Annons

Vilken Macro till D5100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arjan

Medlem
Hej! Jag kan inte riktig det där med objektiv. Har en Nikon D5100 med 18-105 och 70-300 objektiv. Nu söker jag ett objektiv att fota närbilder med. Typ blommor och dylikt. Är det en Macro jag behöver då? Och vilken Macro i så fall? Jag söker efter en som kostar kring 1000:- kr begagnad.

Jag förstår att det finns många dyrare och bättre objektiv men det är dem pengarna jag har:). Min fråga är mest vilken objektiv jag ska söka efter.....Köper helst en Nikkor men om dem är för dyra även begagnat då är det så och då hör jag gärna om alternativ. Tacksamt för svar.

/Arjan
 

eskil23

Aktiv medlem
Hej! Jag kan inte riktig det där med objektiv. Har en Nikon D5100 med 18-105 och 70-300 objektiv. Nu söker jag ett objektiv att fota närbilder med. Typ blommor och dylikt. Är det en Macro jag behöver då? Och vilken Macro i så fall? Jag söker efter en som kostar kring 1000:- kr begagnad.

Jag förstår att det finns många dyrare och bättre objektiv men det är dem pengarna jag har:). Min fråga är mest vilken objektiv jag ska söka efter.....Köper helst en Nikkor men om dem är för dyra även begagnat då är det så och då hör jag gärna om alternativ. Tacksamt för svar.
Jag är tveksam till att du kommer att hitta något vettigt begagnat makroobjektiv för en tusenlapp.

Men för mindre än så kan du förvandla ditt 70-300 till ett makroobjektiv. Det enda du behöver är en uppsättning mellanringar. Det är det jag använder när jag ska fota små saker.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Till det priset så är det endast nikons 40/2,8 som är tänkbar, den kan du få begagnad runt 1000:-

Det blir ett kort arbetsavstånd om man ska uppnå full förstorning 1:1, men det är ett skarpt objektiv

Det finns ju möjlighet till försättslins eller mellanringar men det passar bättre till ett 35/1,8 eller 50/1,8
 

pdahlen

Aktiv medlem
Till det priset så är det endast nikons 40/2,8 som är tänkbar, den kan du få begagnad runt 1000:-

Det blir ett kort arbetsavstånd om man ska uppnå full förstorning 1:1, men det är ett skarpt objektiv

Det finns ju möjlighet till försättslins eller mellanringar men det passar bättre till ett 35/1,8 eller 50/1,8 men går till andra objektiv också
 

Arjan

Medlem
Jag är tveksam till att du kommer att hitta något vettigt begagnat makroobjektiv för en tusenlapp.

Men för mindre än så kan du förvandla ditt 70-300 till ett makroobjektiv. Det enda du behöver är en uppsättning mellanringar. Det är det jag använder när jag ska fota små saker.
Tack för snabba svaret! Vad blir skillnaden att fota med mellanringar eller objektiv?
 

Ventures

Aktiv medlem
Mellanringarna behöver ha elektrisk koppling om AF och ljusmätning ska fungera. Annars blir det helmanuell hantering.
Tyvärr är 5100 (och några andra "instegsmodeller") sämsta möjliga kamerahus om man vill testa billiga äldre objektiv.
 

eskil23

Aktiv medlem
Tack för snabba svaret! Vad blir skillnaden att fota med mellanringar eller objektiv?
Att du får ett väldigt begränsat fokusområde.
Orsaken till att jag använder mellanringar på mitt 70-300 mm i stället för mitt 50 mm f/1,8 (som Peter föreslog) är att jag i praktiken kan fokusera med zoom-ringen i stället. Olika brännvidd ger olika arbetsavstånd för samma avbildningsskala.

Dessutom är det inte mellanringar eller objektiv. Du behöver fortfarande ett objektiv. Du monterar mellanringarna mellan kameran och objektivet för att få objektivet längre ut från kameran. På så vis kan du fokusera på kortare avstånd än annars.
 

Arjan

Medlem
Att du får ett väldigt begränsat fokusområde.
Orsaken till att jag använder mellanringar på mitt 70-300 mm i stället för mitt 50 mm f/1,8 (som Peter föreslog) är att jag i praktiken kan fokusera med zoom-ringen i stället. Olika brännvidd ger olika arbetsavstånd för samma avbildningsskala.

Dessutom är det inte mellanringar eller objektiv. Du behöver fortfarande ett objektiv. Du monterar mellanringarna mellan kameran och objektivet för att få objektivet längre ut från kameran. På så vis kan du fokusera på kortare avstånd än annars.
Jå, jag hade förstått att jag behövde ett objektiv med:). Tror det passar mig bäst med ett objektiv istället för mellanringar men kan tänka mig testa det med. Men tycker det är svårt att veta vilka som passar min kamera men jag får nog läsa på lite😎.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag tycker du ska försöka hitta ett makroobjektiv som ligger i din prisklass, som jag skrev tidigare så fungerar 40/2,8 fint om man kan leva med ett kortare arbetsavstånd och ett makroobjektiv är så mycket enklare att hantera än mellanringar då du har möjlighet till fokus från närgränsen till oändligheten, det har man inte med mellanringar.

Jag gav 1200:- för mitt begagnat. Med Nikons återbetalning nu, ar det 400-500:- på ett nytt? så ligger ett nytt runt 1800:-

Nästa steg är nog runt 2000:- för ett begagnat Tamron 90/2,8
 

LarsGT

Aktiv medlem
Macroobjektiv är naturligtvis den optimala lösningen, men jag tycker inte att man skall avfärda alternativen mellanringar och försättslinser. Framför allt om man har begränsad budget.
Ang. mellanringar så är det viktigt att de tillåter automatiken att fungera fullt ut.
Försättslinser är enligt min mening underskattade. Prisvärda och mycket enkla att ha med sig och använda i fält.
Har för närvarande en Nikon D5100, med samma objektiv som Arjan, Kelko mellanringar samt ett Sigma 18-250 macro HSM och det täcker mina behov idag.
Om du kontaktar en fotobutik, bör de kunna ge dig råd och även låta dig prova i butiken hur de fungerar.
 

djungel

Aktiv medlem
Köp mellanringar som t.ex. Meikes för 1000 kr på bl.a. Cyberfoto. Dessa kan kombineras på olika sätt så de passar de flesta objektiv. Skärpan kommer dock inte att bli i proffsklass med dina objektiv men är du nöjd nu så blir du det nog med makro också. Nästa steg jag rekommenderar är att köpa ett "normalobjektiv". Nikons 50mm 1,8G kostar ca 1000 kr begagnat och 1700 nytt. Detta är mycket skarpt och fungerar bra med mellanringarna.
 

Arjan

Medlem
Det skulle jag satsa på i så fall. 40 mm tycker jag är i kortaste laget för makro-fotografering.
Tack alla som har svarat på min fråga. Jag vet nu mer vad det handlar om. Hade också sett dyrare alternativet med Tamron som många verkar vara nöjda med. Nu kan jag göra en bra avvägning.
Kul att få så mycket respons.

Ha det gott
Arjan
 

filip71

Aktiv medlem
Macroobjektiv är naturligtvis den optimala lösningen, men jag tycker inte att man skall avfärda alternativen mellanringar och försättslinser. Framför allt om man har begränsad budget.
Ang. mellanringar så är det viktigt att de tillåter automatiken att fungera fullt ut.
Försättslinser är enligt min mening underskattade. Prisvärda och mycket enkla att ha med sig och använda i fält.
Har för närvarande en Nikon D5100, med samma objektiv som Arjan, Kelko mellanringar samt ett Sigma 18-250 macro HSM och det täcker mina behov idag.
Om du kontaktar en fotobutik, bör de kunna ge dig råd och även låta dig prova i butiken hur de fungerar.
Försättslinsen Raynox Dcr-250 kommer du bli väldigt nöjd med.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det skulle jag satsa på i så fall. 40 mm tycker jag är i kortaste laget för makro-fotografering.
Visst kan det bli kort arbetsavstånd men förutom det så är det ett trevligt objektiv. Jag har nog haft de flesta makro och just har jag nikon 40/2,8, tamron 90/2,8VC och sigma 150/2,8. Alla har sina positiva sidor. Har just tagit en bildserie med dessa med liknade villkor för att kunna se skillnaderna, tyvärr fortfarande i kameran.

Eftersom TS inte har något fast objektiv så fungerar ju detta utmärkt som ett fast allround med makro, har själv valt att ha på detta just för de tillfällen när man ska vara lätt och med endast ett objektiv. Visst är det en kompromiss, ett Nikon 50/1,8 är både snabbare i AF och bättre ljusstyrka, ett Tamron 90/2,8 särskilt den nya med stabilisering är riktigt trevligt med bättre arbetsavstånd. Vill nog påstå att dessa två är det bästa man kan få just nu om man viktar in priset.

Med priset i beaktan så är inte heller 40/2,8 så dumt. Mellanringar eller försättslins fungerar ju såklart också och är till lägre startkostnad
 
ANNONS