Annons

Vita prickar, varför

Produkter
(logga in för att koppla)

tumlaren

Aktiv medlem
Fläckarna liknar väldigt mycket sensorfläckar, så antagligen behöver du göra rent sensorn ordentligt.
Sensorfläckar blir inte svarta utan mera i grått som dina fläckar är.
 

AWid

Aktiv medlem
Vad beror de vita prickarna på? Skit på sensorn finns det sannolikt, men det borde bli svart.

Finns på flera av bilderna jag kom hem med idag, speciellt de som är tagna i motljus.

https://flic.kr/p/CJ5fyo
Det är säkert inte sensorfläckar. Vid f/8 syns knappast fläckar på sensorn. Och om de syns är de väldigt diffusa och svåra att se.
Tror däremot att det kan vara reflexer orsakade av dammpartiklar på ett UV-filter. bilden är tagen i direkt motljus och har själv upplevt liknande effekt av skitigt UV-filter (som jag nu definitivt slutat använda).
Så om du använder UV-filter så kan det vara idé att börja leta felet där:)
Hur ser förresten bilder tagna med sidoljus eller (solen-i-ryggen) ut? Antar att du inte har problemen där?
Anders W
 

AWid

Aktiv medlem
Tittade på några av dina andra bilder på din Flickr-sida. Du har en bild som heter "Pacific Ocean - 17 Mile Drive, Carmel" tagen med f/13. I himlen på den bilden, högt upp och ganska långt till vänster finns en typisk "censorfläck". Den hade knappast varit synlig om bilden i stället hade varit tagen med bländare 1/8.
(PS Ganska festligt, för jag har några väldigt snarlika bilder från samma plats tagna sept 2014. HWY 1 kan rekomenderas:)
Anders W
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad du menar i bilden, men jag ser ett fenomen i bilden som vanligen uppträder vintertid och syns bra i motljus och kallas för snöflingor. De flingor som ligger innanför närgränsen blir diffust stora och grå cirklar, de som ligger i skärpeområdet blir skarpare tecknade.
 

David2799

Aktiv medlem
Tittade på några av dina andra bilder på din Flickr-sida. Du har en bild som heter "Pacific Ocean - 17 Mile Drive, Carmel" tagen med f/13. I himlen på den bilden, högt upp och ganska långt till vänster finns en typisk "censorfläck". Den hade knappast varit synlig om bilden i stället hade varit tagen med bländare 1/8.
(PS Ganska festligt, för jag har några väldigt snarlika bilder från samma plats tagna sept 2014. HWY 1 kan rekomenderas:)
Anders W
Ja, det stämmer har inte sett den fläcken förut. Det är 18 månader sedan och jag har fortfarande inte rengjort sensorn så det är nog dags i vilket fall.
 

David2799

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad du menar i bilden, men jag ser ett fenomen i bilden som vanligen uppträder vintertid och syns bra i motljus och kallas för snöflingor. De flingor som ligger innanför närgränsen blir diffust stora och grå cirklar, de som ligger i skärpeområdet blir skarpare tecknade.
Jo, jag tror du har rätt. Det var runt -10 grader och väldigt torrt så det yrde liksom runt väldigt fina flingor även om det inte snöade.

Härlig vinterdag och skönt att det inte verkar vara något större fel på kameran.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Tror inte du behöver oroa dig för kameran utifrån den bilden. Det är precis sådana snöflingor du beskriver jag tänker på när jag ser den.
 

AWid

Aktiv medlem
Ja, det stämmer har inte sett den fläcken förut. Det är 18 månader sedan och jag har fortfarande inte rengjort sensorn så det är nog dags i vilket fall.
Är det bara någon/några enstaka fläckar är det inte så mycket att bry sig om tycker jag. Dels syns de bara mot jämna detaljfria bakgrunder (t ex himmel) och vid riktigt små bländare och dels är de lätta att ta bort vid efterbehandlingen. Har man LR finns t ex ett bra "fläckborttagningsverktyg" som är perfekt för sensorfläckar. Helt "fläckfria" sensorer är nog väldigt ovanliga:)
 

afe

Aktiv medlem
Är det bara någon/några enstaka fläckar är det inte så mycket att bry sig om tycker jag. Dels syns de bara mot jämna detaljfria bakgrunder (t ex himmel) och vid riktigt små bländare och dels är de lätta att ta bort vid efterbehandlingen. Har man LR finns t ex ett bra "fläckborttagningsverktyg" som är perfekt för sensorfläckar. Helt "fläckfria" sensorer är nog väldigt ovanliga:)
Fast här är det nog som sagt något som faktiskt finns i motivet, och inte på sensorn/filtret ;)
 

AWid

Aktiv medlem
Fast här är det nog som sagt något som faktiskt finns i motivet, och inte på sensorn/filtret ;)
Blev nog lite otydligt från min sida, men min kommentar handlade om "fläcken" som omnämns i inlägg 7 och inlägg 10. D v s "fläcken" på en annan bild tagen av TS:)
 
ANNONS