Annons

Hur står sig Leica M9?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det intressanta med Leica är att man lyckas hålla sin marknadsposition trots att man väl inte lanserat någon enda unik nyhet av värde rent tekniskt de senaste 50-60 åren.
Leica hart gjort rätt stora framsteg med sina objektiv de senaste 20-30 åren. FOTO gjorde ett test som jämförde äldre Leicaobjektiv med den senaste generationen. Det var märkbar skillnad, och då var ju inte de äldre objektiven direkt usla heller.
 

afe

Aktiv medlem
Tagit bort en massa text ... När sedan Sony i generation II flyttar avtrycket och vinklar detta så tycker en del (t.ex. afe (Anders) att generation II är ljusår bättre om generation I och det trots att resten av kamerans exteriör i princip är identiskt. Så kan det också vara. Det är inte lätt detta med ergonomi heller tydligen.
Greppet är större på generation II, och framför allt tycker jag att avtryckaren ska sitta på själva greppet på alla kameror som har ett dylikt för att att slippa vinkla pekfingret konstigt. Leica M har inte och har aldrig haft, ett sådant grepp, och då fungerar det bra med avtryckaren där den sitter (precis som på alla möjliga gamla DSLR då de inte var försedda med motor (och om de var det sitter avtryckaren förstås på motorns grepp).

Leica M har aldrig varit ett under av ergonomi vad gäller hur den passar händer, men allt sitter där det förväntas och fungerar bra för de som är vana. Själv har jag dock aldrig kommit överens med mätsökaren.
 

jens_a

Aktiv medlem
Om du redan är van at fota med en M2 kommer du troligtvis att tycke om en M9. Mina favoritkameror är Yashica GX och Konica S3 från 70-talet. Hade en gång en M6 och den tyckte jag var otrolig skön att fota med. Min Nikon D70 känns gammal - inte samma sak med Leica M9. Tycker att den står sig bra vs Canon 5Dlll, Sony RX1 och A7. Leica M9 iso maxar på 2500 fast det är användbart. Det är också en jättebra kamera om man tycker om att fota med et Hoya R72 IR filter för infrarödt ljus. Jag tycker också att Leicas egna glugger funkar bättre på M9 än på Sony A7.
Alla behöver en Leica;)
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Nu har jag själv hoppat över M9-an...gick från M8 till M-P(240), vilket sedan slutade med att jag gick över helt till film (M2, M6 och snart en MP hoppas jag).

Diskussionen om hur M9an står sig mot andra kameror är helt irrelevant tycker jag. Hur mkt Olympus, Fuji osv försöker så kommer de aldrig göra en kamera som utmanar en Leica M, och en Leica M kommer aldrig bli lika mångsidig som en X-Pro2, eller en Canon Eos 5dmkIII, men det är väl underbart att man kan välja den kameratyp som passar?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Klokt!

Nu har jag själv hoppat över M9-an...gick från M8 till M-P(240), vilket sedan slutade med att jag gick över helt till film (M2, M6 och snart en MP hoppas jag).

Diskussionen om hur M9an står sig mot andra kameror är helt irrelevant tycker jag. Hur mkt Olympus, Fuji osv försöker så kommer de aldrig göra en kamera som utmanar en Leica M, och en Leica M kommer aldrig bli lika mångsidig som en X-Pro2, eller en Canon Eos 5dmkIII, men det är väl underbart att man kan välja den kameratyp som passar?
Det finns ingen kamera som är bäst för alla. Kanske inte ens för någon men många är tillräckligt bra och som regel bättre än fotografen.
 
ANNONS