrobilder där det står vilken utrustning som använts så får du lite input.
Titta också på John och Stanislavs tips på makrofokus.se.
 
ANNONS